כסף וצרכנות
רמי לוי במתקפה על משרד האוצר: "מתנהל כמו מונופול, בלי תחרות"
בכנס דה מרקר שהתקיים הבוקר, תקף רמי לוי את חוק קידוד המחירים וקרא למעבר מידי לצגי מחיר דיגיטליים: "זו משימה בלתי אפשרית לעדכן עשרות אלפי מוצרים". לצד בתו, מנכ"לית הרשת יפית אטיאס לוי, התייחס גם לגל עליות המחירים, למחירי התמ"ל – ולהתמודדות מול ספקים: "אנחנו סופגים את העליות איפה שאפשר. הצרכן צריך להבין שאנחנו נלחמים עבורו"
הבוקר התקיים כנס דה מרקר במתחם האווניו, אליו הגיעו גורמים רבים מעולמות הצרכנות והקמעונאות. הכנס כלל מספר פאנלים בנושאים מגוונים, אך הבולט שבהם היה הפאנל בהשתתפות רמי לוי ובתו, מנכ"לית רשת רמי לוי שיווק השקמה, יפית אטיאס לוי –בהנחייתה של כתבת הצרכנות והתעופה של ערוץ 13, נגה ניר נאמן.
עוד לפני הפאנל, הביע רמי לוי את זעמו על חוק קידוד המחירים. בין השורות, הוא שב ודרש לאפשר מעבר לצגי מחיר דיגיטליים, במקום הצורך להדביק תוויות מחיר על כל מוצר ומוצר. לדבריו, כך ניתן יהיה להציג מבצעים עדכניים בזמן אמת, ולסנכרן את המחירים עם הקופה.
רמי לוי חוזר על הטענה הזו שוב ושוב בתקופה האחרונה, וטוען כי קידוד המחירים ועדכון של עשרות אלפי פריטים – כולל מבצעים משתנים – היא משימה בלתי אפשרית. נזכיר כי לפני כשנה הוטל על רשת רמי לוי קנס של כ-850 אלף ש"ח על ידי הרשות להגנת הצרכן, בשל אי סימון מחירים על מוצרים.
בהקשר לרפורמת ברקת, שזכתה לשם "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל", ציינו לוי ואטיאס-לוי כי למרות הכוונה הטובה, הרפורמה עדיין רחוקה מיישום מעשי. לוי אמר כי "פרלל זה לא דבר פשוט – ייקח זמן עד שנוכל ליישם את זה בפועל". יפית אטיאס-לוי הוסיפה: "יש קושי אמיתי בייבוא מקביל. יש רגולציה על רגולציה. הרפורמה יכולה להיות יעילה, אבל דרושות התאמות, ופחות חסמים".
בתוך כל זה, אי אפשר להתעלם מגל עליות המחירים ששוטף את השוק – יוקר המחיה מורגש היטב, והצרכן הישראלי הפך למדויק יותר בקניותיו. אחת ההתייקרויות המשמעותיות ביותר צפויה להיכנס לתוקף ב-3 ביוני – עם עליית מחירי תרכובות המזון לתינוקות (תמ"ל) בשיעור של 7%. כיום ניתן למצוא את התמ"ל במבצע של 2 ב-94 ש"ח, ולאחר ההתייקרות המחיר יזנק בעוד כ-7 ש"ח נוספים.
האם רמי לוי ייכנס גם לתחום התמ"ל?
לא בטוח. הרשת מציעה כיום יותר מ-4,000 מוצרים במותג פרטי, כולל חלב שיובא בתקופות של מחסור. עם זאת, לוי הבהיר כי כניסה לתחום התמ"ל אינה על הפרק. לדבריו, הסוגיה רגישה במיוחד, בין היתר בשל טראומת רמדיה והזהירות המובנת של הורים. גם שופרסל ניסתה בעבר להיכנס לתחום – ולא הצליחה.
לא בטוח. הרשת מציעה כיום יותר מ-4,000 מוצרים במותג פרטי, כולל חלב שיובא בתקופות של מחסור. עם זאת, לוי הבהיר כי כניסה לתחום התמ"ל אינה על הפרק. לדבריו, הסוגיה רגישה במיוחד, בין היתר בשל טראומת רמדיה והזהירות המובנת של הורים. גם שופרסל ניסתה בעבר להיכנס לתחום – ולא הצליחה.
"בדקתי כמה עולה חלב גולמי להכנת תמ"ל באירופה", ציין לוי, "שם הוא מסובסד על ידי המדינה. בישראל, בלי סבסוד – המחיר פשוט גבוה יותר".
למרות זאת, לוי התחייב מעל הבמה לעשות ככל שביכולתו כדי למנוע עלייה במחירי התמ"ל. אטיאס-לוי חיזקה: "ב-99% מהמקרים אנחנו מסבסדים את המחיר. אנחנו לוקחים את זה על עצמנו בגלל הרגישות – זה להיות או לחדול".
למרות זאת, לוי התחייב מעל הבמה לעשות ככל שביכולתו כדי למנוע עלייה במחירי התמ"ל. אטיאס-לוי חיזקה: "ב-99% מהמקרים אנחנו מסבסדים את המחיר. אנחנו לוקחים את זה על עצמנו בגלל הרגישות – זה להיות או לחדול".
במהלך החודש האחרון דיווחו הספקים על עליות מחירים נוספות. הציפייה של הצרכנים היא שרשתות הקמעונאות יספגו לפחות חלק מההתייקרות – ולא יגלגלו אותה במלואה לצרכן. לוי הסביר כי "ברבעון הראשון ספגנו את רוב העליות. ניתחנו כל פריט בנפרד, ובשקלול כולל – ראינו ירידת מחירים לעומת השנה הקודמת. אם היינו מגלגלים הכול לצרכן, הרווח הגולמי שלנו היה גבוה יותר".
עוד הוסיף: "אנחנו בודקים כל עלייה – אם היא מוצדקת, אנחנו מאשרים. אם לא – אנחנו מתנגדים. בסוף, זה תלוי בצרכנים. אם אני מוריד ספק מהמדפים – הם באים ודורשים להחזיר אותו".
אחת ההצעות שעלתה בפאנל הייתה של נגה ניר נאמן, להודיע לצרכן באמצעות שלט פשוט שמוצר אינו זמין – לא בגלל מחסור, אלא כי הרשת מסרבת לקבל את העלאת המחיר מהספק. לוי השיב: "אני מוכן לשים שלט שאומר שיש מוצר אחר, זול יותר, בגלל שהמחיר הקודם עלה". אטיאס-לוי הוסיפה: "היום אנחנו מציינים שהמוצר חסר בגלל עניינים מסחריים. אבל אנחנו זקוקים לגיבוי מהצרכן – שיבין שאנחנו פועלים לטובתו, ושייתן לנו את הכוח להתמודד עם הספקים".
בתקופה שבה סל הקניות מתייקר כמעט מדי שבוע, הצרכנות הפכה מתגובתית למושכלת. ברשת רמי לוי מדווחים על שינוי משמעותי בהרגלי הקנייה: יותר לקוחות נוטשים את הקניות ליד הבית, ומחפשים אלטרנטיבה משתלמת יותר – גם אם זה אומר לנסוע עוד 10 דקות.
עוד ב-
הפאנל נפתח בזעמו של לוי על כך שעדיין אין קידום מספק לטכנולוגיית צגי המחיר הדיגיטליים. את האצבע המאשימה הוא מפנה לשר הכלכלה ניר ברקת – אך לא רק. "משרד האוצר מתנהל כמו עסק מונופוליסטי ללא תחרות", אמר. "נפגשתי עם שר האוצר סמוטריץ’ לפני המלחמה – מאז לא ניסיתי שוב. אולי זה אומר הכול".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



