שיווק ופרסום

הטובים, הרעים והמכוערים: דירוג אמון הציבור לשוק מוצרי החשמל

מבדיקה שערך הארגון וכללה 1,140 תלונות נגד 75 עסקים, עולה כי טרקלין חשמל ומחסני חשמל הם המשווקים שנותנים את המענה הטוב ביותר במקרה של תקלה. מי היבואן המצטיין, איזה נותן שירות הכי טוב ולמי עדיף לא להתקרב?  
רביב שכטר |  10
דירוג אמון הציבור - ענף החשמל והאלקטרוניקה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של מחסני חשמל)
שוק מוצרי החשמל והאלקטרוניקה בישראל מגלגל מיליארדים בשנה, ונחשב לאחד התחרותיים והמכניסים שיש. עם זאת, רכישת מוצר חשמל דורשת לא פעם שימוש באחריות שניתנת עליו אם יש תקלות ולעתים גם את החלפתו. וזה מעבר לבעיות כמו אספקת מוצר פגום, שירות טכני לקוי או איחור/אי הגעה של טכנאי.
עובדה זו מציבה את הלקוח לא פעם מול המשווק, היבואן או נותן השירות מטעמם, ומולידה גם לא מעט תלונות. את התלונות מקבל בד"כ "אמון הציבור", ארגון חברתי ללא מטרות רווח שהוקם ב-2006 ופועל לקידום נורמות של הוגנות במשק הישראלי. כ-15% מסך התלונות שמגיעות לארגון בכל שנה מקורן בשוק מוצרי החשמל והאלקטרוניקה.
השבוע, לאחר עבודה מקיפה מול כל הגורמים בשוק ובדיקת 1,140 תלונות כנגד 75 עסקים הפועלים בתחום, פרסם הארגון את הדירוג שלו. הפרמטרים המרכזיים עליהם מתבססים על ניתוח התלונות שטופלו ונמצאות מתאימות להכללה בדירוג: איכות הטיפול בתלונות, מהירות המענה לתלונות ושכיחות המקרם שבהם העסק אינו עונה כלל.
כמו כן ישנם גם פרמטרים חיצוניים שמשפיעים על הציון של כל בית עסק, כגון קנסות שהוטלו על העסקים בנושאים צרכניים ונתונים מחוות געת של גורמים כמו גוגול או זאפ.
הדירוג נערך על סמך תלונות שהוגשו מפברואר 2018 ועד סוף אפריל 2019, והציון הכללי בו נע בין 0.5 (הכי נמוך) ל-5 (מצטיין).
משווקים:
את טבלת המשווקים מוליכים בצוותא שניים מהמשווקים הגדולים בישראל – מחסני חשמל וטרקלין חשמל עם ציון גבוה מאוד של 4 מתוך 5. מעט מאחוריהם נמצאים א.ל.מ ועולם הקולנוע ולאחר מכן שקם אלקטריק.
בתחתית הרשימה ניתן למצוא את אל-כל אלקטריק וארד גו פרויקטים שקיבל את הציון הנמוך ביותר האפשרי, ועל פי הבדיקה של אמון הציבור, הוא משווק שמומלץ לא לעבוד עמו, אלא אם כן אתם מחפשים צרות.
יבואנים:
את טבלת היבואנים מובילה  בי.אייץ'.אס, יבואנית בוש, עם ציון מרשים מאוד של 4.5. אחריה ניתן למצוא לא פחות משבע יבואניות (כולל אלקטרה סחר, תדיראן, ראלקו ואחרות) עם הציון המכובד של 4 מתוך 5.
גם כאן, בתחתית נמצאים יבואנים פחות מוכרים, שרובם עוסקים ביבוא מקביל, כמו י.שלום, תמוז שיווק וב.נ.ז.כ (ציון 2.5 לכולם).
נותני שירות:
למעשה, לא משנה אם רכשת ממשווק או מהיבואן עצמו – בסופו של דבר אם יש תקלה אתה צריך לעבוד מול נותן השירות, והציונים כאן הם לא פחות ואולי אף יותר קריטיים מאשר אלו של המשווקים והיבואנים.
ישנם שני סוגים של נותני שירות – עצמאיים וכאלה שמחוברים ליבואן עצמו. וכך לדוגמא, כמו בדירוג היבואנים ניתן למצוא בצמרת את נותנת השירות של בי.אייץ'.אס, חברת סי.אס.בי. לצידה במקום הראשון עומדת חברת סופר אלקטריק, כשהשתיים זוכות בציון הכמעט מקסימאלי של 4.5 מתוך 5. 
אחריהן ממוקמות חברת פלרום (נותנת שירות לאלקטרה סחר) אלקטרוניקס פרו, פילב, קופל גרופ ועוד מספר חברות עם הציון הטוב מאוד של 4 מתוך 5.
כמעט כל נותנות השירות משיגות מספרים יפים או סבירים של מעל 3 ויש רק חברת אחת בסוף הרשימה – שירות פלוס – שמקבלת ציון של 1.5 וכנראה ממש לא מומלצת במקרה של תקלה.
מזגנים: 
אחד השווקים הלוהטים של הקיץ בישראל הוא שוק המזגנים, שבו השחקניות המרכזיות מפרסמות כל השנה ובתקציבי ענק. גם לגבי השירות, עושה רושם שבתחום הסטנדרט הוא מאוד גבוה, ואין חברה שמקבלת מתחת לציון 4.
סיכום:
הציון הממוצע של שוק מוצרי החשמל והאלקטרוניקה עומד על 3.5 (מתוך 5), וזמן המענה הממוצע על פי הבדיקה של "אמון הציבור" מסתכם ב-15.3 ימים. לפי הבדיקה המקיפה שערך הארגון כ-10% מכלל התלונות לא זוכות למענה כלל, וזה כשהבדיקה נערכה אך ורק לעסקים שנגדם הוגשו ארבע תלונות או יותר.
בעקבות הבדיקה, מפרסם "אמון הציבור" את המלצותיו, והן גורסות כי אמנם חשוב מי הוא המשווק אך הרבה יותר חשוב מי הוא היבואן. זאת מכיוון שהיבואן ונותן הישרות מטעמו הם אלו שיקבעו כמעט תמיד בשעת תקלה איזה שירות יקבל הצרכן. 
בסיום מזכירים בארגון כי אמנם חשוב מה המותג, אך עם זאת לכל מותג יש כמה יבואנים בד"כ ועל פי הבדיקה האיכות השירות שונה לחלוטין ולכן צריך לפעמים לבחור טוב ממי קונים כדי לא להיתקל בבעיות בהמשך.
*75 עסקים דורגו בדירוג ענף החשמל והאלקטרוניקה, אך רק חלקם הופיעו בפרסום הדירוג. לא פורסמו עסקים שכמות התלונות שהתקבלו באמון הציבור היתה קטנה מדי. 
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    ברימאג
    משה 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השירות הגרוע ביותר שנתקלתי אי פעם. להשיג אותם טלפונית זו התאבדות. באפליקאציה הם כנראה לא מתעניינים . חמש פעמים פניתי לאפליקאציה ללא מענה. פעמיים השארתי הודעה ללא התייחסות. טלפון השירות עמוס ברמה מבהילה. אני תמיד מספר ארבעים או דומה.
    סגור
  • 7.
    פלרום חברה פח
    דניאל 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שירות פח אשפה, הזמנתי התקן שבת, אמרתי שאקבל התקן חכם שנדלק ונכבה לבד בשבת ויום טוב, הגיע "מתקין"(בעצם שליח כי הוא רק הביא לי מגנט פשוט) הגיע מגנט 5 שקל, לא חכם ולא נעליים. שילמתי על זה 350 שח. לא מוכנים להחזיר לי את הכסף. מגנטים כאלה יש לי בשפע. אם הייתי יודע שזה לא ההתקן שבת שהסבירו לי עליו לא הייתי מזמין. מתקשר אליהם, מנתקים לי את הטלפון בפנים, לא מעבירים לא מנהל וגם אמרו שלא יחזור אליי מנהל. מנהל מחוז בשם עמית . שירות פח אשפה. דיבור מגעיל ומזלזל. שבועיים חיכיתי שיחזור אליי עם שיחות יום יומייות שעשיתי ורק אחרי שבזבזתי בערך 10 שעות שיחה איתם קיבלתי שיחה מה"מנהל" של דקה וחצי שבה ניסה רק להשתיק אותי ולהגיד לי שלא אקבל את הכסף. לוקחים 150 שקל רק על ה"התקנה" בעצם זה שליח שמביא לי מגנט וממגנט אותו למקרר . ממש מתקין
    סגור
  • 6.
    אל כל ממש זוועה,להזהר כמו מאש. (ל"ת)
    דרור 06/2021/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    חפשו בפייסבוק נפגעי סמסונג ישראל
    שקרנים 01/2021/04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אךקטרוניקס פרו וסמליין ספקי השירות של סמסונג הם הכי גרועים שיש חפשו בפייסבוק נפגעי סמסונג ישראל מוצרי חשמל שמחלידים תוך שנה והתעלמות מוחלטת של אלקורוניקס פרו וסמליין הכל בפירוט רב בפייסבוק
    סגור
  • גם אנחנו נפגעי סמסונג
    כועסת 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקרר סמסונג חדש התקלקל אחרי שנתיים. התקשרנו לשירות, התחילו לשקר לנו, בסוף לקחנו מישהו פרטי וויתרנו על האחריות, עלה אלפיים שקלים. אחר כך אמרנו שאם יתקלקל שוב, נזרוק אותו. הפלסטיקים נשברים. יש לנו טראומה מהשירות שלהם איזו סאגה זו הייתה.
    סגור
  • 4.
    אלקטרוניקס פרו חברה גזלנית סמליין חבל מאבדים לקוחות ..
    אמיר 12/2020/06
    הגב לתגובה זו
    10 0
    אלקטרוניקס פרו חברה גזלנית.שרות גרוע ביותר.התרחקו מהם כמו מאש.אחרי שמשלמים להם ,הם אף פעם לא חוזרים ללקוח.גובים סכום עתק בשל ביקור קצרצר ולא מוכנים לקזז את סכום הביקןר 280 ש”ח מסכום התיקון.
    סגור
  • 3.
    רטפון ציון 1 ואני נדיב! (ל"ת)
    נעם 06/2020/02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 2.
    מוצרי חשמל
    בוקר טוב 03/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פגעתם בול
    סגור
  • 1.
    כמה עולה כזאת כתבה
    דני 03/2020/11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    יש לי חנות גם שאני רוצה לקדם ונראה לי שכתבה מהסוג הזה יכול ממש לעזור. הכתבה הזאת ממש רחוקה מהמציאות. לכו תסתכלו בחוות דעת של זאפ ותווכחו
    סגור
  • מפרסם רק מי שמשלם לאתר (ל"ת)
    זאפ ? אתר מסחרי 04/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור