דיגיטל וטק

פייסבוק מגיבה לקנס הענק: לא נציית, לא נשלם

מטא, החברה המנהלת את שתי הרשתות החברתיות הגדולות בעולם הגיבה להחלטה לקנוס אותה במאות מיליוני דולרים באמירה ברורה: נערער גם על הטענות וגם על הקנס – ובכל מקרה נמשיך להפר את פרטיות המשתמשים ללא כל הפרעה
יאיר מור |  9
מארק צוקרברג (צילום vecteezy, shutterstock, יוטיוב/ The Verge)
החלטת הנציבות להגנת המידע באירלנד אמש, לקנוס את מטא (פייסבוק לשעבר) בסך של 390 מיליון אירו, שהם כ-414 מיליון דולר, התקבלה על ידי פייסבוק במה שנראה שהדרך המדויקת להגדיר תהיה לעג – לאו דווקא לנציבות, אלא למשתמשים.
שעה קלה לאחר פרסום החלטת הנציבות האירית – הרגולטור המייצג את אירופה כולה מול מטא מכיוון שהמטה האירופי שלה נמצא במדינה – העלתה מטא לבלוג שלה תגובה ארוכה, שבה טענה כי "אנו מאמינים באמונה שלמה כי הגישה שלנו מכבדת את GDPR, ולכן אנו מאוכזבים מההחלטות הללו ומתכוונים לערער גם על גוף הפסיקה גם על הקנסות".
החברה הסבירה כי הדרך בה היא בחרה 'לציית' ל-GDPR – שמטיל על חברות להציג הצדקות ("בסיסים חוקיים") לשמירת, עיבוד והעברת מידע אישי של משתמשים, ומספקת להן מספר אפשרויות – היתה להשתמש בהצדקה בשם "הכרח חוזי". לדבריה, "פייסבוק ואינסטגרם מותאמות אישית מטבען, ואנו מאמינים כי אספקת חוויה ייחודית לכל משתמש – כולל הפרסומות שהוא רואה – היא חלק הכרחי ובסיסי מהשירות הזה. יהיה מאוד לא רגיל לרשת חברתית לא להיות מותאמת למשתמש". כמובן שההצהרה הזו מנסה לחבר התאמה של התוכן עם התאמה של הפרסומות, למרות שמדובר בשני שירותים שונים לחלוטין – אחד מהם מיועד למשתמשים והשני מיועד לעסקים.
מטא הבהירה כי אפילו אם היתה לה כוונה לציית להחלטת אירלנד, הדבר לא היה עוזר למשתמשים – וכאן היא ממש טרחה לשלוף אצבע משולשת למשתמשים, כאשר הדגישה כי "חשוב לציין כי ההחלטות הללו אינן מונעות פרסום מותאם אישית בפלטפורמה שלנו", וכי "הרמיזה לפיה מטא לא תוכל להציע יותר פרסומות מותאמות אישית ברחבי אירופה ללא השגת הסכמתו של כל משתמש קודם לכן אינה נכונה". היא הוסיפה שהנציבות האירית בסך הכל דורשת ממנה לשנות את ה"בסיס החוקי" שבו היא משתמשת כדי לאסוף מידע לפרסום מותאם – ולמרות ש"הסכמה" היא אחד מההיתרים הללו, למטא אין שום כוונה להשתמש בו.
מצד שני, היא טענה – ושיקרה – כי היא בכל מקרה מאפשרת למשתמשים לשלוט במידע שלפיו מותאמות להם הפרסומות. אמנם, עמוד לשליטה על המידע אכן קיים – אלא שהוא מכיל רק שבריר מהמידע: מצב אישי (כלומר רווק/נשוי וכדומה), חינוך, מעסיק ותיאור תפקיד. כל הפרטים האישיים האחרים – מכתובת ועד נטייה מינית, לצד כל הלייקים המשמשים להרכבת פרופיל מורכב הרבה יותר מאשר "כתב טכנולוגיה באייס, בוגר בית ספר תיכון וישיבת הסדר" כפי שהוכח בפרשת קיימברידג' אנליטיקה – אינם בשליטתו של המשתמש, אלא בשליטתה הבלעדית של מטא.
מטא חזרה שוב ושוב על כך שאפילו בין הרגולטורים באירופה אין הסכמה לגבי חוקיות התנהלותה, ולכן, עד שלא תהיה החלטה סופית בנושא, היא לא מתכוונת לשנות דבר, ותערער כאמור גם על הקנס וגם על טענות הנציבות האירית.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    בסופו של דבר זוהי חברה עסקית ולא פילנתרופית.
    יש גבול 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שלא רוצה לחשוף פרטים שלא יחזיק חשבון בפייסבוק.
    סגור
  • 5.
    פייקבוק
    רוקפלר 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ממתי רוקפלר משלם קנסות או מיסים? הכל הסחות דעת. ואתם חשבתם שהבוק הזה הקים את פייק בוק. ??
    סגור
  • 4.
    הלוואי ויתמוטט המשומד הזה.. (ל"ת)
    אחד.. 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 3.
    האירופאים למדו שיטה לשנורר כסף מענקיות הטכנולוגיה . (ל"ת)
    מייקל 01/2023/06
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 2.
    נכנסים במטא ומקבלים חברות סיניות במקום
    דין 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    7 1
    חברות שאין להם את המושג פרטיות אפילו מאית ממטא. לא לומדים האירופאים. העיקר להלחם באמריקאים
    סגור
  • שרשה לה פאם
    חילוני חרד 01/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נשלט דרך האשה הסינית
    סגור
  • 1.
    מטא
    אורני 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    8 5
    לזרוק אותו לבית הסוהר ולסגור את פייס בוק בכל העולם
    סגור
  • שעמים סוף לשמעות של אתר זה
    שלומו 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מי אתה שתחשוב כככ מי אתה כלל זה שאתה לא אוהב פייסבוק יד אנשים שאוהבים את פייסבוק לך לישון ימעפן
    סגור
  • שעמים סוף לשמעות של אתר זה
    שלומו 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מה אתם רוצים נפייסבוק עזבו אותם בשקט אן לכם במה להתעסק אז שחררו אתם מחפשים כותרות זולות פייסבוק היא אפלקציה נהדרת אז שחרון????
    סגור