שיווק ופרסום
המרוויחות מהמשבר: רשתות המזון, הפארם ותשתיות התקשורת
מי אמר שיש רק נפגעים מווירוס הקורונה? תחום מכירות האונליין רושם עלייה של 36.5%, כמיליון ישראלים שישארו בארץ בפסח יביאו לצריכה מוגברת בענף המזון, בפארם חל זינוק של אלפי אחוזים וגם תשתיות התקשורת נהנות מעלייה בביקוש
אף שגורמים רשמיים מעריכים כי שיאו של משבר הקורונה בישראל עוד לפנינו, כבר עכשיו ניתן לאמוד את היקפי השפעתו על המשק עד כה מבחינת הצד המרוויח. אל מול השבתה כמעט מוחלטת של ענף התעופה ו"ייבוש" תעשיית התיירות, מי שחוו זינוק במכירות הן רשתות המזון והפארם, בדגש על רכישות אונליין בשל ההסתגרות בבתים והחשש מהתקהלות. מאז תחילת המשבר ונכון לאמצע מרץ, עלייה משמעותית בביקושים נרשמה ברשתות המזון, חברות שליחויות ממסעדות, ענף הפארם, חברות טכנולוגיה ופתרונות תשתיות תקשורת.
רשתות המזון: מנתוני חברת שב"א (שרותי בנק אוטומטיים), עולה כי בחודש פברואר הוציאו הישראלים בכרטיסי אשראי ברשתות המזון סכום כולל של 2.58 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 18.2% לעומת היקף הרכישות בפברואר 2019, אז עמדו המספרים על 2.18 מיליארד שקל. זינוק משמעותי של 36.5% נרשם בהיקף הרכישות בעסקאות אונליין, ובפברואר האחרון הגיעו העסקאות לסכום כולל של 347.1 מיליון שקל, לעומת 254.3 מיליון שקל בפברואר אשתקד.
מנתוני חברת האשראי max עולה כי חל גידול של 28.4% בחודש מרץ בענף המזון, הבא לידי ביטוי בעלייה של 24.2% בכמות העסקאות, כמו גם עלייה של 3.4% בסכום לעסקה ממוצעת. "אנו עדים לעלייה בצריכת מוצרי מזון ורפואה, זאת כחלק מההיערכות למצב של שהייה ממושכת בבית, לצד חשש ממחסור במוצרי יסוד", מסביר ירון טיקטין, סמנכ"ל לקוחות פרטיים ואשראי ב-max.
על פי דוח של חברת הייעוץ הכלכלי דן אנד ברדסטריט, רשתות המזון צפויות לחוות עלייה נוספת בשל העובדה כי תיירים רבים יישארו בפסח בארץ. ב-2019, כמות היוצאים לחו"ל סביב מועד חג הפסח עמדה על כמיליון תיירים ישראלים, הצפויים להישאר השנה בחג הפסח בארץ. זהו מצב שבו הביקוש בענף המזון יהיה גבוה מההיצע.
"הביקוש המוגבר למזון יתרחש פעמיים: פעם אחת כי אנשים לא טסים לחו"ל, ופעם שנייה כי אנשים פיתחו נטייה לאגור בשל האפקט הפסיכולוגי של הקורונה. על כן, היקף הרכישות גבוה יותר מבדרך כלל", מסבירה אפרת שגב, סמנכ"ל מנהלת אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט. תחת זאת, על פי הדוח, היצע הייצור המקומי אינו ערוך להיקף התפוקות הגבוהות הנדרש כעת, וכן צפוי לשיבושים מצד יבואני מזון בפעילות יבוא סחורות מחו"ל.
שירותי תשתיות תקשורת: בצד המשבר וההיערכות של חברות רבות לעבודה מלאה מהבית, חברות טכנולוגיה ושירותים המציעים פתרונות העסקה מרחוק דווקא ייהנו מעלייה ביקוש. בהן, חברות המספקות תשתיות תקשורת וניהול וירטואלי, המאפשרות המשכיות עסקית עבור חברות ועסקים גם מחוץ למשרד.
"אין כמעט חברה גדולה שלא נערכת בימים אלה להעביר את עובדיה לעבודה מהבית. זה מצריך חיבור מאובטח מרחוק, מרכזי טלפוניה מרוחקים, שירותי אבטחת מידע. נהנות מזה חברות מוקדי טלפוניה באאוטסורס, חברות שעוסקות בפתרונות תוכנה המעניקות פתרונות טכנולוגיים לחיבור מרחוק, וכן בעולמות המשיקים בין רפואה לטכנולוגיה. כשמדובר על מחלה שאחד מהמאפיינים שלה היא בידוד, חברות שברשותן הטכנולוגיה להציע שירותים רפואיים מרחוק נהנות מעלייה בביקושים", אומרת שגב.
רשתות הפארם: עיקר הזינוק נרשם במסכות פנים, נוזלי חיטוי ואלכוג'ל. בסופר פארם נרשמה עלייה של כ- 25% במכירות בסניפים, הבאות לידי ביטוי בזינוק של 600% ברכישות אלכוג'ל; 1,800% במסכות; עלייה של 200% בכפפות לטקס; 30% בתרופות להורדת חום; ו-20% במדחומים.
שירותי שליחויות: בצל ההוראה שלא להתקהל והחשש הגובר ממפגשים פנים אל פנים, נרשמה עלייה בפעילות גם בקרב חברות השליחויות. מנתוני Gett Delivery, שירות המשלוחים של Gett, עולה כי בימים האחרונים, בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות נרשמה עלייה בכמות המשלוחים - גידול של כ-17% במשלוחים שבין לקוח לקוח, לרוב על ידי אנשים שמעבירים חבילות עידוד לנמצאים בבידוד, כמו גם עלייה של כ-15% במשלוחים שלקוחות מזמינים מבתי עסק.
על פי נתוני החברה, אנשים בבידוד מזמינים לרוב חבילות שהגיעו לדואר ושהם עצמם אינם יכולים לאסוף, קניות של מצרכים ומוצרי פארם, בהם נרשמה עלייה של פי 2.5 בשבועיים האחרונים, וכן בהזמנות מצרכים אשר קפצו פי 3.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


