מדדים ומחקרים

ענף החלב בישראל קורס? הנתונים המדאיגים נחשפים

שבועות בצל המלחמה: 20% מייצור החלב מתנהל כבר 8 חודשים תחת אש ובישובים נטושים, איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב: "זו הייתה אחת השנים הכי מורכבות שידע ענף החלב ועמדנו בה בהצלחה. לאורך כל המלחמה לא היה מחסור בחלב ומוצרי חלב – קונספציית ההסתמכות על ייבוא מוצרי מזון טרי קרסה"
מערכת ice |  4
שוק החלב המפוקח בישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, pexels)
לקראת חג השבועות מפרסמת מועצת החלב את נתוני ענף החלב הישראלי לשנה החולפת וחושפת כי 20% מתפוקת החלב מיוצרת ברפתות ודירים שנמצאים תחת אש רציפה מאז ה-7/10 ועד היום. עוד מציינים במועצה כי רובם המכריע של הישובים פונו ולמעשה הרפתנים והנוקדים הם היחידים שנותרו לשמור על הישוב והמשקים יחד עם כיתות הכוננות היישוביות.
מנתוני מועצת החלב לסיכום השנה החולפת עולה כי: בישראל ייצרו במהלך השנה החולפת (2023 ) 1,558,132,447 חלב בקר, 10,314,777 חלב כבשים ו-12,999,647 חלב עיזים. יצור החלב בשנת 2023 עלה ב- 0.26%. ייצור חלב הבקר מתקיים ב-634 רפתות הפרוסות בכל רחבי המדינה מדן ועד אילת ולאורך כל הגבולות כאשר 60% מהחלב מיוצר במשקים המצויים בקיבוצים ו- 40% מתקיים במשקים המשפחתיים במושבים.

בשבת השחורה של ה 7/10 ובימים שלאחריה נרצחו הרפתנים: ראובן הייניק מכיסופים, יפתח גורני מבאר מלכה, דרור אור מבארי, אופק ארזי מניר יצחק, ויונתן חג'בי מיכיני ואיתם עוד  עובדים זרים שעבדו ברפת, ונחטפו יוסף אלזיאדנה ושלושת ילדיו, בילאל, חמזה ועאישה מהרפת של קיבוץ חולית לצד עובדים זרים, וכן, נפגעו 20 רפתות בישובים שהותקפו. ישראלי שותה מידי שנה בממוצע 48.2 ליטר חלב.
היותו של משק החלב הישראלי משק מתוכנן, בדומה לנהוג בכל העולם, מבטיחה אספקת חלב סדירה בכל ימות השנה ובכל מצב מלחמה ושגרה. הרפתן  קיבל בממוצע בשנת 2023 עבור החלב הגלמי 2.41 שקל לליטר חלב. כיום מקבל בעבור ליטר חלב 2.40 שקל. בעקבות הסכמים שעליהם חתמו במשק החלב בשנים האחרונות הייבוא של מוצרי חלב לישראל פתוח באופן מלא ללא מכסים במגוון גדול של קטגוריות בהן: גבינות קשות, גבינות רכות, יוגורטים, מעדני חלב, גבינות שמנות וגבינות עד ל-5% שומן.
בישראל פעילות למעלה מ-100 מחלבות בכל רחבי הארץ כאשר הגדולות ביותר הן: תנובה, טרה, שטראוס, גד ורמת הגולן. הפרה הישראלית היא בעלת תנובת החלב הגבוהה בעולם ומניבה בממוצע 12,074 ליטר חלב בשנה. תזונת הפרות בישראל מתבססת ב- 70% על מזון מרוכז וב- 30% על מזון גס - המזון המרוכז מורכב מגרעינים, כוסבה, גרעיני כותנה, גרגרי מספוא, שעורה, תירס, או סורגום, חיטה ומרכיבים נוספים.  המזון מחולק לפרות פעם עד פעמיים ביום והן אוכלות אותו במשך כל היום. משקלה הממוצע של פרה עומד על כ-650 ק”ג ואילו משקלו הממוצע של פר הוא מעל 1,000 ק”ג חלב הפרה כולל ערכים תזונתיים רבים ביניהם ויטמינים ומינרלים כגון: סידן, מגנזיום, אבץ ברזל, ויטמין B6, חומצה פולית וויטמין B12.
איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב: "השנה החולפת הייתה השנה הכי מורכבת איתה התמודדנו בענף. שנה שבה התמודדנו עם האסון הגדול ביותר שאירע למדינה בו איבדנו רפתנים ועובדים בענף ואחרים נחטפו, שנה שכ-20% מייצור החלב מתבצע תחת אש בישובים נטושים. למרות הכל, הצלחנו להתמודד עם כל האתגרים ולהמשיך לספק את כלל הביקושים של השוק הישראלי. המלחמה לימדה אותנו שהקונספציה בתחום המזון  על פיה צריך לסמוך על ייבוא ממדינות שכנות ועל ייבואנים שיורידו מחירים קרסה! על כל ממשלות ישראל מהיום ובעתיד לפעול להעצמת החקלאות הישראלית וענף החלב בפרט – זו הערובה היחידה למען ביטחון המזון של אזרחי המדינה. בדיוק כפי שאת הפגזים לטנקים והכדורים לרובים צריך לייצר בישראל כך גם את החלב והמזון הטרי. זכרו היכן שיש רפת, יש חקלאות, יש התיישבות ויש חיים”
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שבת שמחת תורה
    השבת קדושה 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    השבת קדושה המחבלים שחורים
    סגור
  • 2.
    תנובת חלב
    אתאיסט קיצוני 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תנובת חלב גבוהה איכות חלב גרועה
    סגור
  • 1.
    כרגיל השמצות
    אזרחית 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נכון שהרפתנים, כמו עוד הרבה חקלאים ואחרים, נפגעו כתוצאה מהמלחמה, אבל למרות הכל, ב-2023 היצור לא נפגע ואף עלה. וכאזרחית אני שואלת את עצמי, איך יכול להיות שגבינה צהובה המיובאת מפולין עולה 60%!!!!! ממחיר גבינה צהובה ישראלית, למרות עלויות השינוע מחו"ל. אז מי כאן עובד על הצרכנים?????? ולמה הכותרת של הכתבה באה כאילו להאשים מישהו שיש כאן מלחמה?????
    סגור
  • סבסוד יצרני חלב בפולין
    צפריר 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האיחוד האירופי מסבסד סבסוד ישיר יצרני חלב במדינות המתפתחות ובכלל מסבסד גידול מזון בכלל אירופה .
    סגור