נדל"ן ותשתיות

אחרי 63 שנים: השעון על גג בניין מפעל הפיס מתחדש

אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס: "החלטנו לחדש את האייקון הנוסטלגי משנות השישים, שאין תל אביבי שלא מכיר, לאחר שלא עבד מספר שנים. החידוש משמר את העיצוב המקורי של השעון שנבנה בתחילת דרכו של מפעל הפיס שהתמקד באותם הימים בבניית בתי חולים בעיר"
מערכת ice | 
מפעל הפיס שעון חדש (צילום יחצ)
מפעל הפיס הוקם בראשית שנות ה־50 ביוזמת ראש עיריית תל אביב ישראל רוקח, במטרה לגייס כסף להקמת מוסדות בריאות באמצעות מפעל הגרלות עירוני. במהלך השנים התרחב שיתוף הפעולה בין מפעל הפיס לעיריות נוספות ולמטרות ציבוריות נוספות ובמחצית שנות ה־50 הוחלט להקים בית משרדים בתל אביב שישמש את הנהלת מפעל הפיס ואף ישמש כמרכז שלטון מקומי.
על בית מפעל הפיס ברחוב הפטמן בתל־אביב:
משרד האדריכלים רפפורט גלייברמן פרנקל תכנן את הבניין שהוקם במרכז הממסדי של תל אביב דאז סמוך למבנים כמו בית האיכרים, בית העיתונאים, בית הסוכנות היהודית, בית בני ברית ומאוחר יותר גם בית הקיבוץ הארצי ובית יכין.
הבניין נחנך ב-1960 בשם "בית מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי", והוא היה מזוהה בעיקר בשל השעון הענק שהוצב על צריח בגובה עשר קומות בחלקו המזרחי של הבניין, ונחשב עד היום לאחד השעונים הגדולים ביותר בישראל. קוטרו חמישה מטרים והוא קטן רק בשני מטרים משעון הביג־בן המפורסם בלונדון.
עלות השעון המקורי הייתה 25 אלף לירות לקחו בחשבון בעת התכנון שהשעון יעמוד במזג אוויר קיצוני, לדוגמא: רוחות במהירות 100 קמ"ש. בניית השעון המקורי ערכה 3 חודשים. השעון המקורי היה שוויצרי, אף לאחר השדרוג הוא מתוצרת איטליה בשל שינוי המנגנון, השנתות והמחוגים –עשויים מנירוסטה כולל תאורת LEDs.
כעת, כ- 63 שנים אחרי, החליטו במפעל הפיס לחדש את השעון באמצעות חברת "טרקלין מערכות בע"מ", חברה ותיקה ומקצועית מיסודו של נח רוזנבליט ז"ל 1971 שברזומה שלה עבודות גדולות ביותר בתחום מערכות הזמן בפריסה ארצית, דוגמת מערכות הגנת סייבר Guard GNSS על תשתיות קריטיות בחברת חשמל, תיקון השעון ביפו, שעון הפרחים הגדול בארץ בכנסת ישראל, שעוני רכבת ישראל, רשות שדות התעופה, הקו האדום רכבת הקלה בגוש דן, חופי רחצה ועוד פרויקטים רבים אחרים.
תיקון שעון מפעל הפיס מאופיין בשמירה על העיצוב המקורי מחד ושדרוג המערכת כולה לתקן המתקדם בעולם מאידך. ברמה העיצובית, נשמר הרעיון של שעון מסתובב אשר מוצב על גג הבניין ואף צויד בתאורת לד מרשימה. בנוסף, השעון עמיד כעת לתנאי מזג אוויר קיצוניים, מופעל על ידי מערכת סנכרון לווייני לדיוק מוחלט וערוך למתן גיבוי במקרים של הפסקות חשמל. המערכת של חברה מובילה Italy Ecat שטרקלין סוכנים בלעדיים שלה בישראל.
תל אביב כמו ערים מרכזיות בכל העולם יודעת לשמר ולהוקיר את העבר זהו שעון בעל נוכחות היסטורית תושבי העיר והמבקרים בה יזכו לתצוגת זמן מדויקת, אסתטית ומתקדמת בכל שעות היממה.
אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס: "החלטנו לחדש את האייקון הנוסטלגי משנות השישים, שאין תל אביבי שלא מכיר, לאחר שלא עבד מספר שנים. החידוש משמר את העיצוב המקורי של השעון שנבנה בתחילת דרכו של מפעל הפיס שהתמקד באותם הימים בבניית בתי חולים בעיר. אני שמח שאזרחי העיר והסביבה יוכלו ליהנות ממיצג מיוחד, שיאיר את השעה ביום ובלילה לרווחתם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה