כסף וצרכנות
מנכ"ל ישראייר: "החיבוק של שרת התחבורה לוויז אייר, מטריד מאוד"
הבוקר הציגה חברת התעופה ישראייר בבעלותו של איש העסקים רמי לוי, את הדו"חות הרבעוניים שלה והציגה עלייה בכמה מישורים. בריאיון פתוח מספר לנו מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, על התנגדות להקמת בסיס של וויז אייר, על הצהרת היעדים ארוכי טווח, על הקפיצה בכמות הנוסעים ועוד. ריאיון
בשבוע שעבר הכריזה חברת התעופה ישראייר על כוונתה לרכוש שני מטוסים רחבי גוף בעלות של 80 מיליון דולר ואמורים להגיע ברבעון הראשון של 2026 ויספקו טיסות ליעדים רחוקים כמו ארה"ב עם ניו יורק ומיאמי, תאילנד, פילפינים ועוד. המטוסים יכילו 260 מקומות ושלוש מחלקות שירות.
עוד מתקדמת החברה להנפקת הכרטיס אשראי הראשון שלה, שכן הושגו הבנות עם ישראכרט ורשת רמי לוי שיווק השקמה בנוגע להקמת מועדון לקוחות שיעור ההחזקה בחברת המועדון תהיה 20%, עלות ההשקעה תהיה 40 מיליון שקל, תקופת ההתקשרות עם חברת המועדון תהיה ל-8 שנים עם חתימת ההסכם יתקבל מענק חתימה ומענק מיוחד עבור השתתפות בהוצאות, בסך של כ-10 מיליון שקל.
עוד הגדילה החברה משנת 2024 לשנת 2025 עם כמות הנוסעים שלה בעוד -600 אלף נוסעים וכיום היא נמצאת בנתח שוק השני מכלל הטיסות של ישראל, מיד לאחר חברת התעופה אל על.
מנגד לכל אלו בישראייר, בימים אלו מתקדמים המגעים להקמת בסיס ראשון של חברת התעופה וויז אייר, בו מנכ"ל החברה יוז'ף וארדי, נפגש בשבוע שעבר עם שרת התחבורה מירי רגב לקידום הקמת בסיס ראשון בישראל.
מנגד, חברות התעופה הישראליות זועקות בנושא על אי שיוויון והוגנות, אחד מהם הוא מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, שבריאיון פתוח הוא מדבר על למה הצעד הזה לא הוגן, אילו הטבות חברת התעופה וויז אייר קיבלה והישראליות לא, אילו יעדים הם צפויים לטוס, מתי וגם מה קורה עם הפיצויים של הנוסעים שנתקעו בחו"ל במבצע עם כלביא.
שמענו את הביקורת של ישראייר על התנאים שמוענקים ל-Wizz Air. למה זה כל כך מטריד אתכם?
"החיבוק ששרת התחבורה מעניקה לוויז אייר, 4 חודשים אחרי מבצע עם כלביא, אז נתבקשנו לפנות את כל המטוסים ולבצע טיסות חילוץ, מטריד מאד. זה לא עניין של פחד מתחרות, להיפך. תחרות אמיתית היא דבר מצוין לציבור והיא מניעה אותנו להיות טובים יותר, תחרותיים יותר ורווחיים יותר. הבעיה מתחילה כשיש תחרות לא הוגנת. כשחברה ישראלית נדרשת לעמוד בדרישות רגולציה, ביטחון, חוקי עבודה, תקנות טייס מחמירות, וחברה זרה מקבלת מהם פטור, קדימות והטבות, זה יוצר עיוות עמוק בשוק ופוגע ישירות בציבור הישראלי".
"החיבוק ששרת התחבורה מעניקה לוויז אייר, 4 חודשים אחרי מבצע עם כלביא, אז נתבקשנו לפנות את כל המטוסים ולבצע טיסות חילוץ, מטריד מאד. זה לא עניין של פחד מתחרות, להיפך. תחרות אמיתית היא דבר מצוין לציבור והיא מניעה אותנו להיות טובים יותר, תחרותיים יותר ורווחיים יותר. הבעיה מתחילה כשיש תחרות לא הוגנת. כשחברה ישראלית נדרשת לעמוד בדרישות רגולציה, ביטחון, חוקי עבודה, תקנות טייס מחמירות, וחברה זרה מקבלת מהם פטור, קדימות והטבות, זה יוצר עיוות עמוק בשוק ופוגע ישירות בציבור הישראלי".
על אילו דרישות מדובר?
"הדוגמא המובהקת ביותר היא ביטחון התעופה הישראלי, החברות הישראליות נדרשות לעמוד בתנאי פיקוח בטחוני, המשפיע על שעות ההמראה והנחיתה, על כמות הטיסות ועל יעדי הטיסה. וויז אייר פטורה מכך, זה מעניק לה יתרון תחרותי מובהק וחסכון ניכר בעלויות.
"הדוגמא המובהקת ביותר היא ביטחון התעופה הישראלי, החברות הישראליות נדרשות לעמוד בתנאי פיקוח בטחוני, המשפיע על שעות ההמראה והנחיתה, על כמות הטיסות ועל יעדי הטיסה. וויז אייר פטורה מכך, זה מעניק לה יתרון תחרותי מובהק וחסכון ניכר בעלויות.
בישראייר משרד התחבורה אוסר העסקת טייסים זרים. וויז אייר יכולה להעסיק מגוון רחב של טייסים ממדינות רבות ובכך להפחית משמעותית את דרישות השכר ולהנות מעודף היצע של טייסים. אנחנו יכולים לקלוט טייסים ישראלים, להעביר אותם מסלולי הכשרה ארוכים האורכים שנים היוצרים קושי אמיתי בהצטיידות במטוסים ומשפיעים על עלויות התפעול. הקצאת סלוטים בטרמינל 1, היא דוגמא נוספת, לוויז אייר ניתן יתרון בכמויות הסלוטים בטרמינל 1, וזאת על אף העובדה שהם הפסיקו לטוס בעת המלחמה, ומעבר לכך, יש להם פחות נוסעים מישראיר. על בסיס איזה קריטריון ניתנת להם עדיפות בקבלת הסלוטים?".
אתם בעצם טוענים שהמדינה פוגעת בחברות המקומיות?
"כן, ואף בציבור. לצערי יש כאן אחיזת עיניים. כשמנכ"ל וויז אייר מבטיח שהישראלים יראו כאן מחירים שלא ראו מעולם, זאת אחיזת עיניים, הרי הוא מפעיל היום עשרות טיסות ביום, ואף אחד לא מונע ממנו, למכור בזול. אז מה המסר שלו? תנו לי עדיפות בטרמינל 1, אפשרו לי להקטין משמעותית את הוצאות התפעול, ואני אוזיל מחיר לישראלים. מישהו קונה את זה ? וויז אייר מכרה בסופ"ש הזה מושבים לאתונה ב-600 דולר וזאת במקביל למבצעי בלאק פריידי. כשהמדינה מעודדת בפועל נסיעה בחברות זרות על חשבון חברות ישראליות, היא יוצרת תלות בספק אחד. מעצימה אותו, ומחלישה את תעשיית התעופה המקומית. אנחנו לא מבקשים יחס מיוחד. רק דבר אחד: שוויון וכללי משחק זהים".
"כן, ואף בציבור. לצערי יש כאן אחיזת עיניים. כשמנכ"ל וויז אייר מבטיח שהישראלים יראו כאן מחירים שלא ראו מעולם, זאת אחיזת עיניים, הרי הוא מפעיל היום עשרות טיסות ביום, ואף אחד לא מונע ממנו, למכור בזול. אז מה המסר שלו? תנו לי עדיפות בטרמינל 1, אפשרו לי להקטין משמעותית את הוצאות התפעול, ואני אוזיל מחיר לישראלים. מישהו קונה את זה ? וויז אייר מכרה בסופ"ש הזה מושבים לאתונה ב-600 דולר וזאת במקביל למבצעי בלאק פריידי. כשהמדינה מעודדת בפועל נסיעה בחברות זרות על חשבון חברות ישראליות, היא יוצרת תלות בספק אחד. מעצימה אותו, ומחלישה את תעשיית התעופה המקומית. אנחנו לא מבקשים יחס מיוחד. רק דבר אחד: שוויון וכללי משחק זהים".
דיברת על כך שקידום וויז אייר על ידי השרה רגב יפגע בסוף בציבור הישראלי. איך?
"כשהתחרות היא לא סימטרית, וחברה זרה מקודמת, ומקבלת תנאים עודפים על ידי שרת התחבורה תהיינה לכך השלכות, בשני מישורים, המסחרי והביטחוני. ראשית, המסחרי, וויז אייר היא לא מוסד ללא מטרות רווח, היא תגדיל את נתח השוק שלה, תפגע בחברות הישראליות ובשלב הבא היא תעלה מחירים. כששחקן זר הופך לדומיננטי המחירים לא נשארים נמוכים. וויז אייר כבר היום מוכרת כרטיסים לרומא ובודפשט במעל אלף דולר, בימי הפיק של דצמבר, בסוף השבוע החולף היא מכרה את אתונה ב-680 דולר.
"כשהתחרות היא לא סימטרית, וחברה זרה מקודמת, ומקבלת תנאים עודפים על ידי שרת התחבורה תהיינה לכך השלכות, בשני מישורים, המסחרי והביטחוני. ראשית, המסחרי, וויז אייר היא לא מוסד ללא מטרות רווח, היא תגדיל את נתח השוק שלה, תפגע בחברות הישראליות ובשלב הבא היא תעלה מחירים. כששחקן זר הופך לדומיננטי המחירים לא נשארים נמוכים. וויז אייר כבר היום מוכרת כרטיסים לרומא ובודפשט במעל אלף דולר, בימי הפיק של דצמבר, בסוף השבוע החולף היא מכרה את אתונה ב-680 דולר.
שנית, הביטחוני, וויז אייר לא תפעל כאן באירועי קיצון ביטחוניים, המנכ"ל שלה יכול להבטיח הבטחות רבות, אבל בסוף הוא כפוף לרגולציה אירופאית, והיא מוכתבת על ידי רשות התעופה האזרחית האירופאית. והיא זאת שמחליטה מי ומתי יטוס לישראל בעיתות חירום, ולא מנכ"ל וויז אייר, ובשנתיים האחרונות ראינו שהן בעמדה מאד נחרצת במצבי קיצון".
הסלוטים, הביטחון - מה אתה כמנכ”ל מתכנן לעשות בנושא?
"אנחנו ממתינים למפגש עם שרת התחבורה, שאגב עד רגע זה לא זימנה אליה את החברות, לדון בפרטי האירוע. במקביל נפעיל את הייעוץ המשפטי שלנו. הכי חשוב לנו לייצר שוויון הזדמנויות, בעיקר בטרמינל 1, ישראיר מטיסה היום יותר נוסעים מוויז אייר ויש לה שליש מכמות הסלוטים שלה בטרמינל 1. זה לא הגיוני.
"אנחנו ממתינים למפגש עם שרת התחבורה, שאגב עד רגע זה לא זימנה אליה את החברות, לדון בפרטי האירוע. במקביל נפעיל את הייעוץ המשפטי שלנו. הכי חשוב לנו לייצר שוויון הזדמנויות, בעיקר בטרמינל 1, ישראיר מטיסה היום יותר נוסעים מוויז אייר ויש לה שליש מכמות הסלוטים שלה בטרמינל 1. זה לא הגיוני.
בנוסף, חייבים למצוא פתרונות למגבלות הרגולטוריות שלנו בתחום אבטחת התעופה. החברות הישראליות קולטות מטוסים ותקציב אבטחת התעופה לא מתעדכן בהתאם. צריך או לעדכן את בתקציב ולהגדילו באופן שנוכל להתחרות ללא מגבלות, או לחולל רפורמה בתחום. אנחנו לא מבקשים הטבות רק תנאים שווים".
חברת התעופה וויז אייר, היא חברת לואו קוסט שתופסת את המקום הרביעי בנתח הנוסעים לפי דו"ח רשות שדות התעופה מיד אחרי אל על, ישראייר וארקיע. התחרות סביב החברה היא בעיקר סביב המחירים.
איך אתה הולך להתמודד עם תחרות מחירים מוזלים מאוד?
"ישראייר היא חברה רווחית מאז 2015 ברציפות, למעט שנות הקורונה. לכל אורך השנים הללו וויז אייר פעלה בישראל. ישראייר יודעת לעבוד בסביבה תחרותית. זה ה־DNA שלה. התמודדות עם מחירים נמוכים מתבססת על ארבעה עקרונות: יעילות תפעולית גבוהה, צי מתאים לישראל, ניהול חכם של רשת היעדים, אופטימיזציה של תהליכי מסחר ומחשוב. דו״ח השיא שפרסמנו מוכיח שאפשר להיות רווחיים גם בשוק תחרותי מאוד, אם עובדים נכון".
"ישראייר היא חברה רווחית מאז 2015 ברציפות, למעט שנות הקורונה. לכל אורך השנים הללו וויז אייר פעלה בישראל. ישראייר יודעת לעבוד בסביבה תחרותית. זה ה־DNA שלה. התמודדות עם מחירים נמוכים מתבססת על ארבעה עקרונות: יעילות תפעולית גבוהה, צי מתאים לישראל, ניהול חכם של רשת היעדים, אופטימיזציה של תהליכי מסחר ומחשוב. דו״ח השיא שפרסמנו מוכיח שאפשר להיות רווחיים גם בשוק תחרותי מאוד, אם עובדים נכון".
ישראייר מציגה מהלך אסטרטגי משמעותי של הפעלת מטוסים רחבי גוף, זה לא סותר את הטענות שלכם?
"להיפך, זה מוכיח את העוצמה של ישראייר, ואת מה שנקרא שרשרת המזון. ישראייר הגדילה את כמויות הנוסעים שהיא מטיסה, כתוצאה מכך, רווחיה השתפרו, המערכת הבנקאית מאמינה בה ומעניקה לה אשראי, ישראייר רוכשת בו מטוסים רחבי גוף, מנגישה ומייצרת תחרות בשווקים אהובים על הישראלים, ומאפשרת ליותר ישראלים לנפוש בתאילנד ויאטנם והפיליפינים. אנחנו לא מחכים שמישהו יפתור לנו את העניינים. אנחנו ממשיכים קדימה, בונים עתיד, משקיעים בלקוחות ובתעשייה הישראלית".
"להיפך, זה מוכיח את העוצמה של ישראייר, ואת מה שנקרא שרשרת המזון. ישראייר הגדילה את כמויות הנוסעים שהיא מטיסה, כתוצאה מכך, רווחיה השתפרו, המערכת הבנקאית מאמינה בה ומעניקה לה אשראי, ישראייר רוכשת בו מטוסים רחבי גוף, מנגישה ומייצרת תחרות בשווקים אהובים על הישראלים, ומאפשרת ליותר ישראלים לנפוש בתאילנד ויאטנם והפיליפינים. אנחנו לא מחכים שמישהו יפתור לנו את העניינים. אנחנו ממשיכים קדימה, בונים עתיד, משקיעים בלקוחות ובתעשייה הישראלית".
אילו יעדים נראה בקרוב?
אנחנו פותחים קווים חדשים למזרח ולארה״ב: תאילנד,, ויאטנם, פיליפינים ארה"ב ועוד כמה יעדים ארוכי־טווח שנכריז עליהם בקרוב. זו בשורה צרכנית אמיתית: טיסות ישירות, במחיר נגיש והפעלה ישראלית".
אנחנו פותחים קווים חדשים למזרח ולארה״ב: תאילנד,, ויאטנם, פיליפינים ארה"ב ועוד כמה יעדים ארוכי־טווח שנכריז עליהם בקרוב. זו בשורה צרכנית אמיתית: טיסות ישירות, במחיר נגיש והפעלה ישראלית".
צפי פתיחת הקווים למזרח לניו יורק ?
"אנחנו הודענו לשוק ההון שבכוונתנו לרכוש שני מטוסים רחבי גוף בהשקעה כוללת של כ-80 מיליון דולר. אם העסקה תושלם המטוסים יגיעו לכאן במהלך הרבעון הראשון של שנת 2026 ונתחיל לטוס איתם ברשת האירופאית, במקביל נגיש בקשות להפעלה במזרח הרחוק וארה"ב, ואנחנו מניחים שאלו יתחילו לפעול במחצית השנייה של שנת 2026".
"אנחנו הודענו לשוק ההון שבכוונתנו לרכוש שני מטוסים רחבי גוף בהשקעה כוללת של כ-80 מיליון דולר. אם העסקה תושלם המטוסים יגיעו לכאן במהלך הרבעון הראשון של שנת 2026 ונתחיל לטוס איתם ברשת האירופאית, במקביל נגיש בקשות להפעלה במזרח הרחוק וארה"ב, ואנחנו מניחים שאלו יתחילו לפעול במחצית השנייה של שנת 2026".
מה יהיו טווחי המחירים?
"המחירים יהיו תחרותיים בדיוק כמו המחירים של ישראייר ברשת האירופאית. אנחנו הכפלנו בתוך שנתיים את כמות הנוסעים בפעילות הבינלאומית והגענו לכ-2 מיליון נוסעים. הם טסים בישראייר בשל מדיניות המחירים התחרותית שלנו וכך גם יהיה במזרח ובארה"ב. המטרה שלנו היא תמיד שילוב בין יציבות כלכלית לבין תמורה לנוסע".
"המחירים יהיו תחרותיים בדיוק כמו המחירים של ישראייר ברשת האירופאית. אנחנו הכפלנו בתוך שנתיים את כמות הנוסעים בפעילות הבינלאומית והגענו לכ-2 מיליון נוסעים. הם טסים בישראייר בשל מדיניות המחירים התחרותית שלנו וכך גם יהיה במזרח ובארה"ב. המטרה שלנו היא תמיד שילוב בין יציבות כלכלית לבין תמורה לנוסע".
איפה עומד יציאת כרטיס האשראי החדש שלכם "סופר פליי"?
"האשראי צפוי לעלות לאוויר סביב פסח. והוא יהיה כרטיס אשראי כמו של כל חברת תעופה והוא צפוי לתמוך בשיעור התפוסה ותזרים המזומנים".
"האשראי צפוי לעלות לאוויר סביב פסח. והוא יהיה כרטיס אשראי כמו של כל חברת תעופה והוא צפוי לתמוך בשיעור התפוסה ותזרים המזומנים".
במהלך חודש יוני התרחשה התקיפה באיראן במבצע 'עם כלביא', בוא נדרשו חברות התעופה לפנות את מטוסיהם משדה התעופה ולמעשה זו הפעם הראשונה שדה התעופה היה ריק ודמם מכל פעילות. בעקבות כך, נוסעים רסים נתקעו בחו"ל, עד אשר התחיל מבצע החזרה שנמשך על פני כמה ימים, ונוסעים הצטרכו לשלם מלונות ואש"ל מעבר למתוכנן בטיול. בעבר דנו בוועדת הכלכלה על הבקשה לפתרון ממשרד האוצר בנושא, והנושא עברה לשרת התחבורה מירי רגב עם רה"מ בנימין נתניה בכדי לדון את מי צריך לפצות בכמה. כיום, החברות תעופה מקבלות תביעות רבות בנושא על כך שהנוסעים דורשים שיפצו אותם.
איפה עומדים הפיצויים לנוסעים שנתקעו במבצע עם ‘כלביא’?
"אומרים שצריך להפוך משבר להזדמנות. הפיצויים לנוסעים והפיצויים לחברות התעופה על הנזק שנגרם להן במלחמת עם כלביא, לא הוסדרו עד כה על ידי שרת התחבורה. בדו"ח שדיווחנו היום רואים כי הנזק שנגרם לנו כתוצאה מעם כלביא מגיע למעל 10 מיליון דולר. אם וויז אייר הייתה כאן הנושא הזה היה מוסדר ואת יודעת למה ? כי הוא יכול לאיים שהוא ייקח את המטוסים מכאן אם לא יהיה פיצוי, כפי שהוא עשה בוינה ובאבו דאבי. אנחנו לא יכולים לאיים וללכת זה הבי שלנו".
"אומרים שצריך להפוך משבר להזדמנות. הפיצויים לנוסעים והפיצויים לחברות התעופה על הנזק שנגרם להן במלחמת עם כלביא, לא הוסדרו עד כה על ידי שרת התחבורה. בדו"ח שדיווחנו היום רואים כי הנזק שנגרם לנו כתוצאה מעם כלביא מגיע למעל 10 מיליון דולר. אם וויז אייר הייתה כאן הנושא הזה היה מוסדר ואת יודעת למה ? כי הוא יכול לאיים שהוא ייקח את המטוסים מכאן אם לא יהיה פיצוי, כפי שהוא עשה בוינה ובאבו דאבי. אנחנו לא יכולים לאיים וללכת זה הבי שלנו".
דיברתם על כך שסקי דיל עשויים לפתוח מלון סקי נוסף?
"החברה הקימה בשנה שעברה מלון אחד וכעת היא קנתה עוד מלון סקי בהשקעה כוללת של כ-3 מיליון יורו. וסבך הכל החברה תפעיל 60 חדרים באתר הסקי באיטליה, שיתרמו להגדלת הרווחיות הגולמית שלה".
"החברה הקימה בשנה שעברה מלון אחד וכעת היא קנתה עוד מלון סקי בהשקעה כוללת של כ-3 מיליון יורו. וסבך הכל החברה תפעיל 60 חדרים באתר הסקי באיטליה, שיתרמו להגדלת הרווחיות הגולמית שלה".
דיווחתם בדו"ח על עלייה במכירות האתר
" השקענו במהלך השנה קרוב למיליון דולר בשדרוג האתר אינטרנט שלנו ואנחנו רואים את התוצאות, הוא קופץ משמעותית".
" השקענו במהלך השנה קרוב למיליון דולר בשדרוג האתר אינטרנט שלנו ואנחנו רואים את התוצאות, הוא קופץ משמעותית".
בשנת 2023 עמדו המכירות על 41 מיליון דולר
בשנת 2024 עמדו המכירות על 74 מיליון דולר
בשנת 2025 עמדו המכירות על 113 מיליון דולר
בשנת 2024 עמדו המכירות על 74 מיליון דולר
בשנת 2025 עמדו המכירות על 113 מיליון דולר
מה המסר המרכזי שלך לציבור?
"שהמאבק שלנו הוא קודם כול על הוגנות, פוליטיקה נקייה, ושוויון הזדמנויות. אגב, יש גם יתרון בכך שוויז אייר תקים כאן בסיס. באירועים דרמטיים כמו מה שהיה כאן רק לפני 4 חודשים, במסגרת המבצע מול איראן, וויז אייר יאיימו לפנות את המטוסים שלהם מכאן ולסגור את הבסיס, במידה ולא יסדירו את נושא הפיצוי בעקבות המלחמה. וויז אייר עזבה לאחרונה את אבו דאבי ואת וינה על רקע אי הבנות דומות. לנו החברות הישראליות , אין לאן לברוח".
עוד ב-
משפט לסיכום?
"אני מוביל את ישראייר כבר 13 שנה, עברתי כמעט כל משבר אפשרי ממלחמות ועד קורונה ופתיחת שמיים, דרך סגירת שדה דב וסגירת יעדים מובילים מהיום למחר בשל אירועים ביטחוניים. בכל פעם יצאנו חזקים יותר, וזה לא מקרי: אנחנו חברה שיודעת להתייעל, להתגמש ולהתפתח. עם דו״ח שיא ותוכנית עבודה ברורה ל־2026 ישראייר מוכנה לצמיחה, לתחרות ולעתיד".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(3):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
3.וויז היא רוח וצלצוליםשי 12/2025/01הגב לתגובה זו0 0לפני פשיטת רגלסגור
-
2.למה מטריד כי זה יחסל את רמי לוי מעניין לי את ה (ל"ת)אבי לוי 11/2025/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.למה ? התחרות תוריד מחירים כי החגיגה נגמרה ? (ל"ת)חץ 11/2025/30הגב לתגובה זו1 0סגור



