דיגיטל וטק

ניצחון ענק לפייסבוק: האם התביעה הגדולה נגדה תבוטל?

החברה הגישה לבית המשפט תצהיר דרמטי, לפיו נראה שהיא ניצלה ממש ברגע האחרון מהליך משפטי שהיה עשוי להביך את המנכ"ל, מארק צוקרברג, וסגניתו הוותיקה, שריל סנדברג
יאיר מור | 
מארק צוקרברג (צילום unsplash ,פייסבוק/מארק צוקרברג, Pixabay)
מארק צוקרברג לא יצטרך לעמוד בחקירה נגדית - לפחות לא בתביעה נגד החברה שלו: מטא (לשעבר פייסבוק) הגישה בסוף השבוע מסמך שלפיו היא הצליחה לעצור ממש בדקה ה-90 את התקדמותה של אחת התביעות הגדולות ביותר נגדה אי פעם.
במסמך, שהוגש לבית המשפט הפדרלי המחוזי של צפון קליפורניה ביום שישי, מודיעים פייסבוק ועורכי הדין מטעם התביעה יחד כי הם מבקשים מבית המשפט להשהות את כל ההליכים בתביעה למשך 60 ימים, כדי לאפשר להם "להשלים את כתיבתו של הסכם פשרה", שיוצג לאישור בבית המשפט לאחר אותם 60 יום.
התביעה שבה מדובר היא הבולטת ביותר נגד הרשת החברתית בפרט, ונגד חברת אינטרנט בכלל בעשור האחרון: זוהי התביעה שהוגשה נגדה ביוני 2018, לאחר חשיפת פרשת קיימברידג' אנליטיקה. כזכור, כריסטופר וויילי, צעיר שעבד בחברה הזו, חשף בחודש מרץ של אותה שנה כי החברה החזיקה מידע על מאות מיליוני משתמשי פייסבוק, והשתמשה בו לכאורה כדי להטות את בחירות 2016 בארה"ב לטובת דונלד טראמפ, שהגיע כך לתפקיד הנשיא ה-45 של המעצמה הגדולה בעולם.
לדברי וויילי, החברה, שהוקמה על ידי המיליארדר הרפובליקני רוברט מרסר ונוהלה על ידי איש התקשורת הרפובליקני סטיב באנון (שמאוחר יותר שימש כיועץ לטראמפ בתחילת נשיאותו), רכשה ב-2015 מידע שנכרה על ידי חברה בשם Global Science Research של מדען חוקר מדעי חברה בשם אלכסנדר קוגן תוך שימוש באפליקציית טריוויה. אותה אפליקציה אמנם היתה בשימוש של 270,000 חשבונות פייסבוק בלבד – אך היא ניצלה את המדיניות המאוד מתירנית של פייסבוק בזמנו כדי לאסוף מידע לא רק על מי שבחרו להשתמש בה, אלא גם על כל חבריהם, ולמכור אותו הלאה. כך, מ-270,000 משתמשים היא הצליחה לאגור מידע על 87 מיליון איש, ולמרות שבישראל רק 28 איש השתמשו במשחק, פרטיהם של קרוב ל-50,000 ישראלים נמצאו במאגרים.
לאחר החשיפה, נתבעה פייסבוק על הפרה של פרטיות המשתמשים שלה. מאז התנהל התיק באיטיות רבה, ודווקא כעת, פחות מחודש לפני המועד האחרון שנקבע על ידי בית המשפט לעדויות תחת שבועה של המנכ"ל, מארק צוקרברג, וסמנכ"לית התפעול (הפורשת), שריל סנדברג, הצליחה פייסבוק באופן מפתיע להגיע להבנות מול התובעים לעצירה של ההליך המשפטי והליכה לפשרה.
ההליך הזה אמנם מתנהל בארה"ב, אך הוא עלול להשליך על העולם כולו, מאחר וגל תביעות על אותה פרשה הוגש כמעט בכל מדינה שניתן להעלות על הדעת. גם בישראל הוגשה תביעה דומה, ע"י עו"ד יוחי גבע, ותוצאותיה עשויות להיות מושפעות לא מעט מהפשרה שאליה הגיעה, או תגיע, מטא בארה"ב.
מטא ועורכי הדין מטעם התביעה סירבו להגיב ולמסור פרטים על הפשרה לבקשת אתר The Verge.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה