שיווק ופרסום

בגלל הפאניקה בציבור: האו"ם מזהיר מפני אינפלציית מחירי מזון

יתכן וכבר בזמן הקרוב נראה מוצרי יסוד שישראל הסירה את הפיקוח מהם, נעים בתנודתיות. כלכלן בכיר מהאו"ם: "כל מה שצריך כדי לייצר אינפלציה כזו זה שיבואנים גדולים או ממשלות יתחילו בעצמם לרכוש מוצרי יסוד בפאניקה"
בועז גולדברג | 
וירוס הקורונה (צילום freepik)
ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מזהיר כי הפאניקה של הצרכנים והסגר בבתים שמוטל עליהם בגלל מגפת הקורונה עלולים להבעיר אינפלציה של מחירי מזון בעולם. זאת למרות שלדברי הארגון, יש מספיק חומר גלם להמשיך לייצר מוצרי יסוד במדינות המייצאות העיקריות.
לפי ההתנפלות שראינו בשבועיים האחרונים ברחבי ישראל ובעולם - בסופרים, במכולות וברשתות הגדולות - נראה כי הצרכנים עורמים מוצרים ככל שניתן על העגלות בגלל אי-הוודאות לגבי היכולת שלהם לקנות בחופשיות מוצרים בעתיד. כך, די בקלות ניתן להבין כיצד הלחץ מהשטח - שמקבל הדהוד ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת המסורתיים המעלים חדשות לבקרים תמונות וסרטונים של תורים ארוכים, מדפים ריקים ואזרחים שמתנפלים על מוצרי מזון - ייהפך ללחץ על יבואנים ויצרנים.
"כל מה שצריך כדי לייצר אינפלציה כזו זה שיבואנים גדולים או ממשלות יתחילו בעצמם לרכוש מוצרי יסוד בפאניקה", אומר עבדולרזה עבסיאן, כלכלן בכיר בארגון המזון והחקלאות של האו"ם. לדברי עבסיאן, הפאניקה היא יותר עניין פסיכולוגי מאשר עובדתי. "זה לא עניין של אספקה אלא עניין התנהגותי ביחס לביטחון התזונתי", מסביר עבסיאן ל"רויטרס" ממטה הארגון ברומא. "אם הקניינים הגדולים יחשבו שהם לא יוכלו להשיג בחודשים מאי או יוני חיטה או אורז, זה יוכל להוביל מהר מאוד למשבר אספקת מזון עולמי". 
בשלב זה בעיקר רואים את העלאת המחירים המוגזמת על מוצרים כגון מסיכות פנים, שהיעילות של סוגים רבים שלהן מוטלת בספק על ידי ארגוני הבריאות. לכן, לא מן הנמנע כי כבר בזמן הקרוב נראה את המחירים של מוצרי יסוד אחרים, שהמדינה הסירה את הפיקוח מהם, נעים בתנודתיות. זאת, בדומה לירקות והפירות. כי בסופו של דבר, יש את הכלל הבסיסי של חוק ההיצע והביקוש.
רק לפני חודש הודיעו כמה וכמה יבואניות מוצרי חשמל, מהגדולות בישראל, על העלאת רוחבית בגובה 10% לכל מוצרי החשמל. הלבשה וטקסטיל הן תעשיות הממוקמות במוקד התפרצות הקורונה בסין, שבה גם נמצאים מרכזי הייצור וההפצה הגדולים. השבתת המפעלים בעקבות המגפה איימה על אספקת הסחורה בכל העולם, וכך גם בארץ - אם כי, מי חושב על בגדים חדשים בימים כאלה. נשיא התאחדות התעשיינים אמר לאחרונה כי הקורונה תוביל לעליות מחירים, השאלה באיזו עוצמה, והאם באמת רה"מ נתניהו יצליח לבלום את מה שהוא מכנה "היפר-אינפלציה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה