שיווק ופרסום

מדוע מצולמים חולי קורונה בבתי חולים ומשרד המשפטים שותק?

אין מחלוקת שיש הצדקה לעשות שימוש במצלמות כדי למנוע הידבקות בין הצוות לחולים, אך ברור שהשימוש במצלמות אינו צריך לפגוע בכבוד ובפרטיות המאושפזים. העמותה למען זכויות משתמשים ברשת שוקלת לפנות לבג"ץ בעניין
מערכת אייס | 
משרד המשפטים (צילום לוגו, Pixabay)
על פי נוהל "האח הגדול", בחדרי כל חולי הקורונה שאושפזו בבתי החולים, גם הקלים שמהווים כרגע כ-90% מכלל המאושפזים, יותקנו מצלמות ומיקרופונים לצורך מעקב 24/7 אחריהם. זאת לכאורה תוך פגיעה לא מידתית ולא מוצדקת בפרטיותם. אותו נוהל בעצם מופעל באופן שמנוגד לכאורה לפקודת בריאות העם, שנחקקה ב־1940 על ידי שלטונות המנדט הבריטי. 
לפקודת בריאות העם נוסף רק בשנה שעברה תיקון שהכשיר צילום בחדרי מאושפזים. אמנם מטרת ההוראות שבתיקון הייתה להגן על מאושפזים גריאטריים סיעודיים או תשושי נפש מפגיעה של מטפלים, אך ייתכן שניתן היה להשתמש בהן ביחס לחולי קורונה, תוך שינויים מתאימים. מעיון בהוראות, עולה בין השאר שיש איסור מוחלט על הקלטת שמע, חובת יידוע מפורטת שלא מולאה כלפי מטופלי קורונה, זכות לסרב לצילום ועוד. על פי ההוראות, הצילום חייב להתבצע תוך שמירה על פרטיות המאושפזים, העובדים והמבקרים בבית החולים.
אלא שנראה כי בדיוק חובה זו מופרת כיום בנוגע לחולי הקורונה. אין מחלוקת שיש הצדקה לעשות שימוש במצלמות כדי לצמצם מגע ישיר בין הצוות לחולים ולמנוע הידבקות, אך מנגד ברור שהשימוש במצלמות צריך להיות מידתי ולא לפגוע בכבוד ובפרטיות המאושפזים. גם אם יהיה מי שיטען כי בשעת חירום זו, אין אפשרות להודיע לחולה קורונה שמאושפז בבית החולים 7 ימים מראש על התקנת המצלמות - כפי שנדרש בתיקון לחוק - הרי בפועל היו מטופלים שהתלוננו שכלל לא קיבלו הודעה אפילו בדיעבד - ושגם הסירוב שלהם להפעלת המצלמה לא זכה לכל התייחסות.
"חשוב להגן על הצוותים הרפואיים, אבל צריך גם לשמור על אמון הציבור במערכת הבריאות", אמר בתחילת השבוע ל"כלכליסט" פרופ' נדב דוידוביץ, ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון ומומחה לאתיקה רפואית. "אנחנו לא יכולים, גם במצב חירום, לעשות תהליכים חפוזים מדי בלי להתייעץ עם גורמים אתיים, ולחשוב על פתרונות מידתיים ולא פולשניים לטיפול בחולי קורונה". 
התנועה לחופש המידע ביקשה באמצעות עו"ד איה מרקביץ לקבל את הנהלים הנוגעים לצילום המטופלים. במקביל, פנתה העמותה למען זכויות משתמשים ברשת לשר הבריאות והודיעה לו כי היא שוקלת לפנות לבג"ץ בעניין. מי שאמורה להיות מאוד מוטרדת מהשימוש שנעשה במצלמות כלפי מאושפזי הקורונה היא הרשות להגנת הפרטיות, יחידה הפועלת תחת משרד המשפטים. משרד המשפטים, בינתיים, אינו מגיב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה