תרבות ופנאי

הוליווד נלחמת על הכסף הגדול: מה הסיפור מאחורי השביתה?

הפקות דגל רבות תקועות במקום, בעולם מדווחים על אירוע היסטורי, ובזמן שכאן בישראל תוהים מתי בעצם נוכל לראות את העונה השלישית של טהרן, עצרנו להסביר: מה קורה שם בהוליווד?
שירה יום טוב | 
הוליווד (צילום Queryzo. grauschleier entfernt, stromkabel entfernt, farben kr?ftiger)
בתחילת מאי הכריזו איגוד התסריטאים שביתה בעקבות קריסת משא ומתן שניהלו מול חברות ההפקה בארה"ב. איגוד השחקנים הצטרף אליהם, וכך לראשונה מאז שנות ה-60 הוליווד מוצאת את עצמה מושבתת. הפקות תקועות בשלבים שונים ועונת ההשקות שצפויה לסתיו הבא ולתחילת שנת 2024 צפויה להיפגע מהמהלך.
הבוקר חשפה ניב סולטן כי בין ההפקות שנפגעות מהשביתה, נכללת הבוקר גם הסדרה טהרן, שאמורה לסיים את שלב צילומי העונה השלישית בסוף השבוע. הצילומים נכון לעכשיו נעצרים בעקבות השביתה, מה שעלול לגרור עיכובים בשלבי ההפקה המתקדמים שלה, ובסופו של דבר על תאריך ההשקה. כל זאת במידה ולא יחודשו הצילומים בקרוב, כמובן. על מה בעצם שובתים? שתי נקודות עקריות: בינה מלאכותית ושירותי סטרימינג.
בתהליך הפקה של סרט יש כוחות רבים שפועלים, אך בסופו של דבר המרוויח הגדול הוא האולפן שעומד מאחורי ההפקה. הוא למעשה הבעלים של היצירה. בדרך ליצירת סרט יש שרשרת שלמה של גורמים שהסרט תלוי בהם, אבל הם לא יהנו מההכנסות באותה מידה.
עד היום, ההסדר היה הוגן מספיק, הרווחים שכן הגיעו לנוגעים בדבר ובהם שחקנים, תסריטאים ואנשי הפקה היו מובטחים מראש, ואולי נכון יותר להגיד שתהליך הרווחים מסרט שיצא לאקרנים, היה ידוע מראש. כיום, עדיין ההכנסה הגדולה ביותר של הפקות סרטים נשענת על מכירת כרטיסי קולנוע, שזה למעשה אירוע שמתרחש בפרק זמן של כמה חודשים מרגע היציאה של סרט. לאחר מכן, זה תלוי בהצלחת הסרט, אבל רוב הסרטים סוגרים את הקופה בערך כך, עם תזרים קל שמגיע משימושים פרטיים או מוצרי פופ שנגזרים מהסרט, אם קיימים.
אחת הדרכים הטובות ביותר להסביר את המצב היא לקחת את כולכם 15-20 שנה אחורה, כשעוד היה לכם מכשיר DVD או אפילו וידאו. זוכרים את המוצר מדף הזה שהייתם משקיעים בו כמה עשרות שקלים טובים ואף יותר כדי להחזיק עותק בבית? היום מדובר בכמה עשרות שקלים בודדים שאתם משלמים מידי חודש על ספרייה מלאה. גלגלו את משמעות הרווח כלפי אותם האנשים שאמורים להינות מרווחי הסרט, ובכן, מתמטיקה פשוטה - הסטרימינג נוגס להם בהכנסות ההמשך.
ובכן, הסטרימינג לא חדש באיזורינו, אבל מתחיל לנשוף בעורף התעשייה יותר ויותר. ולמה? מכיוון שבין השדרוגים שעבר במהלך השנים נכנסו בו גם אלגוריתמים ובינה מלאכותית שעלולים עם הזמן ליתר את עבודתם של תסריטאים. כאשר תמונת ההיצע והביקוש תהיה כל כך ברורה, ייתכן וחלקים גדולים מהם ייאלצו להישאר עם החומרים שלהם בבית, או התסריט היותר גרוע: הסרט שייצר את עצמו ללא מגע יד אדם.
 
מלבד זה, נחזור לזירת הקולנוע. גם היום זה עדיין קורה. אמנם פחות, אבל אירועי השקה יודעים להכניס עשרות מיליארדים. הבעיה מתחילה כשבתי ההפקות מתחילים לצבור היסטוריה של וויתור על השקות קולנוע, כך קרה למשל בזמן מגיפת הקורונה כשבתי הקולנוע היו סגורים. כאן, מכיוון שחוזיהם של תסריטאים ושחקנים נשענים לרוב על רווחים ממכירת כרטיסים, הם נשארו עם מינוס של כמה מיליונים בכיס, אבל עד כה לא הוסדר מודל רווח עדכני גורף בתעשייה שיבטיח גם במקרים כאלה רווחים ל"אנשי השרשת".
ארגון העל של חברות ההפקה האמריקאי ניסה לבלום את השביתה באמצעות הסכם שעוסק בשכר הקיים והניח על השולחן העלאה של שכר המינימום לשורות שונות של אנשי הפקה, ושיפור תנאים. אך מבחינת השחקנים והתסריטאים, הסיפור גדול יותר, הם נאבקים עבור היום שבו יכולותיה של הבינה המלאכותית יהפכו את מקצועותיהם להיסטוריה, משהו כמו האופן שבו אנחנו מסתכלים היום על חלבן.
לונדון מתרגשת בימים אלה סביב מופע ההולוגרמות של להקת אבבא, ואפילו אצלנו בישראל זכינו לשמוע דואט חדש של עופרה חזה וזוהר ארגוב המנוחים. העולם כבר שם, והדמיון רק צריך לפעול קצת כדי להבין איך תראה התרבות שנצרוך בעוד כמה שנים. ויש מי שנאלצו לדמיין את התרחיש כבר לפנינו, ובשאלה לאן ילך הכסף, צריכים לדאוג לעצמם שיכללו במשוואה כאשר זו תעלה על הדמיון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה