TOP 5

שמעון פרס שלא הכרתם: 5 עובדות שלא ידעתם על הנשיא התשיעי

שמעון פרס שהיום מציינים 8 שנים ללכתו, נמנה על אחד מחמשת הנואמים היקרים בעולם וקיבל על הרצאה אחת כרבע מיליון דולר, יותר מביל קלינטון ומייקל ג’ורדן. פרס כיהן כחבר כנסת 48 שנים – יותר מכל פוליטיקאי אחר וזוהי רשימה חלקית מתוך מאגר גדוש עובדות מסקרנות על האיש שהפך לאגדה עוד בחייו

דוד זולדן |  1
שמעון פרס (צילום יחצ, מארק ניימן, הנס לפין, סער יעקב, אבי אוחיון לעמ)
אמש התקיימה האזכרה השנתית לזכר המדינאי והפוליטיקאי שמעון פרס שכיהן כראש ממשלת ישראל וכנשיא המדינה וסיפור חייו שזור בתקומת מדינת ישראל. אישיותו הססגונית ורבת ההוד ליוותה את נוף חיינו, הדור של שנות השמונים ומטה חווה זאת מקרוב ושמו של מנהיג מפלגת העבודה צרוב היטב בזיכרון הקולקטיבי הישראלי. ליקטנו חמש עובדות מסקרנות על האיש שהפך לאגדה עוד בחייו וזהו כמובן רק קצה הקרחון.
במקרה של פרס לא רק העובדות מסקרנות אלא גם ואולי בעיקר אמירותיו, שהרי הלקסיקון הפוליטי של ישראל לא היה שלם בלי הגיגיו של הנשיא התשיעי. מטבעות לשונו רשרשו על איראן וסוריה והפליגו עד המחאה החברתית והחרדים: "התורה מצווה עלינו לעבוד בימי חול, צאו לעבוד". על הסדר מול סוריה: "יכול להיות שנוצרה כאן הזדמנות חד פעמית לשלום עם סוריה. לעולם לא אסלח לעצמי אם נחמיץ אותה". 
על הפרטנר להסכם אוסלו: "ערפאת חלקלק כמו צלופח" ועל הביקורת הפנימית נגד ממשל אובמה: "אני נדהם מחוסר הפרגון שגובל בכפיות טובה לממשל אובמה" ועל ההתנחלויות שהיה לו חלק ונחלה בהקמתם: "ניתן להפוך את ההתנחלויות ברצועת עזה לסניף של קלאב מד"
מטבעות הלשון של שמעון פרס כללו גם ציטוטים כלכליים כמו: "אין ברירה אלא להקים שוק מזרח–תיכוני שיוכל להתמודד עם השוק האירופי המשותף" וגם: "עדיף יותר יהודים עניים משנהיה עניים ביהודים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מאיפה הבאתם אותו עכשיו
    אורי 09/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחד מהאנשים הבלתי נלאים שהביא את מדינת ישראל למקום שהיא נמצאת בו היום עם חלומות או יותר נכון הזיות על מזרח תיכון חדש ועל שלום של אמיצים.
    סגור