מדדים ומחקרים

"ניאד": הסרט החדש והסוחף של נטפליקס שייגמר באוסקר

"ניאד", שעלה בשבוע שעבר בנטפליקס, משלב בתוכו את כל המרכיבים לזכייה באוסקר. אביב עגיב בביקורת על הסרט על השחיינית שהציבה לעצמה בגיל 60: שחייה חופשית ולא עזרים מחופי קובה אל פלורידה
אביב עגיב | 
ניאד
"ניאד", שעלה בשבוע שעבר בנטפליקס, משלב בתוכו את כל המרכיבים לזכייה באוסקר או לכל הפחות להתמודדות מכובדת עונת הפרסים. הסרט, שמתבסס על סיפור חייה של השחיינית והאייקון דיאנה ניאד, משלב לאורך שעתיים שלמים את מסע חייה הסוערים שבמרכזם האתגר הבלתי ייאמן שהציבה לעצמה בגיל 60: שחייה חופשית ולא עזרים מחופי קובה אל פלורידה.
מטרתה של ניאד, שאותה מגלמת בצורה יוצאת מן הכלל השחקנית אנט בנינג, הוא לפצות על ההפסד שנחלה באותה משימה בדיוק בצעירותה ולחתור למטרה. הסיפור שקרה בזמן אמת בשנת 2013 מתאר את רצף הניסיונות שלו מאז גמלה בליבה ביום הולדתה את ההחלטה הזו ועד לתוצאה הסופית. 
"ניאד" הוא סרט קולנועי שמתבסס על ניצחון הרוח, אמונה בעצמך והוא צולל (תרתי משמע) לתוך נפשה של השחיינית אשר מתגלה כטיפוס מחוספס, לא ידידותי ודי זאב בודד. אנט בנינג עושה עבודה יוצאת מן הכלל וכמעט שהיא איננה ניתנת לזיהוי. האימונים המפרכים שעברה לקראת הסרט, האיפור הכבוד והשינוי החיצוני שעטתה על עצמה לאורכו , קרוב לוודאי שיבטחו לה מועמדות נוספת לאוסקר. לצידה של ניאד יש את חברתה הטובה בוני (ג'ודי פוסטר בתפקיד קולנועי מזה שנים שגם עליו קרוב לוודאי תזכה למועמדות נוספת לאוסקר).
בוני היא חברת הנפש של ניאד שתומכת בה וממש מהווה מאמנת רוחנית ומנטורית עבורה. היא מלווה אותה לאורך מסעותיה בשחייה , תומכת איפה שצריך, נוזפת מתי שיש צורך ובאופן כלי החיבור והסימביוזה ביניהן נהדרת ומצליחה לשדר אמינות ולהציג את מערכת היחסים הייחודית שלהן (השתיים היו זוג לרגע ומהר מאוד הפכו לחברות נפש).
בזמן השחייה כשניאד מתמודדת עם האתגר היא תצטרך גם להתמודד עם השדים שלה מהעבר: במהלך השחייה צפים ועולים פלאשבקים וכן קטעי ארכיון שמציגים את האירועים הטראומתיים שעברה ושעיצבו את נפשה המצולקת. אלו מצליחים להמחיש את הנפש המחוספסת של הגיבורה ולאפשר לנו להתחבר אליה.
מי שאמון על בימוי הסרט אלו הבמאים ג'ימי צ'ין ואליזבת צ'אי סוראהלי שמתמחים בסרטי דוקו מדהימים אשר מציגים לרוב את האדם מול הטבע הגדול. באמתחתם כבר יש אוסקר אחד בקטגוריית הסרט התיעודי ("סולו חופשי") ולמרות שזהו ניסיונם הראשון בסרט מבוים, טביעות האצבע של הדוקו ניכרות בו מאחר וחלקים לא מעטים בסרט מתבססים על קטעי ארכיון אמיתיים.
"ניאד" מציג צילומים יפהפיים בתוך האוקיינוס ומחוצה לו. הוא נוגע באלמנטים של גילנות, פמיניזם (גם אם לא במתכוון) והוא פנינה נוספת בסרטי ספורט שמביאים למסך נפש פצועה אך חפצה חיים."ניאד" (פירושו פנינת המים) הוא סרט שבוחן את הפרט מול הכלל ומעביר את הגיבורה שלו טיפול פסיכולוגי לאורכו שבסופו תגיע לגאולה פרטית.
סביר להניח שהסרט הזה יצליח להשתחל לעונת הפרסים: פוסטר ובנינג הן שתיים מהשחקניות הגדולות של דורנו והן עושות כאן עבודה משובחת ומתמסרות לתפקיד באופן מלא. הן כמעט אינן ניתנות לזיהוי תחת האיפור הכבד והמחוספס והאימונים האינטנסיביים שעברו במהלך הסרט ניכרות בכל פריים שלו. הניצחון הזה גם יהיה לנטפליקס שהצליחה בשנים האחרונות להקנות לעצמה מקום קבוע באוסקר וסביר להניח שתעשה זאת גם השנה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה