דיגיטל וטק

סוני הכריזה על העסקה הנועזת בהיסטוריה

ענקית הבידור הכריזה כי היא קונה חברת משחקים – אלא שלא מדובר בסתם חברת משחקים, והמחיר שסוני משלמת עליה עלול להצית את קרב המאה בתעשייה

יאיר מור |  3
גיימינג (צילום Istock)
חטיבת המשחקים של סוני, Sony Interactive Entertainment, הודיעה לפני שעה קלה כי היא רוכשת את אולפן המשחקים האמריקאי Bungie תמורת סכום של כ-3.6 מיליארד דולר בעסקה שעבורה היא כסף קטן, אך עבור התעשייה צפויה לחולל טלטלה של ממש.
כאמור, מחיר העסקה מהווה עבור סוני כסף קטן. עם זאת, העסקה עצמה היא צעד דרמטי, ואף נועז מאוד: באנג'י, שקיימת כבר יותר מ-30 שנה, מוכרת בעיקר כמפתחת סדרת משחקי הווידאו Halo, שנחשבת לזו שהסכם הבלעדיות שלה לקונסולת האקס-בוקס של מיקרוסופט הוא לבדו האחראי לכך שענקית המחשבים הצליחה לשרוד בתחום המשחקים בעוד הענקיות היפניות נינטנדו ו-Sega דעכו (הראשונה הפכה למשווקת של קונסולות בסיסיות יחסית למשחקים פחות מורכבים, והשנייה נאלצה לפרוש לחלוטין מהתחרות בתחום הקונסולות).
אמנם, ב-2007 עברו הזכויות על המותג Halo למיקרוסופט עצמה, לאחר שהאולפן שרכשה ב-2000 נפרד ממנה והפך שוב לעצמאי. אך בעולם המשחקים, אולפן שיצר מותג מצליח נהנה לרוב מנאמנות גבוהה מאוד של אוהדי המותג - כך שאם החברה תיצור כעת משחק חדש לחלוטין, סביר להניח שהמוני שחקני Halo, שכאמור זמין כיום למכשירים של מיקרוסופט בלבד (קונסולות אקס-בוקס ומחשבים המריצים את Windows), יהיו מוכנים לעבור עבורו לפלייסטיישן של סוני.
כאילו בניסיון להרגיע את שחקני Halo הנאמנים, כתב מנכ"ל באנג'י, פיט פארסונס, כי סוני הבטיחה שבאנג'י תוכל להמשיך להפיץ את המשחקים שלה גם למתחרות. "נמשיך להוציא ולפתח ביצירתיות את המשחקים שלנו באופן עצמאי", הוא כתב. "נמשיך להנהיג קהילת באנג'י אחת מאוחדת – המשחקים שלנו ימשיכו להיות (זמינים) היכן שהקהילה שלנו נמצאת, לא חשוב היכן הם בוחרים לשחק".
הפסקה הזו מתמצתת, בעצם, את ההיגיון מאחורי העסקה: לבאנג'י אין אף משחק פופולארי מספיק להצדיק רכישה על ידי סוני (המשחק הכי מוכר שלה היום הוא Destiny, שנהנה מפופולאריות יחסית אך לא נמצא ברשימת המשחקים הנמכרים או הפופולאריים בעולם). מצד שני, באנג'י מפתחת את המשחק הבלעדי המוכר והפופולארי ביותר לקונסולה של מיקרוסופט – וזו הודיעה לפני כשבועיים על רכישת חברת המשחקים הגדולה בעולם, אקטיוויז'ן בליזארד, בעסקה הגדולה בתולדות ההייטק העולמי תמורת סכום של 68.8 מיליארד דולר. לאקטיוויז'ן יש משחקים פופולאריים רבים, וסוני מיהרה לתקוף את העסקה מחשש שמיקרוסופט תנצל את המצב ותכריח את חברת-הבת החדשה שלה לפתח משחקים לקונסולה שלה ולא לזו של המתחרה.
מיקרוסופט לא ענתה לכל הגישושים של סוני לגבי השאלה האם משחקי אקטיוויז'ן ימשיכו להיות זמינים לפלייסטיישן – ונראה כי העסקה הנוכחית היא ניסיון נועז מצד סוני לאיים על המתחרה: אם תעזו לנסות לקחת מאיתנו משחקי פלייסטיישן, אנחנו ננסה לגנוב את אוהדי המשחק הפופולארי ביותר בקונסולה שלכם.
עם זאת, העסקה כוללת צד נוסף: סוני היא גם חברת הסרטים השנייה בגודלה בעולם, והיקומים של שני המשחקים המוכרים של באנג'י – היילו ודסטיני – יכולים להפוך ליקומים קולנועיים פופולאריים למדי. החברה אף רמזה על כך בהודעתו של פארסונס, שכתב כי "ב-SIE מצאנו שותף שתומך בנו ללא סייג בכל מה שאנו ורוצה להאיץ את החזון שלנו ליצור בידור בין-דורי, תוך שמירה על העצמאות היצירתית שפועמת בליבה של באנג'י. כמונו, SIE מאמינה שעולמות משחק הם רק ההתחלה של מה שקניין הרוחני שלנו יכול להפוך לו".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    יאיר מור היקר
    לאגושי 02/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני מאוד מקווה שהתעצלת ועשית copy paste של כתבה אחרת להבא ממך בבקשה אל תזלזל בקוראים שלך ותעשה מחקר לפני עם בכלל שווה לפרסם כתבה כזאת או אחרת "כתב מנכ"ל באנג'י, פיט פארסונס" כאילו בניסיון להרגיע את שחקני Halo חח.. הוא לא ירגיע אף-אחד כמו שהקשר שלו לhalo בעשור האחרון הוא אפסי
    סגור
  • 2.
    וואוו כמה חוסר ידיעת שוק המשחקים יש בכתבה, צעד שולי של
    יוני 02/2022/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שום עסקת המאה שום כלום. באנג׳י היא לא אחת מהחברות הגדולות, חברה בינונית לעומת השוק.
    סגור
  • 1.
    באנג׳י לא פיתחה אף משחק halo מאז 2010
    תום 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הטיעון בכתבה שסוני מאיימת על מיקרוסופט באמצעות קנייה סטודיו שאחראי למשחק היילו הוא ריק. הם לא הוציאו משחק היילו כבר יותר מעשור, ואף שחקן היילו ותיק לא יעבור קונסולה בגלל באנג׳י (ואני מדבר בתור מעריץ של סוני). גם כמו שציינתם, הזכויות למשחק שמורות היום למיקרוסופט, וסוני לא יכולים ליצור אף סרט או יקום קולנועי על בסיס המשחק, בסתירה לפסקה האחרונה בכתבה.
    סגור