נדל"ן ותשתיות

המטרו בדרך: היכן יופסקו היתרי תמ"א 38?

המועצה הארצית לתכנון ולבניה אישרה את מתווה קידום היתרים מכוח תמ"א 38 ותכניות לפי סעיף 23  בסביבת תחנות המטרו לפי שלוש טבעות מרחק
מערכת ice |  1
רכבת המטרו (צילום יח"צ)
המועצה הארצית לתכנון ולבניה, בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, החליטה היום (שלישי) על קביעת התנאים לקידום היתרים מכוח תמ"א 38 בתחום תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70), זאת בהמשך להחלטת המועצה הארצית מיום 2.8.22 להעביר את התוכנית להערות הוועדות המחוזיות.  
מטרת תמ"א 70 הינה להתוות את מדיניות התכנון והפיתוח סביב תחנות המטרו במטרופולין תל אביב תוך יישום עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית.
כזכור, מתוך הבנה כי המשך קידום היתרים נקודתיים מכוח תמ"א 38 במרחבי המטרו, עלול לסכל את מימוש פוטנציאל הבינוי, החליטה המועצה הארצית באוגוסט האחרון כי נדרש לבצע בחינה מקיפה של מידת ההשפעה העלולה להיגרם מהמשך הוצאת היתרים במתחמי ההשפעה על ההתחדשות המרחבית הצפויה במתחמי המטרו.
בהמשך לדיון וקבלת מידע מהרשות להתחדשות עירונית, מחוזות מינהל התכנון והרשויות הרלוונטיות, החליטה היום המועצה הארצית על מתווה מדורג לקביעת מגבלות על היתרים מכוח תמ"א 38 או תוכניות לפי סעיף 23: 
בתחום מרחב הליבה במרחב המיידי (כ-50 עד 100 מטרים מהכניסות לתחנות המטרו) לתחנות המטרו – מיועד לעידוד פעילות עירונית אינטנסיבית בדגש על מרחב הולכי הרגל לא יינתנו היתרי בניה מכוח תמ"א 38.
בתחום הטבעת הראשונה (כ-300 מ' מתחנות המטרו) – היתרים יינתנו רק לאחר אישור יו"ר ועדה מחוזית ומתכננ/ת מחוז לאחר שמהנדס הוועדה המקומית בחן כי אין בהיתר כדי לפגוע באפשרות לתכנון מתחמי בראיה כוללת בדגש על עוצמות בניה, וקישוריות.
בתחום הטבעת השנייה (300 מ' ועד 800 מ' מתחנת המטרו) - לא יוטלו מגבלות.
בנוסף, קבעה המועצה הארצית כי מגבלות אלו לא יחולו על היתרים שהוחלט לאשרם עד למועד ההחלטה שהתקלה היום. וכן בקשות לחיזוק מבנה מפני רעידות שאינה כוללת תוספת בניה, הנגשה וכן על היתרים מכוח תכניות שתואמות במלואן לתמ"א 70.
בדרך הזו נוצר איזון בין הצורך להתחדשות כוללת ומועצת במרחב סובב תחנת המטרו לבין האפשרות להתחדשות מגרשית. 
יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים. בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל אשר מבוסס על מודל "נושם" ודינאמי אשר מאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "תמ"א 70 נותנת מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעשורים הקרובים למטרופולין תל אביב, התוכנית בהובלת מינהל התכנון מייצרת את הקשר הישיר בין התחבורה הציבורית למרחב האורבני הסובב אותה, הדיון שנערך היום מקדם את פרויקט המטרו צעד נוסף קדימה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הטבעת השניה
    איתי 11/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעל 300 מטר לא יוטלו מגבלות, אז מה המשמעות של 800 מטר?
    סגור