כסף וצרכנות

יבואניות המזון חוטפות מסמוטריץ': יאבדו 50% מההכנסות?

על פי תוכנית חדשה שתיכלל בחוק ההסדרים מפיצות גדולות בתחום המזון ייאלצו לוותר על 50% מזכויות ההפצה של חברות ייצור גדולות ובינוניות, עבור מפיצות אחר
מערכת ice | 
קניות בסופר (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
לאחרונה הוצגה טיוטה חדשה של חוק ההסדרים מטעם משרד האוצר, ובו מספר סעיפים שכבר הספיקו להכעיס כמה חברות, בהן חברות מזון וגם חברות ביטוח. הפעם הזרקור מופנה לכיוון תוכנית חדשה שתיכלל בחוק ההסדרים, במסגרתה חברות הפצה גדולות יצטרכו להתחלק במכירות של מוצרים בארץ.
משמע, על פי התוכנית החדשה יוטלו מגבלות על חברות גדולות, דוגמת שסטוביץ' ודיפלומט, כאשר ירצו למכור 100% מהתוצרים של חברה יצרנית גדולה (דוגמת פסטות ברילה, אוראו, משחות שיניים של קולגייט ועוד).
אם כן, עתיד להיקבע כי חברה גדולה היא זו שמחזור מכירותיה בארץ עולה על 400 מיליון שקל, ואם זה המצב חברה שכזו לא תוכל למכור את מוצריה לחברה קמעונאית אחת בבלעדיות. חברה שתבקש למכור אחוז גבוה של מוצרים מחברה אחת וגם של חברות בינוניות יהיה עליה לוותר על 50% מהמכירות בארץ לטובת חברות קמעונאות אחרות.
לדוגמא, כיום חברת שסטוביץ מפיצה בבלעדיות את מוצריה של פרוקטר אנד גמבל, לצד היינץ ונוספות. תחת התוכנית החדשה היא תיאלץ לוותר על מחצית מהמכירות של החברות הללו בארץ והיצרניות יידרשו לבחור מפיצות נוסף לצדה כדיי למכור את המוצרים שלהן. 
הגבלה זו היא לא היחידה שמתוכננת במסגרת חוק ההסדרים. פורסם בעבר כי מתכונן מהלך שיאסור על חברות קמעונאות גדולות להתמזג עם חברות אחרות שמספקות מוצרים של יצרני גדולים. כמו כן, החוק יאסור על החברות לחתום על הסכמים עם רשתות שמטרתם להעניק לחברה הנחה התלויה ביעד מכירות.
בהתאם לכך, בכירים בחברות הקמעונאות מנסים לנהל משא ומתן עם גורמים במשרד האוצר כדי להסביר מדוע לא מדובר בצעד כדאי ויתרה מכך כי הוא פוגע במספר חוקים, דוגמת הזכות לקניין. עם זאת, מסתמן כי הדבר לא אמור להשפיע או להתייחס כלל לחברות הגדולות המקומיות כמו תנובה ואסם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה