מדדים ומחקרים

לראשונה מפרוץ המלחמה: ירידה משמעותית במספר דורשי העבודה

לראשונה מפרוץ המלחמה, נרשמה ירידה משמעותית במספר דורשי העבודה שבדצמבר עמד על 297.8 אלף – 10.2% פחות מבחודש נובמבר. עוד מדווחים בשירות כי כבר בתחילת ינואר ניכרת המשך מגמת הירידה המשמעותית ולהערכת שירות התעסוקה נראה את המשך הירידות גם בחודש הבא
מערכת ice | 
עבודה (צילום shutterstock)
בפעם הראשונה מתחילת המלחמה, ניכרת ירידה משמעותית במספר דורשי העבודה, בחודש דצמבר המספר היה 297.8 אלף, 10.2% פחות מנובמבר. הירידה צפויה להמשך גם בינואר.

התפלגות דורשי העבודה לפי סוג תביעה: לאחר חודשיים של עלייה, במהלך דצמבר נרשמו ירידות הן במספר תובעי האבטלה (29.2 אלף, ולמעשה ירידה של 10.9% בהשוואה למספרם בנובמבר) והן במספר תובעי הבטחת ההכנסה (1.9 אלף, ולמעשה ירידה של 3.3% בהשוואה מספרם בנובמבר). מספר תובעי האבטלה עמד החודש על 236.6 אלף, בעוד מספר תובעי הבטחת ההכנסה עמד על 54.1 אלף, קרוב מאוד למספרם קודם לפרוץ המלחמה. ירידות אלו הן עדויות נוספות להתאוששותו של שוק העבודה, עם זאת מסייגים בשירות התעסוקה כי נוכח התמשכותה הצפויה של המלחמה ייתכן ויהיו מבין מסיימי תקופת הזכאות לדמי אבטלה אשר יתקשו לשוב למעגל העבודה ויזדקקו לרשת ביטחון סוציאלית, וכתוצאה מכך אפשר שמספר תובעי הבטחת ההכנסה יעלה בחודשים הבאים .

התפלגות דורשי העבודה לפי גיל: הירידה במספר דורשי העבודה נחוותה בשלוש קבוצות הגיל, אך בעצימות משתנה. כתוצאה, השתנה התמהיל הגילאי של דורשי העבודה – בעוד שיעור קבוצות הקצה, צעירים (עד 34) ומבוגרים (מעל 55), רשמו ירידות של 1.8 ו- 6.7 נקודות האחוז, בהתאמה; הרי ששיעור קבוצת הביניים (35-54) רשמה עלייה של 8.4 נקודות האחוז.
התפלגות דורשי העבודה לפי מגדר: נמשכה מגמת הירידה בשיעור הנשים (מ- 55.3% בנובמבר ל- 53.8% בדצמבר, כמעט זהה להתפלגות שנרשמה בדצמבר 2022), אלא שבעוד ובנובמבר הירידה נרשמה כתוצאה מעלייה במספר דורשי העבודה משני המגדרים רק בעצימות משתנה, הרי שבדצמבר נרשמו ירידות במספר דורשי העבודה משני המגדרים רק בעצימות משתנה – מספר דורשות העבודה ירד החודש ב- 14.7 אלף ואילו מספר דורשי העבודה ב- 12 אלף.
התפלגות דורשי העבודה לפי קבוצות אוכלוסייה: בשלוש הקבוצות נרשמו ירידות במספר דורשי העבודה, אך בעצימות שונה. כתוצאה, בעוד שיעור הקבוצות היהודיות ירד (1.1 נקודות האחוז בשיעור היהודים שאינם חרדים ו- 0.5 נקודות האחוז בשיעור החרדים) הרי ששיעור הערבים מסך דורשי העבודה עלה ב- 1.1 נקודות האחוז. בסוף דצמבר, התפלגותם הקבוצתית של דרושי העבודה הורכבה מ- 64.8% יהודים שאינם חרדים (192.8 אלף), 28.3% ערבים (84.3 אלף) ו- 6.6% חרדים (19 אלף).
התפלגות דורשי העבודה לפי אשכולות חברתיים-כלכליים: בעוד שיעור דורשי העבודה מהאשכולות הנמוכים (1-3) רשם עלייה של 1 נקודות האחוז בהשוואה לחודש נובמבר ועמד החודש על 36.7%, הגבוה ביותר מאז פרוץ המלחמה, הרי ששיעור קבוצת הביניים (4-7) והאשכולות הגבוהים (8-10) רשמו ירידות של 0.5 ו- 0.6 נקודות האחוז ועמד, בהתאמה, על 44.5% ו- 18.8% ובשני המקרים מדובר בשיעור הנמוך ביותר מאז פרוץ המלחמה.
 
התפלגות דורשי העבודה לפי משלחי יד: בחינה השוואתית של מספר דורשי העבודה בהתפלגות לפי משלחי יד (רמה 3 בהגדרות הלמ"ס) בחודש דצמבר למול מספרם בחודש אוקטובר, ראשית המלחמה, מלמדת כי משלחי היד שנפגעו יותר מכל הם עובדים העוסקים במתן ואיסוף מידע (עלייה של 73.3%), בעלי משלח יד של פועלים בלתי מקצועיים בכרייה ובבנייה (66.2%) וכן מתקינים ומתקנים של ציוד חשמלי (56.2%) ונהגי אוטובוס ומשאיות כבדות (55%) וכמוהם גם מפקחים על תחזוקת בניינים ועל עבודות משק בית (54%). פגיעות נרחבות נרשמו גם בקרב משלחי יד שונים בקרב ענף המכירות והשירותים, כדוגמת מוכרים בחנויות (48.9%). מנגד, הגם שנרשמו עליות כמעט בכל משלחי היד, המתונות ביותר נרשמו בקרב עובדים בעלי מיומנויות גבוהות (כמפתחי תוכנה ורופאים) או בעלי צורך בריאותי (כאחיות ומטפלים סיעודיים) או חינוכי (כמורים ועובדי הוראה)
שיעור דורשי העבודה לפי ערים בעלות למעלה מ- 40 אלף תושבים: גם החודש, כמו בכל השנה שחלפה, את ראש הרשימה הובילו רהט ואום אל פחם עם שיעור דורשי עבודה של 11.8% ו- 11.4%, בהתאמה. כל 15 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן ערים מהפריפריה, כאשר 4 מתוך 5 הראשונות הן ערים ערביות או מעורבות. מנגד, ברמת השרון (3.9%), רעננה (3.89%) וכפר סבא (3.88%) נרשמו השיעורים הנמוכים ביותר. בכל הערים, פרט לאילת ולרהט, נרשמו ירידות במספר דורשי העבודה, המשמעותיות ביותר נרשמו בבני ברק (18.9%) וקריית גת (15.6%) והפחות משמעותיות נרשמו בלוד (1.4%) ואום אל פחם (1.6%)
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "נתוני שירות התעסוקה מלמדים על חוסנו של שוק העבודה הישראלי ועל יכולתו להסתגל לשגרות חירום ולצאת מהר ממשברים תעסוקתיים. נוכחנו לכך בקורונה ואנחנו עדים לכך גם כעת בחרבות ברזל. עם זאת, עוד מוקדם לדעת כיצד יתפתחו פני הדברים בחודשים הבאים, בהינתן שהמלחמה צפויה להתארך. ברצוני לפנות למאות אלפי דורשי העבודה שנשארו להמשיך להיעזר בעובדי שירות התעסוקה, אשר יסייעו לכם לשוב למעגל העבודה ולחזק את המיומנויות והכישורים שלכם לקראת חזרה מיטבית למעגל העבודה" .
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה