מדדים ומחקרים

סקר חדש חושף: זה מה שחושב רוב הציבור הישראלי על עסקת החטופים

על פי מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 56% ממשתפי הסקר מעדיפים עסקה כוללת לשחרור כל החטופים תמורת סיום המלחמה ונסיגה מלאה מעזה. לגבי החזית הצפונית, 42% ממשתתפי הסקר מאמינים כי יש לחתור להסדר מדיני עם חיזבאללה ו-38% סבורים כי יש לחתור להכרעה צבאית נגד חיזבאללה גם במחיר של פגיעה משמעותית בעורף
מערכת ice |  1
הפגנות למען החזרת החטופים (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
המכון הישראלי לדמוקרטיה מפרסם את מדד הקול הישראלי, סקר הנערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, בתאריכים 30/06 - 02/07/2024.
הסקר התבסס על מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילים 18 ומעלה, וכולל 600 מרואיינים יהודים ו-150 מרואיינים ערבים. בין הנושאים שעלו בסקר; מצב הרוח הלאומי, החזית הצפונית, יכולת הנשיאה של החברה הישראלית בלחימה ממושכת ועסקת החטופים
על פי ממצאי הסקר, עולה כי מידת האופטימיות בנוגע לעתיד השלטון הדמוקרטי בישראל ועתיד הביטחון הלאומי דומים לאלה של החודש שעבר וגם הם מן הנמוכים שמדדנו אי פעם. שיעור זהה כמעט, פחות משליש, מגדירים עצמם אופטימיים בשני התחומים הללו.
עוד עולה מניתוח הנתונים, כי הערבים פחות אופטימיים מהיהודים גם בנוגע לעתיד הדמוקרטיה וגם בנוגע לעתיד הביטחון הלאומי (בהתאמה: עתיד הדמוקרטיה - יהודים 34%, ערבים 17%; עתיד הביטחון הלאומי – יהודים 32%, ערבים 14%).
נתון מעניין שעלה בסקר, הוא כי לפי המחנות הפוליטיים בקרב האזרחים היהודים, עולה כי בכולם אין רוב לאופטימיים באף אחד משני התחומים, ואולם  למרות שמדובר במיעוט בכולם, האופטימיות הנמוכה ביותר היא בשמאל והגבוהה ביותר בימין. המרכז נמצא באמצע אך קרוב יותר לשמאל.
ניתוח התשובות לפי מחנות פוליטיים (יהודים) מראה כי בכולם אין רוב לאופטימיים באף אחד משני התחומים, ואולם  למרות שמדובר במיעוט בכולם, האופטימיות הנמוכה ביותר היא בשמאל והגבוהה ביותר בימין. המרכז נמצא באמצע אך קרוב יותר לשמאל.
נוכח התמשכות המלחמה, נשאלו משתתפי הסקר, האם ביכולתה של החברה הישראלית לשאת בנטל של לחימה מתמשכת בעזה ובצפון הארץ.  בקרב היהודים, ניתן היה להבחין בעלייה בשיעור המעריכים את כושר העמידה בחודשים ספורים בלבד (מרץ 20%, יוני 29%).
שיעור המעריכים את כושר העמידה של ישראל בחצי שנה עד שנה ושנה ויותר לא השתנה, אבל חלה ירידה משמעותית בשיעורם של מי שסבורים שישראל תוכל לעמוד במערכה כמה שיהיה צורך (מרץ 39.5%, יוני 34%). 
בקרב הערבים גם כאן עלה שיעורם של אלו הסבורים שיכולת הנשיאה בנטל הוא לא יותר מחודשים ספורים (מרץ  37%; יוני  47%), אך שיעור הסבורים שיכולת הנשיאה היא בין חצי שנה לשנה דווקא ירד (מרץ  32%; יוני 13%) שיעור הסבורים כי ישראל תוכל לשאת בנטל המלחמה כמה שצריך דווקא עלה כאן מ-7% במרץ ל-12% ביוני. שיעור ה"לא יודעים" עלה מ-12% ל-21%.   
על שאלת עסקת החטופים, 56% ממשתפי הסקר מעדיפים עסקה כוללת לשחרור כל החטופים תמורת סיום המלחמה ונסיגה מלאה מעזה. שיעור התומכים במתווה הזה כמעט כפול משיעור המצדדים בעסקה לשחרור חלק מהחטופים בתמורה להפסקה זמנית של הלחימה בעזה (29.5%).
כמחצית מהמרואיינים היהודים מביעים תמיכה בעסקה לשחרור כול החטופים בשעה שכשליש מביעים תמיכה בעסקה לשחרור חלק מהחטופים. במדגם הערבים רוב גורף תומכים בעסקה לשחרור כול החטופים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סקר
    א.ב 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מאמין
    סגור