תרבות ופנאי

העיתונאית נגד ההקפות השניות: "תימהון, הלם תרבות"

אמילי עמרוסי הולנדר יצאה נגד היחס שנשים זכו לו בהקפות השניות: "הנשים המצטופפות אל המחיצה, מביטות בידיים ריקות בגברים הרוקדים סביב ספרי התורה" ואיזו עיר היא בירת הלייטים/חפיפניקים של ישראל?
מערכת ice |  5
אמילי עמרוסי (צילום משה שי פלאש90)
אמילי עמרוסי הולנדר, מגישת הרדיו של כאן 11 ועיתונאית 'ישראל היום' לשעבר, שיתפה היום (שני) כמה מהחוויות שלה בנוגע להקפות השניות, אחד מהמנהגים הידועים ביותר של חג סוכות, בפוסט שהעלתה לפייסבוק שלה.
עמרוסי פתחה: "מבזק מפי ירושלמית שהעבירה את החג בגבעת שמואל. הלם תרבות! מה שברחבי הארץ הוא פרי המאבק של לפני עשר שנים - בגב״ש נשאר כמו במאה ה-18. זה לא מחקר מקיף, כי הייתי רק בארבעה בתי כנסת גדולים ומרכזיים - ולא בכולם. אבל הנשים המצטופפות אל המחיצה, מביטות בידיים ריקות בגברים הרוקדים סביב ספרי התורה".

עוד טענה: "הגבות המתחדדות שלהן כששאלתי האם לא מעבירים ס״ת לעזרת הנשים (מה פתאום, ולמה שנרצה, ״דברים כאלה תחפשי בגוש עציון״, ״את מי זה מעניין״, ״מה הבעיה לרקוד עם עצמנו״); והעובדה שקריאת נשים/ עליית נשים מתקיימת רק במסגרות שנחשבות חתרניות או במניינים שמכנים אותם מראש שיוויוניים (ויש מעט כאלה בגב״ש) ולא בכל בית כנסת. כולם הפנו אותי לבית העם, מקום שבו ריכזו את הפמיניסטיות הרוקדות. כל אלה היו לי לפלא".
עוד הסבירה: "בטלמון השמרנית זה כעשר שנים מתקיימות עליית נשים לפי ההלכה במקביל לתפילה בבית הכנסת. וגם בקהילה המתוקה והדוסית שלי בירושלים מתקיימת בכל שנה עליית נשים לפי ההלכה, שמפורסמת על ידי ועד בית הכנסת, ומשתתפות בה נשים מהצד הימני של הציר הדוסי".
לסיום טענה: "ב-2013 פרסמתי בעיתון ארצי כתבה שסקרה את השינוי התקף של השתתפות נשים בשמחת תורה בבתי הכנסת האורתודוקסיים ברחבי הארץ, מירוחם ועד בית אל. העברת הספרים אל מעבר למחיצה נדמתה כבר אז, לפני תשע שנים, כסטנדרט. וההתפתחות נרשמה לכיוון ריטואל עליות הנשים. והנה אני מגלה שהעיר הדתית בישראל, שנחשבת (אולי בטעות) לבירת הלייטים/ חפיפניקים, משמרת את אותם מעגלי גברים סביב הקודש, ונשים רחוקות. תימהון".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    קשקשנית בלתי נלאית (ל"ת)
    רוני 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אולי בזכות הקרבה לבני ברק, נשמר בעיר צביון דתי אמיתי.
    אלמוני 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כמה עלובה ואומללה את, אני מפקפק בכשרותם של ספרי התורה בכנסיות שמעלות אותך...
    סגור
  • 3.
    הרבה נשים בוחרות בזה. זכותן!!
    אביגיל 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם יש נשים שבוחרות בדרך שלך, אז הן תדאגנה למלא את מבוקשן מבלי לכפות את דעתן על נשים אחרות. די למרמור, מעשים, לא דיבורים.
    סגור
  • 2.
    בחייאת כמה מתיימרת את רוצה להיות
    מיכל 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בתור דוסית ומתנחלת לשעבר, תחסכי מאיתנו את ההצגות. זה רק משקף כמה התיישרת עם העולם הפרוגרסיבי- מה שזכותך. אך זכותנו בה בעת לעשות כטוב ליבנו, ואם יש לך צורך לעטוף את זה בתיאורים וכינויים משלך - רק עלייך זה מספר. שנה טובה!
    סגור
  • 1.
    חבל שאת לא חשה את התרוממות הרוח והחויה הרוחנית בראותנו
    רחל זלץ 10/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    את ספרי התורה את "כל הנערים" הריקודים והקדושה הסיפוק הרוחני שאת לא מבינה צר לי בבורות שאת מגלה חבל חבל את המפסידה
    סגור