כסף וצרכנות

רמי לוי: "לא מתעסק במתחרים שלי, לא מסתכל עליהם"

המצב במדינה? "אם לא נהיה מאוחדים, ניכשל". המלחמה? "צריך לחסל אותם עד הסוף", עליית מחירים? "נלחם מול ספקים, לא אעבוד עם מי שלא הוגן". המכסות? "צריכים שוק חופשי". האתגר? "הציבור משלם על מחסור בכוח אדם". הרפורמה של ברקת? "קודם שישנה את החוק". רמי לוי כמו שלא שמעתם אותו מעולם. ריאיון חג 
ענת סימן טוב |  12
רמי לוי ריאיון פסח (צילום shutterstock יחצ)
רמי לוי לא מהסס. "אני אגיד את האמת, אני לא מתעסק במתחרים שלי", הוא יורה במהירות. "אני לא מסתכל עליהם, אלא רק אם הם מהווים איזשהו מכשול. כרגע, אני מנסה להיות הכי זול ואני מוריד את המחיר כדי להישאר תחרותי". 
זו לא תקופה פשוטה עבור כולנו, כאזרחים וכצרכנים. המציאות קשה מנשוא והגזירות הכלכליות מכבידות. כך הגענו לעוד פסח מורכב ביטחונית וכלכלית. חג חירות עם חטופים בשבי ולהבדיל אלפי הבדלות, חג קניות כשהכל כאן יקר מאי פעם, והמלחמה בין הרשתות על הלב והכיס של כולנו עם קמפיינים ושלל מבצעי בזק לא מפסיקה לעלות מדרגה. 
רמי לוי, המנכ"ל של רשת רמי לוי  שיווק השקמה, מיתג את עצמו בשנים האחרונות כאיש שמתיימר להביא בשורה צרכנית. כשחושבים פסח, מחירים, קניות לחג יוקר המחייה, חושבים על רמי לוי. בראיון מיוחד לחג, הוא פותח את הלב ומדבר על התקופה המאתגרת שעוברת על כולנו, על האתגרים העסקיים שהוא נתקל בהם, על המצב הביטחוני ועל הדרך בה הוא שומר על מחירים נגישים עבור הלקוחות.
רמי, מה שלומך בימים אלו?
"ברוך השם, מחד אנחנו עובדים בשמחה, לשרת את עם ישראל ונמשיך לעשות זאת על הצד הטוב ביותר. מאידך, אנחנו בתקופה מאתגרת. אנחנו רוצים שהחיילים יחזרו הביתה בשלום, שיחזירו את כל החטופים, ושהשם יחזק את המשפחות השכולות ואת הפצועים, ושהחלמתם תהיה מהירה".
מה אתה חושב על כל מה שקורה במדינה שלנו כרגע?
"אני אומר שאנחנו צריכים להיות מאוחדים. חילוקי דעות תמיד היו ותמיד יהיו, אבל חשוב לא לשכוח שיש לנו רק ארץ אחת. אני באמת חושב שנוכל לצאת מכל הכאוס הזה, ואני מאמין שכן. בסוף אנשים יבינו את מה שאני אומר - שאין לנו ארץ אחרת, זאת המדינה שלנו. חילוקי דעות תמיד יהיו, אבל לא צריך לערב את המדינה והארץ שלנו בתוך חילוקי הדעות, ולא להכניס עסקים לפוליטיקה. בסופו של דבר, הכל יהיה בסדר".
וכלכלית? זאת תקופה של עליות מחירים, ספקים שעושים שרירים. איך שומרים על שפיות? 
"אנחנו פועלים בתחום הזה כבר יותר מ-40 שנה, וזאת האסטרטגיה שמנחה אותנו. הצרכן נמצא במרכז העשייה שלנו, וזו התפיסה שמנחה אותנו לאורך כל הדרך. מי שמבין שהיסוד להצלחה העסקית שלו טמון בשביעות רצון הצרכן, יפעל תמיד להבטיח שהצרכן יקבל את המוצר הטוב ביותר במחיר המשתלם ביותר. אנחנו מודעים לכך שיש תקופות מאתגרות, וכעת מדובר בתקופה לא קלה. אנחנו מבצעים את כל המאמצים האפשריים, חושבים ומבצעים חישובים מדויקים, נלחמים מול הספקים ודואגים שהמוצרים יגיעו במהרה ללקוחות ובזול. כל חיסכון שאנחנו מצליחים להשיג מועבר ישירות לצרכן".
כשמדובר על התחרות בשוק, רמי לוי בוחר לא להתרכז במתחרים, אלא להתמקד בלקוחות ובדרכים להוזיל להם את המחירים. "אני לא עוקב אחרי המתחרים", הוא אומר. "אני פשוט רוצה להוריד את המחיר כדי להישאר תחרותי, ואנחנו מצליחים לעשות זאת כל הזמן".
אז מה אתה אומר? שהמתחרים שלך עושים כל מיני קומבינות כדי להרוויח?
"אני אגיד את האמת, אני לא מתעסק במתחרים שלי. אני לא מסתכל עליהם, אלא רק אם הם מהווים איזשהו מכשול. כרגע, אני מנסה להיות הכי זול ואני מוריד את המחיר כדי להישאר תחרותי. מעבר לזה, אני לא עוקב אחרי המתחרים. שיעשו מה שטוב להם, ושתהיה להם הצלחה ושימשיכו בדרכם".
ואיך מתמודדים עם אותם ספקים שמעלים מחירים?
"לא פעם, ולא פעמיים, אנחנו בוחרים לא להעלות את המחירים שהספקים מציעים. יש פעמים שבהן אני בוחר להוריד את המוצרים שלהם מהמדף לתקופה מסוימת. אנחנו לא עושים עניין מזה, אך כאשר אנחנו מסבירים לספקים, אנחנו מציינים בצורה ברורה: 'אם תעלו את המחירים בצורה שאינה מוצדקת, בסופו של דבר הצרכן יבחר להימנע מהמוצרים שלכם. הם לא ייקחו את המוצרים שלכם מהמדף'".
רק החודש נאלצת להתמודד עם עוד ספקים שהעלו מחירים.
"קודם כל, אין סיבה להעלות מחירים. הם העלו, ואנחנו מצליחים להסתדר איתם. יש לנו את הדרך שלנו להתמודד עם זה. בסופו של דבר, הם מבינים דבר אחד – מי שמעלה מחירים בצורה לא הוגנת, במיוחד כשמדובר במזון ואוכל, שאלו מוצרים בסיסיים, חייב להבין שברגע שאנחנו לא נמשיך לעבוד איתו. אין דבר כזה. אנחנו לא נאשר להם את זה, ואם הם לא מבינים – לא יהיה להם מקום על המדף". 

 
אתה חושב שהמדינה עזרה לרשתות לקראת החג כמו עם מכסות למשל?
"אני רוצה להגיד לך דבר אחד, בכלל לא צריך שיהיה מחסור. צריך שהשוק יהיה שוק חופשי, מצד אחד. ומצד שני, אם צריך לעזור, שהמדינה תעזור לחקלאים. אם צריך לעזור לתעשייה, שהמדינה תעזור. ברגע שמטילים מכסים, זה פוגע בציבור. כי לא פעם ולא פעמיים מטילים מכסים על דברים שאין בכלל במדינה, שלא מגדלים במדינה. ומצד שני, כשהם מטילים מכסים, מי שמשלם את זה, בשורה התחתונה זה הצרכן. ומי שמרוויח בסוף זה כנראה אלה שלא רוצים לא רוצים להוריד את המכסים. צריך לפתוח את השוק".
וזאת הסיבה שפתחת את החלב שלך, עקב המחסור?
"נכון, כשאני הבאתי חלב לארץ, היה חוסר בחלב על המדפים במשך חודשים. היו חילוקי דעות בין משרד האוצר למכסות, והם רצו להעלות את מחיר החלב המפוקח, אך לא נתנו להם. אז יצא חלב לא מפוקח, והצרכן נאלץ לשלם 30%-40% יותר. קיבלתי הרבה תגובות מהלקוחות. אנחנו היינו היחידים שהבאנו חלב והוכחנו שהיה אפשר להביא אותו כי לא תקפו אותי במכסים. מי שתוקף אותי בעצם תוקף את הרפתן. אני לא צריך להיות בסכסוך עם הרפתן – אני צריך לשתף איתו פעולה. הרפתן סבל מהחוסר, כי הוא חשב שברגע שאני מביא חלב יהיה לו מה לעשות עם החלב שלו. אם לא היה חוסר, בכלל לא הייתי מביא חלב".
ועכשיו אתה ממשיך עם זה?
"מה שאני עושה עכשיו זה מותג פרטי ברמת הגולן. ברוך השם, הכל מסתדר ואני מצליח לעבוד איתם. אני מוכר את החלב שלי במחיר נמוך יותר מהמחיר המפוקח".
אז אם זה לא כזה מורכב, למה אחרים לא עושים את זה?
"לא יודע. אני אמרתי לך, אני כל הזמן מסתכל איך אני בא לקראת הצרכן ואיך אני מוריד את המחיר למוצר, זאת הדרך שלנו".
מה היה האתגר הכי גדול בחג הזה?
"האתגר הכי גדול כיום הוא חוסר בכוח אדם. ישנה בעיה קשה מאוד בתחום הזה, שנובעת משתי סיבות: הראשונה היא, שאין מספיק עובדים – אנשים לא רוצים לעבוד. מצד שני, הפריון של העובד במדינת ישראל ירד. בגלל זה, במקום להביא עובד אחד, אתה צריך להביא עובד וחצי או אפילו שניים וההיצע מצטמצם. כתוצאה מכך, נוצר חוסר בכוח אדם, ובסופו של דבר מי שנושא במחיר זה הציבור".
מחסור בכוח אדם מתגלגל לצרכן?
"זה מתגלגל לצרכן על ידי כך שבסופו של דבר, הצרכן לא תמיד מקבל את השירות שהוא צריך לקבל וברגע שהוא לא מקבל את השירות, זאת בעיה. לצרכן מגיע שירות יותר טוב. אתה יכול לתת שירות יותר טוב ברגע שאתה יש לך את כוח האדם. בכדי להתגבר על המחסור, אנחנו מספקים טכנולוגיה שתיטיב עם הצרכן כמו העגלות החכמות, שלא מצריכות קופאית למשל. היום זה כבר פרוס בכמעט 55% מהרשת שלנו. תוך שלוש שנים זה יהיה פרוס בכל הרשת. וזה עושה פלאים. אנשים לא צריכים לחכות בתור, יותר קל להם לקנות ובם צריכים להיות פחות זמן בתוך הסניף. וגם זה מיטיב איתנו - זה הפתרון למצוקת כוח האדם"
מה עם הרפורמה של ניר ברקת, זה מיטיב עם הרשת?
"כל רפורמה טובה, אבל מי שרוצה לעשות 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל', צריך לשנות את חוק תיוג המוצרים ולמעשה בכך, לדאוג לצרכן אשר יקבל את השירות האמיתי ושהוא ידע 100% מה המחיר על המדף שיהיה תואם למחיר בקופה באמצעות הצג הדיגיטלי. חייבים לעשות את זה. אם לא משנים את החוק, זה פוגע גם בצרכן וגם בשירות, זה חוק שלא ניתן ליישם במגוון מוצרים גדול. החוק נוצר לפני שנים רבות על ידי שרנסקי כאשר פעם הגיוון היה יותר קטן והחוק נוצר בתקופה בה הייתה עלייה רוסית והאנשים לא ידעו לבוא ולקנות. מאז עברו 35 שנה, הגיע הזמן שיתנו לצרכן מה שמגיע לו ושהוא יידע.
"בהזדמנות זאת, אני קורא לשר הכלכלה להבין שאם הוא רוצה להיטיב עם הצרכנים, שישנה את החוק. הגיע הזמן. במצב הנוכחי הקיים כיום, כשיש חוסר כוח עבודה, לא יכול להיות מצב שב-100 אחוז המחיר בין המדף לקופה תואם. לכן זה לא מיטיב עם הצרכנים. ולא פעם ולא פעמיים אנחנו מורידים מחירים ולא תמיד המחירים יורדים למדף".
דיברת עם ניר ברקת על הנושא?
"שוחחנו על כך מספר פעמים, מקווה שזה יתקדם".
לפני מספר חודשים רמי לוי פתח את זרועותיו לביתו יפית לוי אטיאס, אשר הצטרפה כמנכ"לית שותפה ברשת המזון.
יפית הצטרפה לצידך, איך מרגיש עם זה?
"קודם כל, זה מקל עלי וזה מיטיב עם החברה שלנו. ברגע שזה מקל עליי זה משאיר לי יותר זמן לעשות עוד משהו, עוד דברים בחברה, לפתח את הדברים בתוך החברה, ומחוץ לחברה".
מתי אתה צפוי לשחרר לה את כל המושכות?
"קודם כל, אני תמיד משתדל לשחרר. חשוב לי גם להסביר משהו חשוב: כשקוראים לעסק 'רמי לוי', זה לא אומר שאני רמי לוי מנהל אותו לבד. יש לי עובדים מצוינים, ויש את יפית שמסייעת לי בניהול העסק כבר שנים. אני כמובן מעודכן בכל מה שקורה בעסק, אבל יחד עם זאת, אני משחרר ונותן לכל אחד בתפקידו לנהל את מה שהוא אחראי עליו. מנכ"ל טוב יודע להביא אנשים שמומחים בתחומם, יותר טובים ממנו, וכך הוא יכול לנהל את העסק בצורה נכונה וטובה. התפקיד שלי הוא לפקח ולוודא שהכול מתנהל כראוי".
איך הילדים שלך מגיבים לתפקיד החדש שלה?
"הילדים שלי מפרגנים לה בענק ובגדול. כל אחד יודע את המקום שלו".
תוכניות לעוד סניפים חדשים?
"כן, אנחנו מתכננים לפתוח עוד חמישה סניפים ומחפשים מקומות נוספים לפתוח בהם סניפים. אני מאמין שבכל מקום שבו נוכל לפתוח, אנחנו נפתח ונהיה שם. עם ישראל צמא לכך שנגיע לכל מקום שבו אנחנו לא נמצאים, כי אנחנו מורידים מחירים ומשתפרים כל הזמן. יש הרבה מקומות שבהם אנחנו עדיין לא נמצאים, ושם המתחרים גובים מחירים גבוהים יותר ממה שאנחנו גובים באזורים שבהם כבר יש לנו סניפים". 
רמי, הגענו שוב לפסח. בשנה שעברה היו יותר חטופים בשבי והאיום האיראני גרם למשפחות פחות לחגוג. השנה אתה מרגיש שיש בשטח שינוי?
"ראשית, יש שינוי. שנית, החטופים צריכים להחזיר במהרה ובשלום כמה שיותר מהר, מצד אחד. מצד שני, צריך לעשות הכל שבסוף לא נחזור ל-7 לאוקטובר".
מה זה אומר?
"אם צריך לחסל את מי שצריך לחסל, שיחסלו אותו עד הסוף. אנחנו חייבים ללמוד לקחים ממה שקרה ב-7 לאוקטובר. כשלומדים לקחים, צריך לחשוב לטווח הארוך, לא רק על מה שקרה עכשיו. אנחנו אוהבים לשכוח את הדברים החשובים באמת. מה שחשוב אצלנו כעם זה להישאר מאוחדים, גם כשיש חילוקי דעות. חילוקי דעות תמיד היו, שמאל וימין תמיד היו, אבל אסור לנו לשכוח שיש לנו ארץ אחת, מדינה אחת. אסור לדבר נגד המדינה, אסור להגיד 'לא להשקיע במדינה', אסור לערב פוליטיקה עם עסקים. זה פשוט לא מקובל. יש לנו אויבים, ואנחנו יודעים שהם לא רוצים אותנו כאן. אם לא נהיה מאוחדים, ניכשל. אנחנו חייבים להיות מאוחדים".
ואצלך, איך חג הפסח השנה לעומת השנה הקודמת בעסקי וגם באישי?
"השנה בעסקי הרבה יותר טוב משנה שעברה. אנחנו זוכרים שבשנה שעברה הייתה מלחמה, ואצלנו הייתה תקופה קצת יותר קשה, כי אנשים פחדו לצאת מהבית ולכן, קנו קרוב לבית ושילמו יותר כסף. היום, ברוך השם, אנשים יוצאים יותר מהבית ויש יותר ביטחון. כשהם מרגישים יותר בטוחים ויכולים לצאת מהבית, גם קצת אם זה יותר רחוק, הם מוכנים לשלם פחות על מחיר גבוה. אנחנו רואים עלייה במחירים, כלומר, אנשים באים לקנות. ובפן האישי, ברוך השם, אני בסדר, ובשנה מאתגרת זו אנחנו ממשיכים לשרת את עם ישראל".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    רמי לוי ומנכ״לית
    נחום 06/2025/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אדם טוב וצנוע זה רמי לוי ,מקיר טוב את האבא שלו שנים רבות ,
    סגור
  • 11.
    לא מדוייק
    מייק 04/2025/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רמי לוי מביא מוצרים דומים מחברות לא מוכרות.לא תמיד באותה איכות.והוא מפרסם כל הזמן לקנות מוצרים מקבילים, לא מותגים מוכרים .כדי להוזיל את המוצרים.ואנשים קונים ממנון סחורה ברמה נחותה.והוא מפרסם שהרשת שלו הזולה במדינה.קניתי שם פעם אחת והבנתי שזה סוג נחות ביותר.לא נכנס לשם יותר
    סגור
  • 10.
    י
    יוסי 04/2025/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מסתכל על אף אחד?!הוא רועד מאושר עד..... בעוד 4 שנים מהיום, הם יותר חזקים ממנו
    סגור
  • 9.
    מי בכלל קונה אצל רמי לוי
    צבי 04/2025/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אותי זה מגעיל להיכנס לסניפים שלו ההרגשה לא נעימה
    סגור
  • 8.
    רמי המלך
    גדי 04/2025/13
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אחד בדורו
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    רמי לוי תותח
    חיים 04/2025/13
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אדם פשוט בגובה עיניים תענוג
    סגור
  • 6.
    פעם הית
    מנש 04/2025/13
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אך מספרים המבוגרים פעם לפני הרבה שנים הית באמת פורץ דרך הערצתי אותך על תבונתך הבנתך כל זה חלף מין העולם אתה היום לא יותר זול לדעתי ואולי הסובקטיבית אפילו בין היקרים וחבל לצרכנים ואולי לך שאתה משאיר את הקלינטים לעצמם חבל
    סגור
  • 5.
    רק בנהריה הוא בודק את פייסל הגדול ונגדו לא יכול
    מוטי 04/2025/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פייסל עוקף אותו בטיב ניקיון מחיר שירות,וחניה
    סגור
  • 4.
    עבודה 8 ק אתא
    דבידה יעקב 04/2025/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רמי אתה גם לא סופר את הקליינטים שלך לצערי. תזכור לא לעולם חוסן
    סגור
  • 3.
    בעצם מודה שהשוק ריכוזי
    ע 04/2025/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי שלא מסתכל על המתחרים זה כי הוא חלק ממונופול.
    סגור
  • 2.
    רמי לוי!!!
    רוני 04/2025/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גם בחינם לא נכנס לשם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    סגור
  • 1.
    רשתות השיווק דפקו את השוק
    דודי 04/2025/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התחרות שלהן על איזורי שליטה גרמה להן לפתוח סניפים בכל פינה למרות רווחיות יחסית נמוכה. ככה יוצא שהם מוכרים במחירים מופקעים אבל מציגים רווחיות של אחוזים בודדים. את הכסף מוציאים בעקיפין מהנדל"ן.
    סגור