תיירות

חברת התעופה הישראלית מסתבכת: הורדת מחירים או קנס כבד

בעקבות עליות מחירים דרמטיות בטיסות מאתונה ולרנקה לישראל, שהגיעו לשיא של 899 דולר לכיוון, מחיר שנתפס כניצול ציני של מצוקת הנוסעים הישראלים התקועים בחו"ל, קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, הזהיר את מנכ"ל ארקיע מפני המשך העלאת המחירים
מערכת ice |  26
מחירי הטיסות בישראל יורדים (צילום פייסבוק/ארקיע, Pixabay)
בעיצומה של מלחמה ומשבר תעופתי חסר תקדים, מצאה עצמה חברת התעופה הישראלית ארקיע במוקד סערה ציבורית ורגולטורית. משרד הכלכלה, באמצעות הרשות להגנת הצרכן, יצא בדרישה נחרצת לחברה להוריד את מחירי הטיסות, תוך איום בסנקציות כבדות. הכל החל בעקבות עליות מחירים דרמטיות בטיסות מאתונה ולרנקה לישראל, שהגיעו לשיא של 899 דולר לכיוון, מחיר שנתפס כניצול ציני של מצוקת הנוסעים הישראלים התקועים בחו"ל.
המשבר בתעופה הישראלית הגיע לשיאו עם הפסקת הטיסות של רוב החברות הזרות לישראל, בעקבות ההסלמה בצפון וההמלצה של רשות התעופה האירופית. מצב זה יצר מונופול דה-פקטו של החברות הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע - על הקווים המעטים שעדיין פעילים. עם תחילת חגי תשרי והביקוש העצום לטיסות, נוצר מצב שבו הישראלים התקועים בחו"ל מוצאים עצמם נאלצים לשלם מחירים מופקעים כדי לשוב הביתה.

על פי פרסום בכלכליסט, תגובת הרגולטורים הייתה מהירה וחריפה. קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, הזהיר את מנכ"ל ארקיע מפני המשך העלאת המחירים, תוך הדגשת הסמכות החוקית להתערב במחירי מוצרים ושירותים חיוניים בעת חירום. במקביל, רשות התחרות ממשיכה בבדיקתה לגבי התנהלות דומה של אל על, אם כי ללא לוח זמנים ברור לסיום הבדיקה. מהלכים אלה משקפים את המתח המתמיד בין הצורך לשמור על יציבות כלכלית של חברות התעופה לבין ההגנה על זכויות הצרכנים בעת משבר.
הסוגיה מעלה דילמות מורכבות לגבי האיזון הנדרש בין כוחות השוק לבין התערבות ממשלתית בעת חירום. מחד, חברות התעופה טוענות כי המחירים הגבוהים נועדו לכסות עלויות של טיסות ריקות לאיסוף נוסעים. מאידך, הציבור והרגולטורים רואים בכך ניצול ציני של מצב חירום לאומי. השאלה המרכזית נותרת: כיצד ניתן להבטיח שירות תעופה חיוני ונגיש לאזרחים, תוך שמירה על יציבותן הכלכלית של חברות התעופה בתקופה כה מאתגרת?
המשבר הנוכחי מדגיש את הצורך בחשיבה מחודשת על מדיניות התעופה הלאומית של ישראל. האם יש צורך בהתערבות ממשלתית ישירה יותר בענף התעופה בעתות חירום? האם יש לשקול הקמת "גשר אווירי" ממשלתי במצבים דומים? התשובות לשאלות אלו עשויות לעצב מחדש את היחסים בין המדינה, חברות התעופה והציבור, ולהוביל לפיתוח מנגנונים חדשים להתמודדות עם משברים עתידיים בענף התעופה הישראלי.
תגובות לכתבה(26):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    נבלות, ביטלו בצדק, אבל למה לא לשלוח חליפי
    אלי 10/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחר האירוע? לא לשקול- לקנוס ולהעניש
    סגור
  • 23.
    תתביישו גזלנים אתם ואל על
    לא טסה 10/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוראה של מלכות ויושרה- ואין לכם ולא לשווקי המזון בישראל ממנו ויש מי שרואה ושומע את הגזל והוא יטפל בכם למען עמו ישראל
    סגור
  • 22.
    3 חודשים הדלק הוזל וירד
    דן 10/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין סיבה שיעלו מחירים . אני הפסקתי מ 2017 לטוס אצלם .צפוף במטוסים שלהם כמו בדיר חזירים
    סגור
  • 21.
    אל תתקרבו לארקיע
    אריאל 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    פעם אחת נסעתי ולא אתקרב
    סגור
  • 20.
    לכלא
    איתן 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הנבלות האלה שמנהלים ובעל החברה הניבזית הזאת ארקיע מקומם בכלא .
    סגור
  • טען עוד
  • 19.
    אחרי המלחמה צריך לא לשכוח ולא לטוס איתם!!!
    טל 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אחרי המלחמה מחרים את חברות התעופה הישראליות.... פשוט בושה, דווקא בימים קשים צריך לתת לאנשים לטוס במחיר מינימום ולא לנפח מחירים... בושה
    סגור
  • לא נשכח ולא נסלח לחלאות (ל"ת)
    ישראל999 10/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    בוטלה הטיסה לרומניה אתמול
    אחד שנפגע 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ארקיע בהמתלה של סיבות ביטחוניות והבעיה בטיסות מאירופה ביטלה לנו טיסות לרומניה ומשם בהסעות לאומן לראש השנה והעבירה את המטוסים ללרנקה קפריסין וכו... שם היכן לסחוט את הנוסע לארץ ...צריכים ל חזיר לכולם את הכסף למחיר הנהוג לטיסת חזור משם ....
    סגור
  • 17.
    הגיע הזמן
    יניב 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם ארקיע תקבל קנס זה יהיה יותר משמח מחיסול נסראאלה
    סגור
  • 16.
    צריך להעניש את ארקיע בדרך של חרם ציבורי (ל"ת)
    פטריוט 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 15.
    הממשלה חייבת להתערב
    אדם 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כמו שידע להתערב כדי להציל את החברות, עכשיו הזמן להתערב ולהציל את הנוסעים
    סגור
  • 14.
    תגובה איטית לא צהירה אבל עדיף מאוחר מאשר (ל"ת)
    ניסים 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 13.
    חברת התעופה "אפקיע"
    מאיר 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    5 0
    חירבנו על ביחד ננצח, ירקו על האזרחים
    סגור
  • 12.
    חזירות
    אלי 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    םשוט חזירות ועושק ....בושה לארקיע....
    סגור
  • 11.
    קנס כבד. על שלושת החברות. די למשחקים (ל"ת)
    אמיר 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 10.
    תזכרו
    יעקב 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כשהכל יגמר. תזכרו מי היה "ישראלי" ומי היה חזיר
    סגור
  • כל היהודים חזירים אחרת לא היינו עוברים שואה
    יחד ננצח... 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם זה ככה בזמן מלחמה ואנחנו יהודים מול יהודים בארץ, בוא נחשוב מה היה בגלות.
    סגור
  • 9.
    דניאל גרינברג
    רות יהל 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בהצלחה לדניאל העזרת השם. שנה טובה.
    סגור
  • 8.
    צריך לקחת בחשבון
    מורן 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה משהו שצריך לקחת בחשבון כשטסים בזמן מלחמה, אי אפשר להיות שאננים ולחשוב שיהיה בסדר והחברות הזרות לא יבטלו. צריך לחשוב צעד קדימה על מה עושים במידה ומבטלים
    סגור
  • 7.
    חזירות לשמה
    יאטס 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תענישו את ארקיע ואת המנכל הזחוח שלהם
    סגור
  • 6.
    החזירות הניהולית של חברות התעופה הישראליות, של
    ברכה 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סופרמרקטים, של נותני שירות שונים, היא מחלה ישראלית מבישה שיש לבער מחיינו. חרם כללי!!!
    סגור
  • 5.
    מהשפה לחוץ...כרגיל לא יעשו להם כלום (ל"ת)
    רשויות כושלות 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    רגע הזהיר להמשיך עליית מחירים
    אריק 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מבין ברגע שיגיע מעל 1000$ הוא יתערב.
    סגור
  • 3.
    מכירה פומבית של כרטיסים
    שוק חופשי 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מי שמוכן לשלם יותר מעיד בזה שזה יותר חשוב לו. ויפה עושות החברות שנותנת קדימות לצוותי 8 ולבעיות רפואיות מוכחות.
    סגור
  • 2.
    איפה מירי
    אלי 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא איכפת לה מהאזרחים
    סגור
  • 1.
    חריקה מהירה של מס על רווחי יתר
    David 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    8 0
    בחוק ההסדרים, בתקציב המדינה, לגבות מס גבוהה על רווחי היתר של חברות התעופה. אפשרות נוספת- תביעה ווצוגית על מחירים בלתי סבירים (נראה את השופטים)
    סגור