תרבות ופנאי

הספיידרמן החדש מציג עלילה כתובה על סטרואידים - והתמכרנו

סרט ההמשך ל"ספיידרמן: ממד העכביש" יוצא היום לאקרנים, כחמש שנים לאחר קודמו, והיה שווה לחכות. שיתוף הפעולה בין סוני ומארוול מעלה היום את הרף לשאר סרטי האנימציה שעתידים לבוא - והשאלה אם הוא עצמו יוכל לעמוד בזה בהמשך
פטריסיה סולומון | 
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (צילום יוטיוב/ Sony Pictures Entertainment)
מחר (חמישי), לאחר מספר דחיות, ייצא לאקרנים סרט ההמשך ל"ספיידרמן: ממד העכביש". במערכת ice זכינו לראות את הסרט החדש "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש" רגע לפני הבכורה הארצית - וחזרנו מאוד מרוצים.
בשנת 2018 יצא הסרט הראשון שהופק בעזרת אנימציה ממוחשבת והוא שינה את חוקי המשחק. הסרט היה רחוק מלהיות רק עבור ילדים, אלא הוא שבה את ליבם גם של אוהדי מארוול, סוני וכמובן את המעריצים הלהוטים של ספיידרמן בפרט. על סרט ההמשך המתבקש הוכרז די מהר, אך למרות הדחיות (תודה לך קורונה), הוא היה שווה את ההמתנה.
אורכו של הסרט החדש הוא כשעתיים ורבע ובמהלכו תזכו לשמוע את קולותיהם של השחקנים המוכרים והאהובים מהסרט הראשון: שאמיק מור שחוזר לתפקידו של מיילס, היילי סטיינפלד בתור גוון, ג'ייק ג'ונסון בתור פיטר ב. פארקר והמנטור של מיילס, לצד מספר קולות חדשים ומרגשים, כמו אוסקר אייזק בתפקיד מיגל אוהרה, איסה ריי בתור ספיידרוומן, ג'ייסון שוורצמן בתור הנבל החדש ונוספים.
סרט ההמשך מתרחש כשנה לאחר אירועי הסרט הראשון, הדמויות שלנו כבר הספיקו להתבגר מעט בעת שהיו בנפרד, והדברים השתנו בהתאם. הסרט מתחיל מקו עלילה של דמות אחת ואז ועובר לאחרת, וכך מעניק לי מספר אקספוזיציות קלסיות לסיפורו של ספיידרמן שילוו אותנו במהלך הסרט. לאחר שחבריו לא יצרו עימו קשר בכל התקופה הזו, מיילס זוכה לראות שוב את גוון שלכאורה באה לבקר אותו, רק כדי לגלות שהיא נמצאת בעיצומה של משימה להצלת המולטיוורס, וזו כמובן קשורה אליו באופן מסתורי. מכאן הסיפור ממשיך להתגלגל ולהתעצם, ואין זה סוד שבמהלך ההרפתקה הזו תזכו לראות לא מעט גרסאות שונות של דמותו של ספיידרמן מהממדים הרבים ביקום הקולנועי המשולב הזה.
כבר מהרגע הראשון ניתן לראות שהדחיות בשחרור הסרט שימשו עבורו כמו אפקט היישון של ויסקי משובח. עבודת האנימציה בסרט החדש מרקיעת שחקים והיא העניקה לי חוויה שטרם קיבלתי בכל סרט אנימציה אחר. בכל רגע ורגע נהניתי מהאנימציה מרהיבת צבעים, דיוק מופתי ויצירתיות שהפתיעו כמה וכמה פעמים. האנימטורים המבריקים בהפקה הצליחו לקחת חוברות קומיקס, דמויות וסיפור קלסי של גיבור שמנסה להוכיח את עצמו, והצליחו להביא אותו לממד לא מוכר עד כה - מממד הקריאה לממד החוויה המוחשית.
דבר טוב גם ניתן לומר על העלילה. לחדש דבר מה בסיפורו של ספיידרמן, או בסיפורו של כמעט כל גיבור אחר שאנחנו רואים על המסכים היום (וכמובן יש לא מעט) זה לא פשוט. את הניסיון לחדש גיבור, שאפילו לא הוצג לגמרי כראוי, ראינו לפני כשנה ב"דקטור סטריינג' בממדי הטירוף" וכולנו יודעים איך זה נגמר. הפעם הסיפור שונה לגמרי, תרתי משמע, והכותבים של הסרט הצליחו לקחת את המולטיוורס שהתפתח בעולם הקולנועי של מארוול ולהביא אותו בהצלחה יתרה לעולם המשולב עם סוני. 
במהלך הסרט כמובן ציפיתי לקו עלילה קלסי, אך עשוי היטב, של איחוד, משבר, קתרזיס, התאגדות של ספיידרמנים לפתרון המשבר - סטייל "ספיידרמן: אין דרך הביתה" - וכן הלאה. בפועל התקשיתי לצפות מראש מה יקרה מרגע לרגע, וכשחשבתי שהסרט ילך  לכיוון כלשהו הוא הלך למקום אחר והרבה יותר מרתק ממה שדמיינתי לעצמי. החיסרון היחיד שהצלחתי להעלות על דעתי בסרט החדש הוא שהיות שהסיפור נבנה בשילוב בלתי נתפס של איטיות מחוכמת על סטרואידים בשילוב קצב מרומם (אל תשאלו - אני עד עכשיו לא לגמרי בטוחה איך הם עשו את זה), התקבלה התחושה כי עבור סרט אנימציה הוא מעט ארוך מדי, כשבפועל הסרט היה רק קצת יותר משעתיים. 
מנגד, הבנייה המחושבת של העלילה בהחלט משתלמת. הסרט החדש לא נועד ליצור בעיה ולפתור אותה, אלא להכין את הקהל ל-main event שיקרה בכלל בסרט הבא, ולפי הערכתי יהיה מטורף פי כמה וכמה (אם יצליח לעמוד ברף הגבוה שהציב לעצמו כאן). הפקת הסרט השאירה אותי עם טעם של עוד ואני מקווה שה"עוד" יבוא בהקדם ולא בעיכוב של כמעט חמש שנים. לבסוף, בגזרה הזו לפחות, אציין שהערכתי מאוד את השילוב המרגש והמרענן של הופעות האורח במהלך הסרט - כמובן לא ארחיב על מי ומתי, אך אציין כי הן רבות, איכותיות ומהנות.
לצד העלילה, השחקנים והאנימציה כמובן אי אפשר שלא לציין לטובה את הפסקול הנהדר ששילב תזמור מדויק, נוסטגלי ומותח, לצד שירים מעולים שאני מחכה כבר לצרף לפלייליסט שלי. 
לסיכום אומר כי מדובר בסרט מעולה שיכול לשבות אפילו את אלו שלא כל כך נהנים מאנימציות. העלילה כתובה היטב ומפתיעה לטובה, הפסקול תורם לה ומניף אותה, השחקנים שתרמו את קולם עוטפים אותה במשמעות ורגש, והנוסטלגיה, איך לא, היא רק הדובדבן שבקצפת. בתור אוהדת של העולם הקולנועי של מארוול וסרטי גיבורי-על בכללי (כן כן, גם של DC), לטעמי העבודה המשותפת של סוני ומארוול הראתה לאלו בצד של דיסני איך באמת צריכים לעשות את העבודה.
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש | בתי הקולנוע בפריסה ארצית החל מ-1.6 | ציון: 4.9
שורה תחתונה: למרות עיכוב של חמש שנים - סרט אנימציה מעולה, לילדים ומבוגרים כאחד, שכנראה ירים את הרף לסרטי אנימציה אחרים שעתידים לבוא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה