דיגיטל וטק

האם גוגל ופייסבוק מתאחדות במאבק נגד אפל?

מה גרם לשתי החברות הנלחמות אחת בשנייה כבר שנים לבצע הלילה מהלך מתואם לחלוטין? התשובה טמונה במאבק המשותף בינן לבין האויבת המשותפת הגדולה ביותר שלהן, שעשויה לבצע הערב מהלך שיפגע בהן אנושות
יאיר מור | 
גוגל ופייסבוק במאבק נגד אפל (צילום ויקיפדיה, shutterstock)
גוגל ומטא (לשעבר פייסבוק) מודאגות. מה זה מודאגות? משקשקות. ביום המסחר של אתמול בבורסאות וול-סטריט בניו-יורק ירדו מניות שתי החברות ב-1.1% בדיוק – יותר מפי שניים ממוצע המדדים הגדולים שבהם הן נמנות, דאו ג'ונס ו-S&P 500, שרשמו אתמול ירידות של 0.55% ו-0.41%, בהתאמה.
לא במקרה הכריזו שתי ענקיות הפרסום ברשת במהלך הלילה על אירועים משמעותיים שתערוכנה בחודש הבא – ולא לחינם מדובר בשני אירועים שאינם קשורים בשום צורה לתחום שממנו מגיעות רוב הכנסותיהן: פרסום.
כפי שפרסמנו לפני שעה קלה, גוגל הכריזה על אירוע השקת מכשירים חכמים – כרגע ידוע בוודאות על סמארטפונים, אוזניות ושעון, אך יש סיכוי גדול מאוד שבאירוע ייחשפו גם מכשירים חכמים אחרים, כמו מצלמות אבטחה, תרמוסטטים, רמקולים, מסכים קטנים ואולי אף טלוויזיות; במקביל, הודיעה מטא על אירוע מציאות מדומה בו ייחשף הדור הבא של קסדת המציאות המדומה ו/או הרבודה שלה.
נראה כי שתי הענקיות, שנמצאות במקומות 4 ו-10 בעולם עם שווי שוק של 1.4 טריליון ו-430 מיליארד דולר, בהתאמה, יודעות שבאירוע שייערך הערב הולכת אפל להכריז על מהלך נוסף שיפגע בהכנסה המרכזית שלהן – שהיא, כאמור וכידוע, פרסום ברשת. כפי שפרסמנו אתמול, שתי החברות שולטות כיום בתחום הפרסום ברשת, עם הכנסות של 209 ו-115 מיליארד דולר לגוגל ומטא, בהתאמה, ב-2021. כעת, שנתיים לאחר שהודיעה על מהלך של הגבלת יכולת התאמת הפרסומות למשתמשי אייפון וגרמה לפי הערכות למניעת הכנסות של עוד עשרות מיליארדים משתי החברות, נראה כי הערב, לצד המכשירים החדשים, תכריז אפל על התרחבות משמעותית לתוך תחום הפרסום הדיגיטלי.
מהלך כזה צפוי לפגוע קשות בשתי החברות, שאף אחת מהן לא נהנית ממונופול דומה לזה של אפל על יותר ממיליארד מכשירים שבהם היא, ורק היא, מחליטה מה יופיע, איך ומתי. לאחרונה הרחיבה אפל באופן משמעותי את חטיבת הפרסום שלה, כך שברור שהיא הולכת לכיוון הזה – ואנליסטים כבר צופים שעד 2026 היא תהפוך למתחרה השלישית בגודלה בתחום הזה, עם הכנסות בגובה 30 מיליארד דולר.
לכן, גוגל ומטא חייבות לפלוש לתחומים שבהם ההכנסות לא תלויות ביכולת למכור פרסומות באתרים ואפליקציות, שרבים מהמשתמשים בהם מגיעים ממכשירי אפל שבהם היכולת לעקוב, להתאים ולגבות כסף על הפרסום מוגבלת. מכשירים חכמים ומציאות מדומה, שתלויים לחלוטין בסביבה של כל אחת משתי החברות, הם הדרים שלהן לנסות לעקוף את התפוח הלבן שכבר עומד במרכז תעשיית הפרסום כמו פיל, והחדק שלו מוכן כבר להפיל את כל מי שניצב מסביב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה