תיירות

חשיפה נדירה: כך נראתה אישה שחיה לפני 4,000 שנה

לאחר מחקר מעמיק על הגולגולת שלה ואודות התקופה שחיה בה, בוצע שחזור נדיר של אישה שחיה בשוודיה בתקופת האבן, לפני 4,000 שנה
מערכת ice |  2
האישה מתקופת האבן ששוחזרה (צילום יחצ)
מראה של אישה מתקופת האבן שחיה לפני 4,000 שנה שוחזר בעזרת טכנולוגיה מתקדמת בשוודיה. בשחזור המדהים בגודל טבעי, שמתבסס על גולגולת האישה שהתגלה לפני 99 שנים בשוודיה, היא נשענת על מקל ההליכה שלה ומסתכלת קדימה. השחזור מוצג כעת בשוודיה.
גולגולתה של האישה התגלתה לראשונה בסלילת כביש בכפר לגמנסורן בשוודיה בשנת 1923. פועלי הכביש שרידי השלד שלה קבורים ליד שרידי ילד, ככל הנראה ילד בן 7. "הנטייה שלנו היא לחשוב שמדובר באמא ובן", אמר אוסקר נילסון, החוקר השוודי שבילה 350 שעות ביצירת שחזור מודל האישה, "אפשרות נוספת היא שהם אחים. אבל הם יכולים להיות גם קרובי משפחה, או סתם ידידים. אי-אפשר לדעת משום שה-DNA לא נשמר היטב במשך אלפי השנים הללו."

קיצור תהליך השחזור של הגולגולת
למרות האפשרות שזה לא אמא ובן, כשנילסון עיצב את תנוחת האישה ופיסל את פניה, הוא דמיין שהיא עומדת קרוב לבנה שרץ לפניה. ולכן בשחזור נראית האישה עם מבט חמור סבר אך עדין, שנראה כאילו היא אומרת לילד שלה להיזהר.
האישה והילד מהתקופה הניאוליתית (תת-תקופה בתקופת האבן), נקברו בתוך צורת ארון של אבנים ארוכות ושטוחות. על פי החוקרים, האישה מתה ככל הנראה בשנות ה-20 המאוחרות או המוקדמות של שנות ה-30 לחייה, ובגובה של 150 סנטימטרים. שרידיה של האישה לא הראו סימנים של תת תזונה, פציעה או מחלות, אם כי ייתכן שהיא מתה ממחלה שלא הותירה חותם על שרידיה, אמר נילסון.
כשנילסון לקח על עצמו את המשימה של השחזור, הוא סרק את הגולגולת שלה ויצר לה עותק מפלסטיק ע"י מדפסת תלת מימד. כמו בשחזורים אחרים שהוא יצר, נילסון נאלץ לקחת בחשבון את המין, הגיל, המשקל והאתניות של האדם הקדמון - גורמים שיכולים להשפיע על עובי רקמת הפנים והמראה הכללי של האדם. אבל בגלל שה-DNA של האישה היה חלש מדי, הוא לא היה בטוח לגבי הרקע הגנטי שלה, שיערה או צבע עיניה.
לכן מה שהוא עשה הוא בגדר ניחוש מושכל לגבי המראה שלה. היו שלושה גלי נדידה גדולים לסקנדינביה העתיקה: בתקופת הראשונה, לפני 12,000 עד 10,000 שנים הגיעו ציידים-לקטים בעלי עור כהה שנטו לעיניים כחולות; הגל השני כלל חקלאים בעלי עור חיוור, כהי שיער וחומי עיניים מדרום, שעברו צפונה לפני כ-5,000 עד 4,000 שנים, כשהאישה הזו הייתה בחיים; והגל השלישי כלל את יוצאי תרבות היאמנה, מאוקראינה של ימינו, שהיו מעט כהי עור מהחקלאים והביאו איתם את אמנות ייצור המתכת כשהגיעו לפני כ-3,500 שנה, מה שהפך אותם לראשוני תרבות תקופת הברונזה באזור, אמר נילסון.
בהתבסס על מידע זה, נילסון העניק לאישה שיער ועיניים חומים ועור בהיר כמו זה של החקלאים. למרות זאת, האישה לא הייתה בהכרח חקלאית במקצועה. "אנחנו לא יכולים לומר בוודאות אם היא אם היא חיה את החיים של החקלאים המוקדמים", אמר נילסון. "אבל בחרנו בפרשנות הבטוחה ביותר, לפי התקופה בה חיה."
בנוסף, בשחזור האישה לבושה מכף רגל ועד ראש בפרווה ועור. זוהי עבודתה של הלנה ג'ארום, ארכיאולוגית עצמאית משבדיה המשתמשת בטכניקות מתקופת האבן. על מנת לבחור את הלבוש שלה חקרה ג'ארום את האקלים, הנוף, הצמחייה וחיי החיות העתיקים של לגמנסורן הנאוליתית. על סמך גילוייה עיצבה את בגדי האישה מעורות איילים, ואת הנעליים מעורות בונים ושועלים. לעתים קרובות, אנשים מודרניים חושבים על בני אדם מתקופת האבן כפרימיטיביים, לבושים בפרוות מכוערות ומרושלות, אבל ג'ארום מערערת את התפיסה הזו.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בבניין שלי גרה אחת כזאת בדיוק (ל"ת)
    שגב 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מעניין
    יובל 03/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כתבה מעשירה
    סגור