כסף וצרכנות

כמה הפסדתם השנה בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות?

שנה קשוחה עברה על החסכונות של הציבור הישראלי ומניתוח ראשוני שערכו במיטב עולה כי ההפסדים משמעותיים מאוד; אז כמה הפסדתם? הכל בפנים
ניצן כהן |  5
קרנות ההשתלמות (צילום יחצ, בועז צרפתי, מתוך אתר אנליסט, סם יצחקוב, freepik)
נתונים ראשונים שנאספו בבית ההשקעות מיטב מגלים שהציבור הישראלי הפסיד השנה בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות לא פחות מ-8%. ואם הלכתם על הכוכבים של 2021, כלומר הקופות והקרנות שמתמחות במניות, הפסדתם 15% כן, זו לא טעות.
במדינות רבות בעולם עמדו מדדי האינפלציה על רמה גבוהה מיעדי הבנקים המרכזיים. בארה"ב האינפלציה נמצאת ברמה של 7.1% בנובמבר (לאחר שכבר הגיעה לרמה של 9.1% ביוני, שיעור גבוה מאוד במונחים היסטוריים). גם בגוש האירו נרשמה עלייה מהירה באינפלציה, ששיעורה עמד בחודש נובמבר על 10.0%. בישראל האינפלציה נמצאת ברמות יותר נמוכות בשיעור של כ-5.0%.

לאינפלציה העולמית מספר מקורות. ביניהם שיבושים בשרשראות האספקה, מחירי אנרגיה גבוהים, גם כתוצאה ממלחמת רוסיה ואוקראינה, כמו גם השפעות של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. יתרה מכך, התפתחות מקרי הקורונה בסין וסגרים אגרסיביים עד לאחרונה השפיעו גם הם על שרשראות האספקה העולמיות והגבירו את חוסר הוודאות. בנוסף שוק העבודה ההדוק מייצר לחץ אינפלציוני דרך עלייה בשכר.
על מנת לרסן את האינפלציה העלו הבנקים המרכזיים את הריבית. בארה"ב הריבית עלתה לרמתה הגבוהה ביותר מאז 2008 והגיעה ל-4.5%, באירופה הריבית עלתה ל-2%. העלאת הריבית לא פסחה על ישראל ובנק ישראל העלה את הריבית לרמה של 3.25%.
לנוכח התפתחויות אלה עודכנו תחזיות הצמיחה במדינות רבות כלפי מטה. קרן המטבע הבינלאומית מורידה את תחזית הצמיחה העולמית וצופה צמיחה של 2.7% בשנת 2023. בארה"ב התחזית היא לצמיחה של 0.5% בלבד. גם באירופה צופים שהצמיחה בגוש תאט מ-3.1% השנה ל-0.3% בלבד ב-2023. בישראל התחזית עומדת על כ-3.0% צמיחה בשנה הבאה.
לנוכח ההתפתחויות בזירה הכלכלית העולמית והמקומית והתנהגות שוקי המניות והאג"ח, להערכתנו, בשנת 2022 נרשמה תשואה ממוצעת שלילית של כ-8.0% בקופות הגמל הכלליות. התשואות נבעו מירידות השערים בכל אפיקי ההשקעה המרכזיים, ובהובלת שוקי המניות בארץ ובעולם. הדולר והאירו מיתנו את התשואות השליליות שכן השנה נרשם פיחות של השקל כלפי המטבעות הללו.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    המהפכה תוריד עוד ועוד....
    קול 03/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המהפכה תוריד עוד ועוד את הדמוקרטיה ואת כספינו. נפרד ברמת חיים לעולם שלישי. רוב העם מתנגד ימין ושמאל הנוכל לא יצליח לפצל את העם לאורך זמן. אם יישפך דם זה על ידיו של העבריין!!!
    סגור
  • 3.
    קשור לכנסת
    עומרי 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מעדיף שהביטוחים וכל מיני שיהיה כלול בהצעות ,הביטקוין והבורסה והמניות עם אמריקה ,אחרי שחוזרים הבייתה מהכנסת ,כל אחד והעניין שלו ,לא להכניס דברים כאלה לכנסת ,שיהיה אישי ,בפלאפון נייד לא קשור בכלל לכנסת ,ורכב משלך ועניין פרטי לגמרי ,גם הביטוחים ,כל חברי וחברות הכנסת מקבלים ביטוחים כמו כל שאר הציבור שמוציא משכורת במדינה ,וזה קשור אך בביטוחים במדינה ,ותלוש משכורת מהכנסת ,זה באופן פרטי להתעסק עם בורסת המניות באמריקה ,עצה ,תעשה את זה מהנייד ,תשאיר את חשבון הבנק שלך בישראל תמיד בלי חובות ,מניות דרך בנק אמריקאי ,כל זה אחוזים ,ולא כסף ,אני יודע כסף זה משכורת ,השאר פרטי מבחינת כסף
    סגור
  • 2.
    שערוריה
    אבי 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מספרים לציבור על הפסד בחיסכון כל שהוא, כאילו שאותם חוסכים סמו את כספם במניות מסוכנות. אז לא נשכך,המדינה חייבת לדאוג לפנסיה של האזרחים.אך יש משהוא במדינה שיודע לכחת את כספי החוסכים בשיטטיות תמיד לטובת המדינה.
    סגור
  • 1.
    בהצלחה
    מנש 12/2022/30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סוף סוף אתם אומרים את האמת כולם הפסידו ולא חשוב מה בחרו זה מה יש וצריך לחיות עם זה כנראה גם בשנה הבאה
    סגור
  • מטורף
    סלומון 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ועל זה נאמר, הרצחת וגם ירשת. גם גרמו לנו להפסדים גדולים וגם לוקים עמלות גבוהות כאשר מפסידים. מישהו בכנסת חייב לעצור את זה. לא ייתכן ש פסים לנו את הפנסיות ועוד גובים מאיתנו עמלות. 1. כשמפסידים לא צריך לשלם עמלות. 2. כשמפסידים נאמר מעל 3% כל ההפסדים יהיו על חשבון החברה המנהלת לא על חשבון הלקוח. רק ככה ינהלו את כספינו בצורה אפקטיבית.
    סגור