כסף וצרכנות

אסם בורחת מתשלום של 30 מיליון שקל: המדינה תקועה עם מטרנה

מלחמת המטרנה: אסם מסרבת לשלם 30 מיליון שקל על מלאי החירום - והמדינה מאשימה ב"סחטנות". המעבר ממחסני חירום ממשלתיים למודל ליסינג פרטי יוצר עימות חריף: "אסם מספסרת במחסני החירום ובכספי הקופה הציבורית"
דסק צרכנות | 
אסם-נסטלה מעלה מחירים (צילום shutterstock)
מאז 2011 שלשלה אסם כ-28 מיליון שקלים לכיסה מכספי הציבור על רענון מלאי המטרנה שאוחסן במחסני החירום של ישראל, אבל כשהגיע הזמן לשלם בחזרה, היא מסרבת. מחסני החירום הסודיים של המדינה, שנועדו לספק מזון חיוני בעת מלחמה או אסון טבע, עוברים כעת שינוי מהפכני: במקום שהמדינה תנהל ותאחסן בעצמה את המלאי הפיזי ותשלם מיליוני שקלים בשנה על "דמי רענון" לספקים, היא עוברת למודל ליסינג דומה לתחום הרכב.
על פי הפרסום בוואלה של ליאת רון, האחריות לניהול המלאי תעבור לידי ספקים פרטיים שיחויבו להחזיק מלאי זמין של מוצרי מזון חיוניים כמו אורז, פסטה, מים וקמח, ולחדש אותו באופן שוטף. כחלק מהמעבר, המדינה מוכרת את אלפי טונות המזון שכבר אוחסנו במחסנים - ומכאן מתחיל העימות: בוואלה פורסם כי המדינה הציעה לאסם, שזכתה במכרז המטרנה ב-2011, לרכוש את מלאי מאות אלפי האריזות ב-30 מיליון שקלים (לא כולל מע"מ), במחיר שבו היא מוכרת אותו לקמעונאים. אסם סירבה והציעה רק 13 מיליון - פחות ממחצית הסכום.
המדינה מתעקשת למכור את המלאי במחיר ריאלי ולא בחיפזון, כדי להוכיח שהיא לא מוכנה להתרוקן בזול רק בשביל להתחיל את המודל החדש. אבל המעבר למודל הליסינג מעורר גם ביקורת רחבה יותר: יש חשש שבעת משבר קיצוני, האינטרסים הכלכליים של ספקים פרטיים יעמדו בסתירה לצורך הלאומי, ושהמדינה תאבד שליטה על וודאות המלאי בשעת חירום. השאלה הפתוחה היא מה יעשה משרד הכלכלה אם לא יצליח למכור את המלאי במחיר ראוי - האם יכנע ללחץ, או שימצא ספק אחר? באסם בחרו שלא להגיב.
רק לאחרונה נשאל מה קרה לחטיף האהוב כל כך של אסם? מהלך חופשה משפחתית משפחה חוותה רגע של בלבול כשגילתה גוש בלתי מזוהה בתוך שקית פופקורן מצופה בכרמל של אסם, במותג 'פופקו'. הגוש המסתורי, החומר הלא-אכיל שנראה זר לחלוטין למרקם הרגיל של המוצר, עורר חשש לגבי תהליך הייצור של החברה.
על פי פרסום של מאקו, כאשר פנתה המשפחה לאסם, הם קיבלו תגובה שהייתה לא רק מעורערת אלא גם הצביעה על הזנחה פוטנציאלית בטיפול בתלונות. במקום להתנצל או להציע בדיקה רצינית, נציגת החברה ביקשה מעדי, אם המשפחה, לבדוק את הגוש במים - טיפול שנראה יותר כמו פעילות סטודנטית מאשר תהליך של בקרת איכות מקצועי. כשהגוש לא נמס ונשאר שלם למעשה, התגובה של החברה הייתה צוננת אך נטולת אחריות עם הודעה על זיכוי ולא יותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה