כסף וצרכנות

משנה למנכ"ל יוחננוף: "אין ברירה, מנהלי סניפים הפכו לקופאים"

אחרי שבוע סוער ביטחונית וצרכנית כולל הסתערות המונית על הסניפים, אלעד חרזי, משנה למנכ"ל רשת יוחננוף, מדבר על הקשיים והאתגרים, אבל מרגיע: "יש מלאי בשפע, הצרכנים יכולים להיות רגועים"
ענת סימן טוב |  8
אלעד חרזי משנה למנכ"ל יוחננוף, איתן יוחננוף בעלים של יוחננוף (צילום יחצ, גבע טלמור, shutterstock)
השבוע האחרון טלטל את מדינת ישראל – לא רק ביטחונית, אלא גם צרכנית. התקיפה באיראן והכניסה המיידית לחירום הובילו לנהירה המונית לרשתות המזון, בדומה לימי הקורונה. אבל הפעם, מצטרפים למורכבות גם גיוסי מילואים נרחבים, מחסור בכוח אדם, סגירת מוסדות חינוך וחשש אזרחי מוחשי. שוחחנו עם אלעד חרזי, משנה למנכ"ל רשת יוחננוף, כדי להבין מקרוב כיצד נראים ימי חירום מהצד של אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל.
אלעד, איך עבר עליכם השבוע האחרון?
"קשה מאוד. ראינו ביקושים גבוהים בכל הקטגוריות – ממוצרי בסיס ועד מוצרים שלא ציפינו שיקפצו. הצרכנים קנו הכל מהכל. במקביל, התמודדנו עם חוסרים בכוח אדם – הרבה עובדים פשוט לא הגיעו. חלקם מפחד, חלקם נשארו עם הילדים. זה כלל קופאים, סדרנים, נהגים – כל בעלי התפקידים הקריטיים. היה מאוד מאתגר לנהל את זה".
האם נתקלתם במחסור אמיתי במוצרים?
"אני לא אקרא לזה מחסור, אלא עומס נקודתי. זה לא שמלכתחילה היה חוסר אצל הספקים – הביקושים פשוט עברו את התחזיות. כן, היו רגעים של דלילות במדפים, אבל תוך כמה שעות השלמנו את הפערים. למשל, ירקות, פירות, חלב וביצים – הכול היה ונותר זמין. אין קטגוריה שנעלמה".
איזה מוצרים אנשים קנו יותר מכל? היו הפתעות?
"קנו הכול. גם את מה שציפינו – מים, פיתות, מוצרים על האש. אבל גם דברים לא צפויים – כולל שתייה חריפה. אנשים נמצאים בבית, מבשלים, מבלים עם הילדים, והקנייה מגוונת. זה מזכיר את ימי הקורונה, אבל פחות דרמטי. המסעדות סגורות, הרחוב שקט – אז הכול עובר דרך הבית".
מתי התחלתם להיערך?
"עוד בלילה שלפני התקיפה – ברגע שהגיעה ההתרעה, כבר הבנו שאנחנו נכנסים לשגרת חירום. הבנו אילו מוצרים הולכים להיחטף והכנו את המערך בהתאם. למזלנו, יש לנו מערך לוגיסטי חזק מאוד, אז הצלחנו להתארגן תוך שעות ספורות".
היו עיכובים באספקה?
"כן, היו. חלק מהנהגים שלנו ושל הספקים גויסו, אז עברנו לעבודה עם נהגים חיצוניים. פתחנו את מרכזי הלוגיסטיקה לשעות ארוכות יותר כדי להדביק את הפערים. זה לא פשוט, אבל זה מתנהל".
איך מצב המלאים כיום?
"טוב מאוד. יש מלאי בשפע. כמובן שיש קטגוריות שהן חמות יותר, ואנחנו מתגברים אותן כל הזמן. אבל בגדול – הצרכנים יכולים להיות רגועים".
מה קורה עם המחירים? האם הביקוש משפיע?
"אנחנו לא מייקרים. להפך – השקנו מבצע ענק של 50 אחוז הנחה על עשרות מוצרים, ממש בתחילת האירועים. זו הייתה חגיגה אמיתית. קיבלנו המון פרגונים מלקוחות – אנשים הרגישו שמכבדים את המצב ולא מנסים להרוויח ממנו".
האם כל הסניפים שלכם פועלים כרגיל?
"כן. כל הסניפים שלנו הם סניפי 'ברזל', ערוכים לפעול גם תחת שגרת חירום. אנחנו פותחים את רוב הסניפים כבר משעה 6:30 או 7:00, תלוי באזור. הסגירה גמישה – אם בשעה 21:30 יש קונים, אנחנו לא סוגרים. הכול לפי השטח".
יש שינוי בהרגלי הקנייה של הלקוחות?
"בהחלט. אנשים מגיעים מוקדם יותר. יש פיק בשעות הבוקר ואז דעיכה בשעות הערב. אבל חשוב לציין – הלקוחות מתנהלים בצורה מאוד אחראית. כשיש אזעקה, הם נוטשים עגלות, הולכים למרחב המוגן, וחוזרים להמשיך את הקנייה – כאילו כלום לא קרה. זה מדהים".
איך אתם מתמודדים עם מחסור בעובדים?
"זה אחד האתגרים הגדולים. הרבה עובדים פשוט לא יכולים להגיע – בעיקר הורים לילדים קטנים. אז אנחנו מגייסים כוח אדם חיצוני, גם אם הוא פחות מקצועי. מנהלי סניפים הופכים לקופאים, אנשי מטה יורדים לשטח. כולם מתגייסים. אבל זה לא פשוט – כשאין עובדים, זה משפיע על השירות, על התורים, על סידור המדפים".
פיקוד העורף לא עזר עם הקלות?
"ההקלות לא באמת משפיעות. אם לעובד אין מי שישמור על הילדים, הוא לא יבוא. זה לא עניין של הנחיה – זה עניין של ביטחון אישי. ולכן, אנחנו עושים את המקסימום עם מה שיש לנו. אנשים פשוט לא מגיעים לעבודה – וזו בעיה. זה גורם לעומסים בקופות, לתורים, ולחוסרים זמניים על המדפים. אנחנו עושים כל מאמץ כדי למנוע את המצב הזה: מגייסים כוח אדם חלופי, גם אם הוא לא בהכרח מיומן או מנוסה. אבל כשאין ברירה – גם עובדי מטה הופכים לסדרנים ולקופאים".
אתם ערוכים למצב שיימשך גם לתוך החודש הבא?
"אנחנו נערכים כאילו זה המצב. מתגברים מלאים, בודקים את כל הקטגוריות הקריטיות, מגייסים עוד כוח אדם. כל עוד המצב נמשך – אנחנו ערוכים. הסלמה נוספת? יש לנו תוכניות מגירה. ואם האירוע הזה יסתיים מהר – כמו שאנחנו מקווים – אני מאמין שנראה התאוששות מהירה מאוד. אנשים רוצים לחזור לשגרה, ויש תחושת ציפייה לחופש הגדול, לקיץ, למסיבות סיום. ברגע שיתאפשר – הכול יחזור למסלול".
ולסיום – אתה אופטימי?
"מאוד. אני חושב שישראל חזקה, והציבור כבר רגיל למצבים כאלה. אם נעבור את זה מהר ובשלום, תהיה פה פריחה כלכלית. הצרכנים רוצים לחיות, לטייל, ליהנות – וברגע שזה יתאפשר, תהיה קפיצה קדימה. אני מאמין בזה".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מנצלים את העובדים עד הסוף
    אורי 06/2025/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין ברירה???? מנצלים את העובדים עד הסוף!!!
    סגור
  • 7.
    יוחננוף
    איצקו 06/2025/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חה חה חה
    סגור
  • 6.
    יוחננוף
    אלי 06/2025/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הוא לא אמר דבר אח. חוויית הקניה לא נעימה בהרבה סניפים. יש לו עובדים ערבים שבכלל לא נותנים שרות. אני הפסקתי לקנות שם בגללם.
    סגור
  • 5.
    רשת של נוכלים
    שאול 06/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אני מקווה שתפסידו כסף והאבה, כמו שאתם גורמים ללקוחות שלכם, שקנו באלפי שקלים
    סגור
  • 4.
    איחולים
    נורית לוי 06/2025/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין על רשת יוחננוף
    סגור
  • 3.
    א
    אנונימי 06/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לכם עובדים, לא רק בגלל המלחמה, זה בגלל השכר המחפיר שאתם משלמים. תנו שכר הולם ותראו איך אנשים יבואו לעבוד.
    סגור
  • 2.
    למה להחמיא למנהלי סניפים?
    זהבה 06/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אלק ממני סניפים ביוחננוף - שווים אולי את כפות הרגליים של הקופאים
    סגור
  • 1.
    יוחנוף עשו אותי גנבה שאני משכתי במיוחד בשביל אוכל
    אירית אביב 06/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לשתות ולאכול הראתי את הקבלה למנהל הסניף לא קיבל את זה עשה אותי גנבה שאני תמיד משלמת לפני שאני אוכלת ושותה אין דבר בעולם לא קרה לי שלא שילמתי והלכתי לאכול בלי לשלם את האוכל או במצרכים באף מקום לא קרה לי שעשו אותי גנבה בחיים אני עבדתי בקפיטריה וגם בשופרסל תמיד שאלתי אם אפשר לאכול אפילו שאמרו לי לא צריכה לשלם שילמתי והלכתי לאכול בשופרסל באף מקום לא קרה לי ככה רק ביוחננוף יגאל אלון הפלמח
    סגור