כסף וצרכנות

ח"כ ביטן נגד העלאת מחירי התחבורה ציבורית: " ההעלאה אינה מקובלת בשום צורה"

ועדת הכלכלה דנה הבוקר על עליית מחירי התחבורה הציבורית שצפויים לעלות בינואר 2026 בוועדה טען יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן כי מדובר "בזינוק של 20%" ו"ההעלאה אינה מקובלת בשום צורה"
ענת סימן טוב | 
דוד ביטן ומחירי התחבורה ציבורית (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
העלאת תעריפי התחבורה הציבורית שוב מתעכבת  אך חוסר הוודאות נמשך: ועדת הכלכלה דורשת תשובות
ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר (ג') לדיון מיוחד במטרה למנוע את העלאת תעריפי התחבורה הציבורית הצפויה בינואר 2026. זאת לאחר שבימים האחרונים פורסם כי ההעלאה תידחה, אך בדיון התברר שהמקור התקציבי לדחייה עדיין לא סוכם בין משרדי האוצר והתחבורה.
יו"ר הוועדה, ח"כ ביטן, הבהיר כבר בפתח הישיבה כי מבחינתו ההעלאה "אינה מקובלת בשום צורה", והתריע שאם לא יבוטל עדכון המחירים הצפוי ביוני 2026, עלול להתרחש "זינוק של כמעט 20% במחירי הנסיעה",  מהלך שיהפוך את הדחייה הנוכחית לחסרת משמעות.
הדיון התקיים בעקבות פנייה של ח"כים סימון דוידסון, גלעד קריב וחברי כנסת נוספים. ח"כ דוידסון אמר כי הציבור כבר מתקשה לשאת את יוקר המחיה, וכי "חייבים לעצור את רצף העלאות המחירים שפוגעות באזרחים". ח"כ יוראי להב הרצנו מצידו מתח ביקורת חריפה על מצב השירות, כשהודה כי אינו מגיע לכנסת בתחבורה ציבורית משום שאינו יכול לסמוך עליה: "השירות מקולקל, עמוס, לא מהיר ולא אמין".
במהלך הדיון הציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים עדכניים, המראים כי מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל כבר כיום גבוה ביחס לרוב המדינות שנבדקו, וזאת למרות שרמת השירות נמוכה יותר ורמת העומס בכבישים מהגבוהות ב־OECD.
לצד הוויכוחים הפוליטיים הוצגה תמונת מצב כלכלית טכנית שמסבירה מדוע התעריפים אמורים לעלות: לפי צו הפיקוח על המחירים, תעריפי הנסיעה מתעדכנים מדי יוני בהתאם לשינוי במדדי התשומות באוטובוסים – שכר, דלק, ביטוח והוצאות נוספות. ניתוח המדדים האחרונים מראה עלייה כוללת של כ־3.54%, כאשר מרכיב השכר הוא הגורם המשפיע ביותר, עם תרומה של כ־88% לעלייה הצפויה. מנגד, מחיר הדלק דווקא ירד – ולכן השפעתו מקזזת חלק מהעלייה.
דריה פודשיבלוב, מנהלת אגף הכלכלה במשרד התחבורה, אמרה כי המשרד "נלחם על כל שקל" כדי להגדיל תוספות שירות, וציינה כי מעל 600 אלף אזרחים ותיקים ויותר מ־300 אלף נוסעים מימשו השנה את ההנחות המיוחדות. עם זאת הדגישה כי מימוש תוספות השירות מותנה בקבלת התקציב ממשרד האוצר. היא הוסיפה כי בימים הקרובים צפויה להתקבל תשובה ברורה לגבי משך הדחייה.
נציג משרד האוצר, אלחנן בן דהן, אישר כי סוכם לדחות את ההעלאה, אך הודה שהמקור התקציבי עדיין לא נסגר: "בימים הקרובים תהיה תשובה", אמר – הערה שגררה ביקורת חריפה מצד חברי הכנסת על ההודעה המוקדמת לתקשורת ללא גיבוי תקציבי מלא.
בדיון נשמעו גם קריאות מצד ארגוני נוסעים וגורמי חברה אזרחית. נציג לובי 99 הזהיר מפני מצב שבו "הכסף לדחיית ההעלאה יבוא על חשבון שיפור השירות". מנכ"לית "15 דקות", סיון שמואלוביץ', דרשה למצוא פתרון תקציבי שוטף ולא רק דחיות קצרות טווח. מנגד, בהסתדרות הלאומית אף עלתה הקריאה לשקול נסיעה חינם בתחבורה הציבורית.

בסיום הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ביטן, כי הוועדה לא קיבלה תשובות מספקות בשאלות הבוערות: לכמה זמן נדחתה ההעלאה, מהו המקור התקציבי ומה יקרה ביוני 2026. הוא הודיע כי יכנס דיון מעקב בעוד חודש, והדגיש:"אנחנו מצפים משרי האוצר והתחבורה לבטל את העלייה ביוני – אחרת הציבור ישלם מחיר כבד. אי אפשר להמשיך להעלות מחירים כשהשירות לא משתפר והעומסים רק גדלים."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה