נדל"ן ותשתיות

מ"מ מנכ"ל נמלי ישראל: "למרות האיום מתימן, הסחורות מגיעות כרגיל"

מ"מ מנכ"ל חברת נמלי ישראל טיקו גדות בראיון מיוחד על השפעתה של המלחמה על הנמלים והמסחר בישראל, גזרת תימן שנפתחה בחודשיים האחרונים ומאיימת על נתיבי הסחר הבינלאומיים וכן על ההשפעה הסינית על המסחר במדינת ישראל
טל גורן | 
טיקו גדות מ"מ מנכ"ל חברת נמלי ישראל (צילום פלאש 90/ שיר טורם, חברת נמלי ישראל)
מ"מ מנכ"ל חברת נמלי ישראל טיקו גדות בראיון מיוחד ל-ice על פעילות הנמלים בישראל בזמן המלחמה, על גזרת תימן שנפתחה בחודשיים האחרונים והשפעתה על הסחר הבינלאומי וכן על ההשפעה הסינית על נמל המפרץ החדש ובכלל השפעתה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם על המסחר במדינת ישראל.
"היה שוק ראשוני אבל בסופו של דבר, האנייה כשהיא מגיעה לא מדלגת ולא נעלמת" פתח גדות את דבריו והוסיף: "הייתה התגייסות מדהימה בקרב כל הנמלים, בשבועיים הראשונים ללחימה לא היה יום בו לא הייתה הערכת מצב באשר ללחימה בקרב כלל הגורמים והייתה על בסיס יום יומי היערכות מדהימה, ככה שהנמלים תפקדו כאילו לא קרה שום דבר".
"נמל אשדוד סבל מכך שהאוניות שהיו להן אפשרות הוסטו לכיוון נמל חיפה. העובדה שהוקמו הנמלים החדשים בצפון ובדרום אפשרה רציפות של כל פעילות סחר החוץ של מדינת ישראל. נמל אשדוד איבד מעט מהאוניות שהיו אמורות להגיע אליו והם הגיעו לחיפה שם יש לנו שלושה נמלים(המפרץ, חיפה ואשדוד) שעבדו בצורה פנטסטית".

"דבר זה יצר לחץ גדול וחברת נמלי ישראל העמידה רציפים על מנת לתת מענה דחוף למי שהיה צריך לפרקי זמן קצרים. אבל לא היה מצב בו לא ניתן היה לפרוק סחורות, כל היבואנים קיבלו את הסחורות שלהם. המלחמה שיבשה את החיים במדינה וגם הנמלים היו צריכים להיערך בהתאם אבל הם מתורגלים בנושאים האלה, הנמלים והעובדים למודי ניסיון במלחמות".
לגבי האיום המופנה מהחות'ים בתימן, אמר גדות: "יהיו פתרונות למדינה גם לאירועים האלה, נמל אילת ממשיך לתפקד גם בזמן האיומים, מדובר באירוע בינלאומי ולא דווקא ישראלי, החותים משבשים את תעלת סואץ רבתי, כל מי שמקבל מהמזרח מוצרים מתקל בבעיה הזו, לדעתי במקרה הזה יהיה מענה גלובלי ולא לוקאלי. הנמל עצמו מוגן מאד, היו ניסיונות פגיעה שכשלו, הבעיה היא בדרך של האניות".
"כרגע הסחורות ממשיכות להגיע כרגיל למרות המלחמה. מדינת ישראל הפכה להיות ממשק שמייצר את הדברים בעצמו למשק שתלוי בייבוא. כל מה שצריך להגיע יגיע וכל מה שצריך לצאת ייצא, אנחנו לא יכולים אחרת משום שיש לנו תלות קיומית בייצוא, למדינה תמיד תהיה פתרונות".
"אי הוודאות של הקורונה הייתה יותר מפחידה ממה שקורה עכשיו במלחמה" השווה גדות בין התקופות והוסיף: "אנחנו עדיין לא בעימות עם מדינות, הפעילות ממשיכה כרגיל, כל התשתיות לבנייה מחדש בסוף המלחמה יגיע מייבוא, אני לא רואה שתהיה למלחמה השפעה משמעותית על השנים הבאות. תמיד יש תרחישים מסוימים, במקרה ותיפתח חזית בצפון אז ייבוא הסחורות יעברו לדרום".
"בשביל זה הקמנו נמלים חדשים לתת פתרונות למשק. הנמלים החדשים לא קיבלו את כל הרציפים כדי לאפשר לנמלים הוותיקים התארגנות מחדש כשיש לו מתחרה בחצר. נמלים בונים עם פתרונות לעשור קדימה. המדינה נערכה כמו שצריך על מנת שלא יהיה מחסור בשום דבר".
"לגבי השפעת הסינים והגורמים הזרים על הנמלים אמר גדות: "נמל אשדוד נשארה בבעלות הממשלה, נמל הדרום בבעלות שוויצרית, נמל חיפה בבעלות הודית, נמל המפרץ בבעלות סינית שהחברה שמתפעלת אותה קיבלה צו ריתוק למדינת ישראל ממנה אף אחד לא יכול לצאת, עובדים במלוא העצימות ותרמו כל מה שיכלו למען הצבא. אין להם שום זיקה לסין, אותו דבר בנמל חיפה, אין להם שום זיקה להודו, רק הבעל מניות הודי. בנמל המפרץ יש רק עשרה סינים. הבעלות הסינית לא יכולה לגרום למצב שהנמל מושבת".
"נמל המפרץ בבעלות של חברה ישראלית עם בעלי מניות סינים והיא כפופה לחוקי מדינת ישראל, הם לא יכולים לעשות כלום על דעת עצמם. הם עשו כל מה שיכלו כדי לעזור בתקופה הזאת ולעשות כמה שיותר כסף. מדובר בשחקנים לטווח ארוך, הם לא יכולים לזגזג והם מסתכלים קדימה, יש להם מנדט לעוד 22 שנים והם חייבים להיות הכי יעילים שהם יכולים".
"המדינה והצבא מודעים לכל מה שקורה בנמלים ואת מה שאנחנו חושבים שלא יכולים לראות מלמעלה רואים מהלווינים בצורה יותר טובה. ממשלת סין לא צריכה לראות כלום על ידי זה שעובד בנמל יגלה לה מה קורה, בנוסף רוב הסגל ישראלים. גם בארה"ב יש נמל בבעלות סינית ליד צי הצוללות האמריקאית, בסופו של דבר הפעילות שלהם עסקית נטו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה