מחיסכון להשקעה:  כל מה שצריך וחשוב לדעת במעבר מחיסכון להשקעה

מחירי הדירות והשכירות מזנקים, האם הדלק לקראת הוזלה? הבשורות הכלכליות שצריך להכיר

הקפסולה היא פינה חודשית המסכמת את האירועים הכלכליים המרכזיים של התקופה האחרונה, יחד עם מומחי הפניקס – ומציגה את השורות התחתונות מאחורי ההחלטות הגדולות, שעשויות להשפיע על הכיס של כל אחד ואחת מאיתנו

בשיתוף הפניקס |  3
מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס (צילום shutterstock, רמי זרנגר באדיבות הפניקס)
מדי חודש, במסגרת פינה מיוחדת "הקפסולה", יסכמו וינתחו מומחי הפניקס את החדשות הכלכליות הנוגעות לכולנו. והפעם, בפינה מספר 4: מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס, מנגיש את האירועים הכלכליים הבוערים של השבועות האחרונים בגובה עיניים – ומסביר את המשמעויות העשויות להיות להן על משקי הבית בישראל: מהחלטת בנק ישראל על גובה הריבית, דרך מדד המחירים לצרכן וההתייקרות במחירי הדיור והשכירות, ועד להתחזקות בשער השקל.
האירוע: בנק ישראל משאיר את הריבית ללא שינוי
באופן לא מפתיע, הודיע בימים האחרונים בנק ישראל כי הריבית תמשיך לעמוד על שיעור של 4.5%. למעשה, מאז הורדת הריבית בשיעור של 0.25% בראשית שנת 2024, זו הפעם הרביעית ברציפות שבה הבנק מחליט שלא לבצע שינוי ברמת הריבית. על רקע התארכותה של מלחמת חרבות ברזל והשלכותיה, ממשיך הבנק להיצמד למדיניות זהירה ומאופקת. 
"החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ברמה של 4.5%, נובעת בראש ובראשונה מאי הוודאות הגיאופוליטית המתמשכת", מנתח שטרית. "בהקשר הזה חשוב להדגיש כי חוסר יציבות במטבע, מדיניות פיסקאלית מרחיבה (הוצאות הממשלה עולות בקצב מהיר יחסית, גם בנטרול הוצאות המלחמה) וציפיות אינפלציה סביב הגבול העליון של יעד המחירים תמכו אף הם ביציבות הריבית".
"עיקר העניין בהחלטת הריבית האחרונה היה סביב התחזיות הכלכליות של חטיבת המחקר של בנק ישראל לאור ההתפתחויות שנרשמו מאז התחזיות האחרונות שניתנו באפריל. ואכן, תחזית הריבית עודכנה כפי שהערכנו – כאשר בבנק ישראל צופים הפחתת ריבית אחת בלבד, לרמה של 4.25% במבט לשנה קדימה, זאת ביחס ל-3 הפחתות ריבית כפי שהעריכו בתחזית מאפריל".
המשמעות הצפויה למשקי הבית:
"להותרת הריבית על כנה, שורה תחתונה אחת מבחינת משקי הבית: מי שבנה על הפחתת ריבית עוד בשנה הנוכחית כדאי שיחשב מסלול מחדש ובהקדם – שכן בסביבה הנוכחית לא בדיוק ניתן לדון על הפחתה כזו", מפרט שטרית. "המשמעות היא שהריביות בצד ההלוואות, ובפרט בשוק המשכנתאות, צפויות להישאר גבוהות יחסית. עם זאת, צריך להביא בחשבון כי על אף התשואות הגבוהות בשוק אגרות החוב, התחרות הגבוהה בין הבנקים השונים על תיקי המשכנתאות מעלה הילוך כפי שמשתקף מהריביות על המסלולים השונים – ככל הנראה כדי לא להוביל לחולשה בצד הביקוש.

בנק ישראל. "מי שבנה על הפחתת ריבית עוד בשנה הנוכחית, שיחשב מסלול מחדש" (צילום Magma Images)
בצד של החוסכים, בפרט באפיקים עם רמות הסיכון יחסית נמוכות – כגון פיקדונות, קרנות כספיות ואיגרות חוב, הריבית צפויה להישאר גבוהה יחסית. עם זאת, צריך לזכור כי חסכונות אלה ברוב המקרים משמשים כסוג של 'חניה' לכסף ולא כאפיק השקעה. מי שמעוניין להגדיל מעט את רמת הסיכון ואת פרק הזמן לחיסכון, עשוי ליהנות מפוטנציאל תשואה גבוה יותר. כך למשל, מסלול השקעה כללי (הקיים למשל במוצרי השקעה פנסיוניים) נחשב לאחד מהמסלולים המועדפים על הציבור בישראל, לאור הפיזור הרחב שמטרתו לצמצם את הסיכון. אסור לשכוח כי מדובר בשוק ההון ולכן לא ניתן לצפות ו/או להבטיח תשואה".
האירוע: האינפלציה ממשיכה לטפס
בהתאם לציפיות המומחים, מדד המחירים לצרכן שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ומתייחס לחודש יוני האחרון מצביע על עלייה של 0.1% – ומכאן, שהאינפלציה השנתית עלתה מ-2.8% ל-2.9%. סעיף שבלט במיוחד, היה זה שנגע לסעיף הדיור (שכירויות) שעלה ב-0.5%.
באשר למחירי דיור, מהשוואת העסקאות שבוצעו בענף הנדל"ן למגורים בין אפריל-מאי 2024 ביחס לעסקאות שבוצעו בין מרץ-אפריל 2024, מלמדת כי מחירי הדירות התייקרו בשיעור של 0.8%. בהשוואה שנתית של מחירי הדיור בין אפריל-מאי 2024, לבין תקופה המקבילה שנה קודם לכן, כבר מדובר על עלייה של 3.4%.
"סעיף הדיור צפוי לתפוס את רוב תשומת הלב של אנשי הכלכלה ומקבלי ההחלטות בבנק ישראל", מבהיר שטרית. "הסיבה לכך היא שמאזן הסיכונים נוטה כלפי מעלה לאור העובדה שענף הבנייה לא פועל כבר חודשים ארוכים במלוא הפוטנציאל (בעקבות מחסור בכוח עבודה ברבים מהאתרים מה-7 באוקטובר), כשבמקביל לא מעט מפונים מתחילים להתייאש מבתי המלון ומבקשים לשריין לעצמם אלטרנטיבה.
תחזיות האינפלציה שנה קדימה עדיין נמצאות סביב הגבול העליון של יעד יציבות המחירים (כ-3%), כשבמהלך החודשים הקרובים האינפלציה השנתית עשויה לעלות מעבר ליעד ואף להגיע לשיאה בחודש ינואר הקרוב, בעקבות העלאת המע"מ הצפויה. אגב, בהחלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל עדכנו גם את תחזית האינפלציה, כשבמבט לשנה קדימה (סוף הרבעון השני) ההערכה היא האינפלציה תגיע ל-3.2%".

פרויקט נדל"ן. "מאזן הסיכונים נוטה כלפי מעלה לאור העובדה שענף הבנייה לא פועל במלוא הפוטנציאל"(צילום ליטל גואלמן)
המשמעות הצפויה למשקי הבית:
"כפי שניתן להבין, האינפלציה עדיין כאן – ולפחות איך שזה נראה כרגע, היא כאן כדי להישאר", מחדד שטרית. "ככל והמחירים ממשיכים לטפס, כך כוח הקנייה הולך ופוחת – שכן צריך להוציא יותר כסף כדי לשמור על אותה רמת חיים. בצד של ההלוואות, מי מבין משקי הבית שמחזיק בהלוואה צמודה למדד (דוגמת מסלול משכנתא קבועה/משתנה צמודה למדד), הרי שההלוואה הופכת ליקרה יותר שכן קרן ההלוואה הולכת וגדלה עם האינפלציה. ניתן לבדוק את האפשרות למחזור ההלוואה למסלולים שאינם צמודים למדד המחירים לצרכן, אך מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע מנוסה על כך.
בצד החיסכון, הרי שהערך הריאלי של חיסכון שלא צמוד למדד הולך ויורד עם הזמן. כמו כן, כאשר מדובר על חיסכון בנקאי (פיקדון שאינו צמוד למדד), יש לקחת בחשבון גם את שיטת המיסוי על הרווחים – ובמקרה של חיסכון בנקאי, מדובר במס שנלקח מהרווח הנומינלי ללא התחשבות באינפלציה. על כן, בתקופה שהאינפלציה גבוהה יחסית, חשוב לנהל את החסכונות ואת ההשקעות באופן שמגן עליהם מהשחיקה האינפלציונית ולהקפיד להיות עם היד על הדופק".
האירוע: השקל מתחזק
בשבועות האחרונים המסחר במט"ח מתאפיין בתנודתיות גבוהה והתחזקות של שקל (בעיקר מול הדולר עד כדי רמה נמוכה שלא נצפתה כבר תקופה ארוכה – וזאת אף שהשקל נחלש מול הדולר בעקבות נפילת הכטב"מ ששיגרו החותים בסוף השבוע האחרון בתל אביב), אבל באותה הנשימה חשוב גם להבהיר כי מדובר בתהליך נזיל מאוד.

תחנת דלק. התחזקות השקל עשויה להוביל לירידת המחיר בתחילת אוגוסט" (צילום Freepik)
המשמעות הצפויה למשקי הבית:
"איפה התחזקות השקל עשויה עוד לפגוש אותנו? אחד ממוצרי הצריכה הבסיסיים, דלק, תלוי לא מעט במטבע, אך גם בנפט. מתחילת החודש הנפט נותר די יציב, אולם השקל כאמור הולך ומתחזק, דבר שעשוי להוביל לירידה במחיר הדלק בתחילת חודש אוגוסט הקרוב – בהנחה כמובן והמצב הנוכחי ילווה אותנו עד סוף החודש, שכן מחיר הדלק נקבע בסוף החודש", מרחיב שטרית. "בנוסף, בצד המוצרים המיובאים, מגמת התחזקות השקל עשויה להוביל לעדכון מחירים כלפי מטה, אך בימים אלה לאור העלייה הדרמטית במחירי התובלה הימית, התחזקות השקל לכל היותר צפויה לקזז חלק מהתייקרות מחירי התובלה, כך שמחירי המוצרים צפויים להמשיך לתרום לאינפלציה במבט קדימה".
למעבר למתחם המלא לחצו כאן
האמור הוא סקירה כלכלית מטעם הפניקס חברה לביטוח בע"מ למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם או במוצרים פנסיונים כלשהם. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות ו/או פנסיוני ו/או מס  ו/או כלכלי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע כולל ניתוח כלכלי למצב הקיים בשוק והינו בגדר השערה בלבד ונשען על אומדנים והערכות הנכונים למועד המוצג ושמטבע הדברים, אפשר שיתבררו כחסרים או בלתי מעודכנים וכן עלולים להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. ובכל מקרה אין החברה מתחייבת על דיוקו ו/או שלמותו ו/או היותו רלוונטי למקרה זה או אחר. אין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים או הפנסיוניים המוזכרים בו. פורסם ביום 22.7.2024.
​(בשיתוף הפניקס)
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ספרי הלמס מבושלים כמו דוחות 0 של הקבלנים
    הגלגל של שרדר 07/2024/22
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שהתארחת בפודקאסט אצל אור פורייה טענת לאנומליה ולכך שמחירי הדיור לא יכולים לעלות והם עולים רק על הנייר וטוב זה לא יגמר. מחירי הדירות יד שנייה בירידה זאת עובדה מי שרוצה באמת למכור צריך להבין מה המחירים שמוצעים על הנכס. מחירי יד ראשונה בעלייה כי הקונה הפרמיטיבי לא מתעסק כרגע במכירה ואין לו מושג מה מצב השוק. חוק הכלכלה היחיד שעובד חזק יותר מהיצע וביקוש זה ריבית עולה מחירים יורדים וההפך. הסיבה היחידה לעליות מחירים כביכול היא שאינפלציה כיום היא באיזור ה6 עד 8 אחוז ולא כמו שמוצג. בריבית ריאלית שלילית המחירים אכן יעלו.
    סגור
  • 2.
    לא מבין אפוא מחרי שכירות עולם
    ישראל 07/2024/22
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אני משכיר דירות שנים שקל לא עלה באזור אשדוש אשקלון לא מבין כל הזמן סתם רושמים מזנקים מזנקים זה שקר
    סגור
  • 1.
    גיאוגרפיה כלכלית!!!!
    אנצי!!!! 07/2024/22
    הגב לתגובה זו
    5 0
    זה המושג שכל האנשים בתחום הנדל"ן צריכים וחייבים לדעת.כי הוא מאגד בתוכו הרבה תחומים ומקצועות שקובעים לציבור איך ואיפה יבנו דירות.לכן,כל מי שעוסק בתחום ספק אם הוא מכיר תחום כזה שמשפיע בפריפריה,מיסים, תל"ג,בניית תשתיות,חלוקת משכנתאות וכו'!!!!
    סגור