נדל"ן ותשתיות

גם בעזה: מערכות חשמל אוטונומיות מעלות הילוך, ואיפה נמצאת ישראל?

מערכות חשמל אוטונומיות ("איים אנרגטיים") יכולות לספק לערים רבים בארץ חשמל ללא תלות במערכות המדינה, למשל בעת תקלה ארצית. המערכות פופולריות במקומות רבים בעולם, אך דווקא ישראל נשארת מאחור, והסיבה? מונופול חברת החשמל
מערכת ice |  1
עמודי חשמל (צילום shutterstock)
איך קורה שתושבים בשטח המועצה האזורית בני שמעון נאלצים להישאר בעלטה בזמן הפסקת חשמל, בעוד ביישוב אחר אשר גם "סובל" מהתקלה, קיבוץ שובל, הטלוויזיה פועלת והאורות דלוקים? הסיבה היא פתרון חכם של מערכת אוטונומית לייצור חשמל אשר הותקנה בקיבוץ, הצליחה לאגור חשמל סולארי, והמשיכה להזרים חשמל גם לאחר שהמערכות הארציות נפלו.
מערכות "מיקרו גריד" הופכות לפופולריות יותר ויותר בעולם. רק באוגוסט האחרון, שריפות ענק בקליפורניה הובילו להשבתה מוחלטת של תשתיות החשמל. במחוז דל נורטה שבצפון המדינה החשמל חזר בתוך ימים ספורים, וזאת בזכות רשת גנרטורים אשר סיפקה למחוז חשמל במשך חודש שלם.
מדינת ישראל יודעת שהיא צריכה להגיב מהר למצבי חירום לאומיים, ולפתח יכולת התמודדות מהירה עם מצבים בעייתיים. עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ביישובים רבים נפגעה אספקת חשמל עקב פגיעה ישירה של ממטח רקטות. מערכות מיקרו גריד יכלו לספק חשמל ליישובים רבים וזאת ללא זיהום אוויר וללא תלות באספקה קבועה של דלק. "פתרונות החירום שיש למדינה כמו גנרטורים הם הוצאה טהורה לשעת חירום בלי שום ערך מוסף כלכלי בימי שגרה", אמר עופר ינאי, בעלי נופר אנרגיה, שהתקין לאחרונה את מערכת החשמל החכמה בקיבוץ שובל.
מיקרו גרידים, או בשם הנוסף: "איים אנרגטיים", הם מתקנים אשר יכולים לאגור חשמל על ידי שימוש בפאנלים סולאריים. המערכת עצמאית ומסוגלת לפעול כאשר היא מבודדת מרשת החשמל הארצית, ובכך משמשת את התושבים במצבי חירום. גם ברצועת עזה כבר השכילו להשתמש במערכת החכמה, ולכן אזורים רבים נשארו מחוברים לחשמל גם לאחר שישראל ניתקה את האספקה שלה לאזור.
בנוסף, רשתות אלה מספקות "חשמל נקי", כלומר ללא פליטת גזים מזהים, ותורמים ליציבות מערכת החשמל. לעובדי החשמל יכולים לקחת שעות עד ימים ארוכים בשביל לתקן נזקים משמעותיים, ועד אז נאלצים תושבים רבים להמתין בחשכה. האיים האנרגטיים מציעים מהיר ונוח לבעיה, ללא צורך לחכות למדינה עד אשר תספק גנרטורים או כל פתרון זמני אחר.
ע"פ פרסום בכלכלסט, פורסמו הסיבות העיקריות לשאלה מדוע ישראל לא מקדמת את פתרונות אלו. אחת הסיבות היא, בין היתר, עקב רשת החשמל המיושנת למדי במדינה. בכדי להעמיס על הרשת מתקני אנרגיה יש צורך לשדרג אותה באופן משמעותי, תהליך שחברת החשמל לא ממש מסוגלת לבצע בשנים האחרונות. סיבה נוספת בעיכוב שדרוג התשתיות הוא, איך לא – כסף. המערכת החדשנית מאיימת על מונופול חברת החשמל, ומנכ"ל החברה אף טען כי הקמת מערכות אלו "לא עומדת על הפרק".
 
ד"ר נורית גל, מומחית למשק החשמל, ועמוס לסקר אשר שימש במעבר כמנכ"ל חברת החשמל, סבורים כי דווקא עכשיו ניתן להריץ פיילוט בדרום הכולל הקמת רשתות חשמל עצמאיות במקביל לחברת החשמל. "לשם הולך העולם", הם טוענים. "בישראל מדברים על זה הרבה אבל בשל הרגולציה בחברת החשמל, הנושא תקוע. הערים הן החלק הבעייתי כי הן מהוות נתח שוק משמעותי, אך אפשר להתחיל עם הקיבוצים בדרום ולראות לאן נושבת הרוח".
החל מ-2010 החלו לרדת באופן דרמטי מחירי הפאנלים הסולאריים, הסוללות ורכיבי מיקרו גריד נוספים. הדבר הפך את מערכות האיים האנרגטיים לנגישות במיוחד. התחזיות מראות כי השוק העולמי עשוי לשלש את עצמו לשווי של כ-60 מיליארד דולר בשנת 2027. ביפן, קנדה ואירופה צפוי גידול משמעותי בתחום בשנים הקרובות, בשל הרצון לחיזוק עידוד מערכות האנרגיה והרצון להתרחק מהתלות במדינות אשר מייצאות גז ונפט כדוגמת רוסיה.
כזכור, מלאת רשות החשמל אישרה מוקדם יותר החודש שלב נוסף בתוכנית האסטרטגית של שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ להפוך את ישראל למעצמה אנרגטית שאוגרת ומייצאת חשמל ממקורות של אנרגיה מתחדשת. המליאה אישרה חיבור של עד 2,500 מגה וואט מאנרגיות מתחדשות לרשת החשמל של ישראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה שם החברה? (ל"ת)
    יהלי 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור