דיגיטל וטק

פייסבוק בטירוף: המשקיעים בורחים מהיקום המקביל של צוקרברג

חזון היקום הווירטואלי החברתי של מארק צוקרברג הפסיק להרשים את המשקיעים ברגע שהכנסות החברה הפסיקו לצמוח בקצב שמאפשר לממן אותן. האם צוקרברג יישר קו, או שבמאמץ לבנות את העתיד יאבד את ההווה?

יאיר מור |  6
מארק צוקרברג (צילום unsplash, pixabay)
עכשיו כבר ברור: מטא (לשעבר פייסבוק) בבעיה קשה. הצלילה של המניה שלה ביום המסחר הנוכחי (חמישי) אחרי הדו"ח הגרוע של אתמול (רביעי), בשיעור של יותר מ-20%, חתכה את השווי שלה ביותר מ-70 מיליארד דולר, לאזור 266 מיליארד דולר (אתמול היא עמדה על 349 מיליארד) – צלילה של יותר מ-75% לעומת השיא שלה, באוגוסט 2021, ומעט יותר מ-70% מלפני שנה. כלומר, תוך 14 חודשים מחקה החברה משוויה יותר מ-800 מיליארד דולר – יותר מפי 13 משווי השוק של המתחרה הוותיקה, טוויטר בשיאה, אי שם בפברואר 2021.
הירידות התחילו בסוף השנה שעברה, ותחילה ניסתה החברה לטעון כי הבעיה העיקרית שלה היא אפל, שהקשיחה את הגדרות הפרטיות במכשיריה וכך הקשתה מאוד על מטא למכור פרסומות מוכוונות ("מטורגטות"). אך כעת כבר ברור: משהוא השתבש קשות במטא, והוא לא קשור בשום צורה לאפל. האמת היא שאף אחד כבר לא זוכר אפילו שלפני שנה התבכיין המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג, על כך שהקשחת הגדרות הפרטיות באפל עלו לחברה בפגיעה בגובה 10 מיליארד דולר בהכנסות.
בתחילת השבוע חטף צוקרברג סטירת לחי מצלצלת, שמאשימה אותו, ולא אף אחד אחר, במצבה של מטא: בראד גרסטנר, מנכ"ל אלטימטר קפיטל, שמחזיקה כ-2 מיליון מניות מטא ששוויין צנח השבוע מ-260 מיליון דולר ל-198 מיליון דולר בלבד, בחר לפרסם כתב אישום פומבי נגד צוקרברג. במכתב הוא האשים אותו בכך שתוכניות המטאוורס שלו עיוורו אותו לחלוטין למציאות, והובילו אותו להתנהלות פרועה במובן הכלכלי, בדמות בנייה של חטיבת מציאות מדומה/רבודה (Reality Labs) בגודל לא ריאליסטי בעליל, עם אלפי עובדים מיותרים, ש'דיממה' מיליארדי דולרים בשנים האחרונות – למעשה, השנה היא כבר הפסידה כמעט 10 מיליארד, ויש עוד רבעון שלם לפנינו. הוא הצהיר כי "איבדת את אמון המשקיעים", ודרש מצוקרברג לאמץ תוכנית קיצוצים נרחבת שתחתוך לפחות בחצי את ההשקעה של החברה במטאוורס, תקצץ את ההוצאות היומיומיות של החברה ותיפטר מ-20% מהעובדים – כלומר, לפחות 14,000 איש.
הדו"ח שהוצג אתמול, והמפלה שהגיעה בעקבותיו, רק אוששו את מה שנאמר במכתב. הכנסות מטא מפרסום ירדו במיליארד דולר, או 3.5%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתוספת ההפסדים המצטברים מחטיבת המטאוורס, הדבר גורם לפאניקה של ממש. משקיעים פשוט לא רואים איך מטא תצליח לספר תמורה להשקעה שלהם בשנים הקרובות. השאלה היא האם ברבעונים הקרובים יצליח צוקרברג לספק להם סיבה אמתית לאופטימיות. אחרת, ייתכן שמה שיפיל את מטא לא תהיה התחרות מול טיקטוק, אלא היומרנות שלה עצמה.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    גנבים שמאלנים יש ברשת חורשחור (ל"ת)
    ירון בן נון 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    טאאמפ
    פייסבוק 10/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מה שקרה לפייסבוק זה נעשה על החסימות של הבחירות שנעשו בארצות הברית לנשיא לשעבר טראמפ כמו כן חסימות שנעשו גם לבנימין נתניהו ולימין מפרט. אי לכך זה צעד משמים שנעשה להראות את גודלו של ה׳ גם עם מספרים כמו ערך הפייסבוק לפני ואחרי . יש לציין שזה רק ההתחלה ועוד המניה תמשיך רק לרדת כי כך התפללתי לה
    סגור
  • 4.
    הקדים טיפה את זמנו. ברור שזה יתפוש והמניה תטוס (ל"ת)
    שי לפידות 10/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מעולה. יודעים למה?
    מיקו 10/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    צוקברג ובודקי העובדות בפייסוש מנחילים נרטיב גלובליסטי צר מאוד ומתהדרים ב''בודקי העובדות'' שלהם שמשרתים רק ואך ורק עמדה אחת חד צדדית. אין מקום לשום דיון מהותי ומדעי. אני ורבים אחרים נטשנו את פייסוש הן מבחינת השקעה והן מבחינת תכנים.
    סגור
  • 2.
    לי זה נשמע שהמנכל של חברת ההשקעות הוא זה שמתבכיין
    ב 10/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אפשר לחשוב מה הוא בדיוק עושה חוץ מלהמר בכסף של אחרים
    סגור
  • 1.
    רשמתי לחברה שעשיתי עוגת כושי-חטפתי חסימה 30 יום מחקתי א (ל"ת)
    שירה 10/2022/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור