תיירות
חברת התעופה הישראלית מסתבכת: הורדת מחירים או קנס כבד
בעקבות עליות מחירים דרמטיות בטיסות מאתונה ולרנקה לישראל, שהגיעו לשיא של 899 דולר לכיוון, מחיר שנתפס כניצול ציני של מצוקת הנוסעים הישראלים התקועים בחו"ל, קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, הזהיר את מנכ"ל ארקיע מפני המשך העלאת המחירים
בעיצומה של מלחמה ומשבר תעופתי חסר תקדים, מצאה עצמה חברת התעופה הישראלית ארקיע במוקד סערה ציבורית ורגולטורית. משרד הכלכלה, באמצעות הרשות להגנת הצרכן, יצא בדרישה נחרצת לחברה להוריד את מחירי הטיסות, תוך איום בסנקציות כבדות. הכל החל בעקבות עליות מחירים דרמטיות בטיסות מאתונה ולרנקה לישראל, שהגיעו לשיא של 899 דולר לכיוון, מחיר שנתפס כניצול ציני של מצוקת הנוסעים הישראלים התקועים בחו"ל.
המשבר בתעופה הישראלית הגיע לשיאו עם הפסקת הטיסות של רוב החברות הזרות לישראל, בעקבות ההסלמה בצפון וההמלצה של רשות התעופה האירופית. מצב זה יצר מונופול דה-פקטו של החברות הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע - על הקווים המעטים שעדיין פעילים. עם תחילת חגי תשרי והביקוש העצום לטיסות, נוצר מצב שבו הישראלים התקועים בחו"ל מוצאים עצמם נאלצים לשלם מחירים מופקעים כדי לשוב הביתה.
על פי פרסום בכלכליסט, תגובת הרגולטורים הייתה מהירה וחריפה. קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, הזהיר את מנכ"ל ארקיע מפני המשך העלאת המחירים, תוך הדגשת הסמכות החוקית להתערב במחירי מוצרים ושירותים חיוניים בעת חירום. במקביל, רשות התחרות ממשיכה בבדיקתה לגבי התנהלות דומה של אל על, אם כי ללא לוח זמנים ברור לסיום הבדיקה. מהלכים אלה משקפים את המתח המתמיד בין הצורך לשמור על יציבות כלכלית של חברות התעופה לבין ההגנה על זכויות הצרכנים בעת משבר.
הסוגיה מעלה דילמות מורכבות לגבי האיזון הנדרש בין כוחות השוק לבין התערבות ממשלתית בעת חירום. מחד, חברות התעופה טוענות כי המחירים הגבוהים נועדו לכסות עלויות של טיסות ריקות לאיסוף נוסעים. מאידך, הציבור והרגולטורים רואים בכך ניצול ציני של מצב חירום לאומי. השאלה המרכזית נותרת: כיצד ניתן להבטיח שירות תעופה חיוני ונגיש לאזרחים, תוך שמירה על יציבותן הכלכלית של חברות התעופה בתקופה כה מאתגרת?
עוד ב-
המשבר הנוכחי מדגיש את הצורך בחשיבה מחודשת על מדיניות התעופה הלאומית של ישראל. האם יש צורך בהתערבות ממשלתית ישירה יותר בענף התעופה בעתות חירום? האם יש לשקול הקמת "גשר אווירי" ממשלתי במצבים דומים? התשובות לשאלות אלו עשויות לעצב מחדש את היחסים בין המדינה, חברות התעופה והציבור, ולהוביל לפיתוח מנגנונים חדשים להתמודדות עם משברים עתידיים בענף התעופה הישראלי.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(26):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
24.נבלות, ביטלו בצדק, אבל למה לא לשלוח חליפיאלי 10/2024/03הגב לתגובה זו0 0לאחר האירוע? לא לשקול- לקנוס ולהענישסגור
-
23.תתביישו גזלנים אתם ואל עללא טסה 10/2024/02הגב לתגובה זו0 0מוראה של מלכות ויושרה- ואין לכם ולא לשווקי המזון בישראל ממנו ויש מי שרואה ושומע את הגזל והוא יטפל בכם למען עמו ישראלסגור
-
22.3 חודשים הדלק הוזל וירדדן 10/2024/02הגב לתגובה זו2 0אין סיבה שיעלו מחירים . אני הפסקתי מ 2017 לטוס אצלם .צפוף במטוסים שלהם כמו בדיר חזיריםסגור
-
21.אל תתקרבו לארקיעאריאל 10/2024/01הגב לתגובה זו4 0פעם אחת נסעתי ולא אתקרבסגור
-
20.לכלאאיתן 10/2024/01הגב לתגובה זו3 0הנבלות האלה שמנהלים ובעל החברה הניבזית הזאת ארקיע מקומם בכלא .סגור
- טען עוד
-
19.אחרי המלחמה צריך לא לשכוח ולא לטוס איתם!!!טל 10/2024/01הגב לתגובה זו6 0אחרי המלחמה מחרים את חברות התעופה הישראליות.... פשוט בושה, דווקא בימים קשים צריך לתת לאנשים לטוס במחיר מינימום ולא לנפח מחירים... בושהסגור
-
לא נשכח ולא נסלח לחלאות (ל"ת)ישראל999 10/2024/02הגב לתגובה זו0 0סגור
-
18.בוטלה הטיסה לרומניה אתמולאחד שנפגע 10/2024/01הגב לתגובה זו1 0ארקיע בהמתלה של סיבות ביטחוניות והבעיה בטיסות מאירופה ביטלה לנו טיסות לרומניה ומשם בהסעות לאומן לראש השנה והעבירה את המטוסים ללרנקה קפריסין וכו... שם היכן לסחוט את הנוסע לארץ ...צריכים ל חזיר לכולם את הכסף למחיר הנהוג לטיסת חזור משם ....סגור
-
17.הגיע הזמןיניב 10/2024/01הגב לתגובה זו1 0אם ארקיע תקבל קנס זה יהיה יותר משמח מחיסול נסראאלהסגור
-
16.צריך להעניש את ארקיע בדרך של חרם ציבורי (ל"ת)פטריוט 10/2024/01הגב לתגובה זו9 2סגור
-
15.הממשלה חייבת להתערבאדם 10/2024/01הגב לתגובה זו3 0כמו שידע להתערב כדי להציל את החברות, עכשיו הזמן להתערב ולהציל את הנוסעיםסגור
-
14.תגובה איטית לא צהירה אבל עדיף מאוחר מאשר (ל"ת)ניסים 10/2024/01הגב לתגובה זו4 0סגור
-
13.חברת התעופה "אפקיע"מאיר 10/2024/01הגב לתגובה זו5 0חירבנו על ביחד ננצח, ירקו על האזרחיםסגור
-
12.חזירותאלי 10/2024/01הגב לתגובה זו4 0םשוט חזירות ועושק ....בושה לארקיע....סגור
-
11.קנס כבד. על שלושת החברות. די למשחקים (ל"ת)אמיר 10/2024/01הגב לתגובה זו7 0סגור
-
10.תזכרויעקב 10/2024/01הגב לתגובה זו5 0כשהכל יגמר. תזכרו מי היה "ישראלי" ומי היה חזירסגור
-
כל היהודים חזירים אחרת לא היינו עוברים שואהיחד ננצח... 10/2024/01הגב לתגובה זו1 0אם זה ככה בזמן מלחמה ואנחנו יהודים מול יהודים בארץ, בוא נחשוב מה היה בגלות.סגור
-
9.דניאל גרינברגרות יהל 10/2024/01הגב לתגובה זו2 0בהצלחה לדניאל העזרת השם. שנה טובה.סגור
-
8.צריך לקחת בחשבוןמורן 10/2024/01הגב לתגובה זו3 0זה משהו שצריך לקחת בחשבון כשטסים בזמן מלחמה, אי אפשר להיות שאננים ולחשוב שיהיה בסדר והחברות הזרות לא יבטלו. צריך לחשוב צעד קדימה על מה עושים במידה ומבטליםסגור
-
7.חזירות לשמהיאטס 10/2024/01הגב לתגובה זו5 0תענישו את ארקיע ואת המנכל הזחוח שלהםסגור
-
6.החזירות הניהולית של חברות התעופה הישראליות, שלברכה 10/2024/01הגב לתגובה זו4 0סופרמרקטים, של נותני שירות שונים, היא מחלה ישראלית מבישה שיש לבער מחיינו. חרם כללי!!!סגור
-
5.מהשפה לחוץ...כרגיל לא יעשו להם כלום (ל"ת)רשויות כושלות 10/2024/01הגב לתגובה זו3 0סגור
-
4.רגע הזהיר להמשיך עליית מחיריםאריק 10/2024/01הגב לתגובה זו2 0אני מבין ברגע שיגיע מעל 1000$ הוא יתערב.סגור
-
3.מכירה פומבית של כרטיסיםשוק חופשי 10/2024/01הגב לתגובה זו3 1מי שמוכן לשלם יותר מעיד בזה שזה יותר חשוב לו. ויפה עושות החברות שנותנת קדימות לצוותי 8 ולבעיות רפואיות מוכחות.סגור
-
2.איפה מיריאלי 10/2024/01הגב לתגובה זו6 0לא איכפת לה מהאזרחיםסגור
-
1.חריקה מהירה של מס על רווחי יתרDavid 10/2024/01הגב לתגובה זו8 0בחוק ההסדרים, בתקציב המדינה, לגבות מס גבוהה על רווחי היתר של חברות התעופה. אפשרות נוספת- תביעה ווצוגית על מחירים בלתי סבירים (נראה את השופטים)סגור