קריפטו

קריסת חברות הקריפטו? זו הדרך בה יוכלו לשרוד

הקריסות שהתרחשו לאחרונה, השאירו את עולם הקריפטו במשבר אמון ומצוקת נזילות. השאלה הגדולה איתה מתעסקים בשוק היא מהיכן יבוא הגל שיוביל לקריסה הבאה
דקלה וגנר | 
הקריפטו בירידה (צילום shutterstock)
היום אפשר להגיד בוודאות שמה שעולם הקריפטו צריך, אחרי הטלטלות שעבר בחודשים האחרונים, זה אמון. ואמון לא נבנה ביום אחד. הדרך היחידה לבסס אמון טמונה ביכולת הרגלטורית לבסס תשתית לכניסת חברות ביטוח שיגנו על המשקיעים. גם ללא הרגולטור, לשוק יש כוחות משלו, והוא מוצא לעצמו מנגנוני הגנה וביטחון. וגם בו - החזק שורד.
המוסדות הפיננסים שאנחנו עובדים איתם כל יום הם כאלו שאנו סומכים עליהם. אולי לא תמיד, לא בכל דרך ולא בכל דבר - אבל עדין אנחנו סומכים עליהם מספיק בשביל להפקיד בידיהם את הוננו. ניתן לראות זאת הלכה למעשה בפעילות השוטפת שלנו עם בבנק או חברת הביטוח או בעת רכישת מניות ועוד. למעשה, בכל עסקה בה אנו משלמים היום כסף בתמורה להבטחה של ( אולי יותר) כסף בעתיד - יש אמון. 
עולם הקריפטו, במקורותיו, עסק בנטישת מערכת האמון החברתית שנבנתה במשך מאות שנים והחלפתה בהוכחות קריפטוגרפיות. ועדין, אנשים האמינו לאנשים ובאנשים - גם אם זה אומר ויתור על בדיקת נאותות או ביקורת לגבי המפעילים. ברגע שהייתה הבטחה, זה היה מספיק.

הביקוש לפתרונות ביטוחים בעולם הקריפטו עלה בשנים האחרונות, וזאת יד ביד עם התפתחות השוק והדינאמיות של הסיכונים. כיום מספר מצומצם של שחקנים מסורתים מציעים ביטוח לברוקרים, חלפנים, מוסדות פיננסים או ספקי טכנולוגיה בעולמות הקריפטו. גם סטארטאפים בוחנים אפשרות להצעת ערך ביטוחית.
עם זאת, בכדי לעודד את עולם הביטוח לפתח פתרונות, גם הוא זקוק לרגולציה. לאחרונה, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרסמה טיוטת חוזר שכללה חובת ביטוח לחברות קריפטו ששומרות על נכסי לקוחות. במקביל האיחוד האירופאי, מגבש בימים אלו את הנחיות MiCA ומעלה דרישה לחובת החזקת הון עצמי בעד נכסים תחת ניהול. זהו אכן הזמן לרגולטור להגדיר על מי מוטלת אחריות, דבר שיהפוך את העברת הסיכונים להכרחי בעולמות הקריפטו. עכשיו, יותר מתמיד, השוק מחפש אמון, ומוצרי ביטוח מביאים איתם אמון.
עם זאת, גם ללא חובה רגולטורית, עולם הקריפטו ממשיך וימשיך להתקיים. וכמו בכל שוק, גם לשוק הקריפטו יש כללי משחק ודינמיקות משלו. בעולמות שבהם ביטוח הינו משאב מצומצם – הוא הופך להיתרון תחרותי משמעותי.
כניסתן של חברות הביטוח לשוק הקריפטו טומן בחובו גם קשיים ואתגרים ולכן מרביתן אינן פעילות בו, למשל בשל ההתפתחות המהירה של הסיכונים, מודלים ביטוחיים מסורתיים לא יועילו להבנת הסיכון ולא לגיבוש פוליסה שאכן נותנת מענה לסיכון האמיתי. חברות הביטוח יצטרכו להשקיע רבות בפיתוח מומחיות על מנת להעריך את הסיכון, הנזק וההשלכות הפיננסיות באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.  כמו כן, הסיכון המצטבר והקשרים הלא ידועים בין השחקנים השונים מהוה אתגר משמעותי.
בעתיד, מקומן של חברות הביטוח יהא לא רק בהצעת מוצרים להעברת וניהול סיכונים, אלא גם ביכולת שלהן לבנות מאגרי מידע בשיתוף פעולה עם שחקנים שונים בתעשייה. מאגרי המידע יעזרו להעריך סיכונים ולהתמודד עם הסיכונים המשתנים. ולמה? בגלל האמון.
הקריסות שהתרחשו לאחרונה, השאירו את עולם הקריפטו במשבר אמון ומצוקת נזילות. השאלה הגדולה איתה מתעסקים בשוק היא מהיכן יבוא הגל שיוביל לקריסה הבאה. לפני למעלה מ 50 שנה אמר זוכה פרס נובל בכלכלה, קנט ארוו: "ניתן לטעון באופן סביר שחלק ניכר מהפיגור הכלכלי בעולם יכול להיות מוסבר בחוסר אמון הדדי". כיום, ברור לנו שאמון הוא רכיב שמזין כלכלה ועסקאות פיננסיות. עם התערבות הרגולטור יוחזר האמון וגם בלעדיו, השחקנים החזקים שימצאו לעצמם כרית בטחון יצליחו לשרוד.
הכותבת היא דקלה וגנר, מייצגת את ענקית ביטוח המשנה מיוניק רי בישראל, ויו"ר איגוד האינשורטק בישראל
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה