סמי שמעון: מנדל"ן ועד נפט, ממלונאות ועד פארמה

הוא פעל במגוון רחב של תחומים, כשהשקעה נבונה בחברת טבע הזניקה את הונו במאות מיליוני דולרים. בנוסף, תרם לשלל מוסדות ביד רחבה, כשהמכללה האקדמית להנדסה בנגב נושאת היום את שמו. מי היה סמי שמעון?
מערכת ice | 
סמי שמעון (צילום מתוך אתר המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון)
סמי שמעון (2009-1932) היה איש עסקים ונדבן ישראלי. לקראת שנותיו האחרונות חזר להתגורר בישראל אחרי תקופה ממושכת בלונדון. הונה של משפחת שמעון (האם אנג'לה והבת אלכסנדרה), מוערך בכ-2.37 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
סמי שמעון נולד בבגדד למשפחה אמידה שעסקה במסחר. בנעוריו, עברה המשפחה לאיראן השכנה. שמעון עלה בגיל 20 לישראל ושירת בצה"ל. בתום הפרק הצבאי, יצא ללימודים בטורקיה ובהמשך שב לאיראן.
נפילת השאה ופרוץ המהפכה האיסלמית, הביאה את שמעון לחשב מסלול מחדש: הוא היגר לפורטוגל ולאחר מכן השתקע בלונדון, שם עסק בתחום הנדל"ן וצבר נכסים במדינות רבות. בהמשך הרחיב שמעון את עסקיו לענפים נוספים: הוא הקים חברות לשיווק נפט ולייצור פלדה בדרום אפריקה וחברות לפיתוח תשתיות בפורטוגל. כמו כן הוביל הקמת בנייני משרדים בארצות הברית ובתי מלון במערב יבשת אירופה.
נקודת ציון משמעותית בקריירה העסקית של שמעון, נוגעת לרכישת 4% ממניות חברה טבע בשנות ה-80, צעד שהפך אותו לאיש עשיר במיוחד והגדיל את הונו במאות מיליוני דולרים. בראיון לגלובס ב-2006 הודה שמעון כי בתחילת הדרך, היה בטוח שההשקעה בטבע היא מהלך כושל: "רוברט מקסוול קנה 16% מטבע, אני קניתי 4% וצ'ארלס ברונפמן קנה 4%. קניתי את החלק הזה בכמה מיליוני דולרים. חזרתי אחר כך ללונדון ואבא שלי נתן לי בראש וצעק עלי 'מה עשית? מי אצלנו במשפחה מבין בפארמה?'. הייתי מאוד מדוכא מזה אבל החלטתי לשכוח מהכסף. הבנתי שעשיתי טעות בהשקעה והחלטתי להמשיך הלאה".
ב-1991 רכש שמעון את חברת הפרדסנות והשימורים יכין-חק"ל מהסוכנות היהודית, וניתב חלק ניכר מפעילותה לעסקי נדל"ן. החברה חולשת על אלפי דונמים של מטעים ופרדסים, ובבעלותה נכסי נדל"ן מסחרי ותעשייתי, דוגמת מתחמי המסחר Y Center בפתח תקוה ובפולג. עוד החזיק שמעון גם ב-25% מחברת גאון החזקות וב-20% מחברת צינורות המזרח התיכון.
כשהתבקש לנתח את סוד הצלחתו ציין שמעון: "אני משקיע לטווח ארוך. מעולם לא קניתי משהו היום ומכרתי מחר. זה קשה, אבל זה טוב. הטבע שלי הוא שאני חייב להצליח. אני לא צועק. אני צריך לשחות עד שאני יוצא החוצה".
מאבקי הירושה
שמעון נהג לתרום ביד רחבה, במיוחד בכל הנוגע לרפואה וחינוך. כך למשל תרם על מיליונים למכללה האקדמית להנדסה בנגב, שנושאת היום את שמו ונקראת המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון. בנוסף העביר כספים למגוון מוסדות וארגונים – ובהם המרכז הרפואי וולפסון, אוניברסיטת בר אילן והקונגרס הספרדי העולמי. על רקע פעילתו הוענק לשמעון תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן 
שמעון נפטר בגיל 77, כשלאחר מותו החלו לצוץ מאבקי ירושה מרובי תובעים (ומתוקשרים) על עזבונו. אחד המרכזיים שבהם היה בין אלמנתו אנג'לה ובתו אלכסנדרה, לבין שני אחיו של שמעון ומנהל עיזבונו. מאבק אחר התנהל בין אנג'לה ולאלכסנדריה לרו"ח פרץ וינקלר ששימש כמנהל כספים ביכין-חק"ל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה