נדל"ן ותשתיות
רכבת ישראל במהלך היסטורי: מתל אביב לחיפה בחצי שעה
לראשונה בישראל: מסילות המאפשרות נסיעה במהירות 250 קמ”ש. במעמד שרת התחבורה החלו העבודות להנחת המסילות המהירות הראשונות שיאפשרו נסיעה מתל אביב לחיפה ב-30 דקות, השרה מירי רגב: "אנו עושים היום צעד היסטורי בקידום האסטרטגיה התחבורתית שלנו לחיבור בין המטרופולינים הגדולים בישראל לפריפריה"

היסטוריה. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב הניחה היום (שלישי) אבן פינה לפרויקט מסילות החוף המהירות, הצפוי לשנות את מפת התחבורה בישראל ולסלול את הדרך לעתיד תחבורתי חדש ומתקדם. זאת, במסגרת חזון השרה רגב לחיבור ישראל ברשת מסילות ארצית, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום.
עם השלמת המיזם הענק בתוך חמש שנים, ינועו בין חיפה לתל אביב, לראשונה בישראל, רכבות מתקדמות במהירות של 250 קמ"ש, שיקצרו את זמן הנסיעה בין שתי הערים ל-30 דקות בלבד. המיזם מהווה חלק ראשון ומרכזי בפרויקט ה"שדרה המהירה", ובתכנית האסטרטגית "מחברים את ישראל" של משרד התחבורה.
טקס הנחת אבן פינה למגה-פרויקט "מסילות החוף המהירות" נערך הבוקר, סמוך לתחנת הרכבת חדרה-מערב, במעמד שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, ומנכ"ל רכבת ישראל שיקו זנה.
מימוש התכנית לתשתית לאומית תת"ל 65 א' להכפלה, שדרוג והתאמת התשתית לרכבות מהירות במסילות החוף מתחילה היום, לאחר שבשלב המקדים בוצעו הפקעות לאורך התוואי, יוצאת רכבת ישראל לעבודות קידום זמינות מתחנת חוף הכרמל בחיפה ועד לשפיים, לאורך כ-70 קילומטרים. הקו יהיה כולו חשמלי ויבטיח נסיעה מהירה, נקייה ושקטה.
מסילות החוף המהירות הן חלק מרכזי בחזון "מחברים את ישראל" של השרה רגב לחיבור כל חלקי הארץ ברשת רכבות מתקדמת, מקריית שמונה ועד אילת. במסגרת הפרויקט יוכפלו המסילות בין חיפה, תל אביב ובאר שבע, ויאפשרו הפעלת רכבות מהירות עד 250 קמ"ש שיגיעו מחיפה ובאר שבע לתל אביב בתוך 30 דקות בלבד.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים קידמה את הפרויקט הענק ואישרה עבורו תקציב חסר תקדים של 15.5 מיליארד שקלים. זהו פרויקט התשתית בהיקף הכספי הגדול ביותר שביצעה רכבת ישראל עד היום, עם מורכבות הנדסית יוצאת דופן. מדובר בצעד דרמטי, "שובר שוויון", שיאפשר למערכת התחבורה הציבורית בישראל להעפיל לליגה הבינלאומית ברכבות מהירות.
כמו כן, פעלה השרה רגב להגדרת המיזם בחוק התשתיות הלאומיות כ"מיזם תשתית חיוני מועדף", במטרה להסיר חסמים, לקצר תהליכים, ולהתחיל בהפעלת הקו עוד בעשור הנוכחי.
הנחת מסילות מהירות כפולות בין שלושת המטרופולינים של חיפה, תל אביב ובאר שבע תקצר את זמני הנסיעה ביניהם ל-30 דקות בלבד, ותחזק את החיבור בין יישובי הפריפריה למרכז. למסילות המהירות תפקיד חשוב בחיזוק המשק והחברה הישראלית, באמצעות חיבור הפריפריה למרכז, צמצום פערים חברתיים ותחבורתיים, הרחבת מגוון האפשרויות לתעסוקה, השכלה ומגורים, ותרומה לביזור האוכלוסייה.
בנוסף, יתרום הפרויקט להורדת יוקר המחייה ולשיפור הבטיחות ואיכות הסביבה, דרך הגדלת היקף שינוע הסחורות ברכבת במקום במשאיות, דרך חסכונית, בטוחה וידידותית יותר לסביבה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "אנו עושים היום צעד היסטורי בקידום האסטרטגיה התחבורתית שלנו לחיבור בין המטרופולינים הגדולים בישראל לפריפריה. הגעה תוך חצי שעה מחיפה לתל אביב זה לא חלום, אלא יעד קרוב. עם רכבות מתקדמות שייצאו בתדירות גבוהה ויספקו חווית נסיעה מהנה, נוכל לספק חלופה מועדפת לרכב הפרטי ולהפחית את הפקקים, שגורמים לנזק של מיליארדי שקלים למשק. המטרה שלנו היא שרכבת ישראל תהיה מוכנה לעתיד הקרוב של שנת 2040, שבו יבוצעו ברכבת 300 מיליון נסיעות בשנה, פי חמישה יותר מאשר היום".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "משרד התחבורה ורכבת ישראל משיקים היום מבצע הנדסי ענק ומורכב, שנועד לייצר מהפכה במפת התחבורה ובהרגלי הנסיעה של הישראלים. לפנינו דרך ארוכה שתדרוש שיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים לאורך התוואי. משרד התחבורה מחויב לפעול בכל הדרכים לקידום המגה-פרויקט ולהשלמתו בזמן, להסיר חסמים ולמנוע עיכובים. אנחנו עושים היום צעד חשוב לקידום המשימה הלאומית של שחרור העומסים בכבישים".
סגן שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, אורי מקלב: “פרויקט מסילות החוף המהירות הוא צעד משמעותי שמוכיח כי הרכבת היא הפתרון האמיתי להפחתת עומסי התנועה. משרד התחבורה ממשיך להוסיף פתרונות מתקדמים ולפעול מתוך ראייה ארוכת טווח, כחלק ממחויבותנו להעניק לציבור תחבורה יעילה, נוחה וזמינה יותר. אני מבקש להודות להנהלת משרד התחבורה ולשרת התחבורה, מירי רגב, שפועלת ללא מעצורים הנהלת רכבת ישראל והרשות הארצית לתחבורה ציבורית”.
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "פרויקט המסילות המהירות שהיום התחלנו בהקמתו מהווה בשורה לתחבורה בישראל. הפרויקט יאפשר שיפור דרמטי של מרקם החיים התחבורתי בכל הארץ, ויאפשר את ביטולה של הפריפריה הודות לחיבור מסילתי מהיר ומתקדם בין קרית שמונה לאילת. יחד עם פרויקטי פיתוח נוספים המבוצעים היום, אנו משפרים את המציאות עבור כל אזרחי ישראל, ומקדמים את איכות החיים של כולנו".
מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה: "זהו יום היסטורי בו אנו כותבים את הפרקים הבאים בסיפור של התחבורה הישראלית ושל המהפכה הרכבתית של ישראל. הפרויקט יאפשר לרכבת להגדיל משמעותית את מספר הנוסעים עד 300 מיליון בשנת 2040, ולבטל, הלכה למעשה, את מושג הפריפריה, הודות לחיבור מסילתי מהיר וחדשני בין קצוות הארץ למרכזה שיאפשר לגשר בין חיפה לתל אביב תוך 30 דקות בלבד. אני מודה לשרת התחבורה ולאנשי משרד התחבורה על תמיכתם בפיתוח וקידום התחבורה המסילתית".
עוד ב-
ראש עיריית חדרה, ניר בן חיים: "חדרה עומדת בלב המהפכה התחבורתית של ישראל, עם פרויקט ‘מסילות החוף המהירות’ שיהפוך אותה לציר מרכזי בין תל אביב לחיפה. הפרויקט יהווה מנוף לפיתוח רובע העסקים החדש של העיר ויחזק את הכלכלה המקומית. תודה לשרה רגב על חזון שמחבר את ישראל ומחזק את הקשרים בין ערים ויישובים".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(14):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
14.אבן פינה לרכבת מהירהסגול כפסע ממלא מוחלט 12/2024/26הגב לתגובה זו0 0אני זוכר שבשנות ה80 רוני מילוא הניח אבן פינה לרשת מטרו בגוש דן. והנה שוב אבן פינה ע"י (תת אלוף מיל' כובשת החרמון) מירי רגב. ואללא סבאבאסגור
-
13.מדהיםשייקה 12/2024/26הגב לתגובה זו0 0ואו זה מדהיםסגור
-
12.מי בפריפריהיוסי 12/2024/26הגב לתגובה זו0 0לא הבנתי, מי בפריפריה תל אביב או חיפה!???סגור
-
11.רמזוריםש ג 12/2024/26הגב לתגובה זו0 0מטומטמים. שישימו רבע מהסכום בשיפור הרמזוים, שיהיה גל ירוק במקום הגל האדום שיש כיוםסגור
-
10.תושבת הצפוןמיותר 12/2024/26הגב לתגובה זו0 0אם הרכבות המהירות יהיו רק החל מחוף הכרמל אז זמן החלפת הרכבות וההמתנה בסוף ייצא ארוך יותר. רעיון נחמד אבל מה עם לשפר את הקווים הקיימים ולתגבר רכבות?! (ולא בתוך חמש שנים)סגור
- טען עוד
-
9.חיפה ובאר שבע כבר מזמן לא פריפריהה 12/2024/25הגב לתגובה זו0 0מה עם הפריפריה האמיתית? צפון מזרח הארץ... הגיוני שלוקח 2 ורבע רק בזמן נסיעה ברכבת? באוטו יותר מהר...סגור
-
8.כפיים...אבל אין מקום לשבת בקרונותאאוץ 12/2024/25הגב לתגובה זו2 0שלחתי מכתב למשרד התחבורה שאין אף פעם מקום לשבת בקרונות לתל אביב וחיפה...בתשובה כתבו לי שהם מייעצים לי לעלות לקרון הנכים , שם יש מקום.סגור
-
7.לכי קיבינימט בהמה (ל"ת)דני 12/2024/25הגב לתגובה זו4 2סגור
-
6.רכבתיעבס 12/2024/25הגב לתגובה זו3 1הוכחתם בממשלה כמה שקרנים אתם הבטחתם שתתחילו לפני שנה רכבת תל אביב לאילת כך לא יהיו תאונות אבל כולכם שקרנים מנטליות יהודית לעביר לחברי כנסתסגור
-
5.חלום בסמפטיהחיגז 12/2024/25הגב לתגובה זו0 0אני מעריך שהפרויקט יפעל בעוד כ10 שניםסגור
-
4.מה עם נתניהאנונימי 12/2024/25הגב לתגובה זו1 0שיעשו רכבת ישירה מנתניה לחיפה קודם 3 תחנות בנתניה אף אחת לא מחוברת ישירות לחיפהסגור
-
3.אין להאמין לאף מילה שלה (ל"ת)שקרנית ועברינית 12/2024/25הגב לתגובה זו7 1סגור
-
2.תודה תודה.....אש 12/2024/25הגב לתגובה זו4 1תודה לכל החנפנים על העשייה של שרת התחבורה הגרועה ביותר. בנוסף לדרכים הפקוקות והתחבורה המקרטעת והמיושנת יש עלייה משמעותית חדה בתאונות הדרכים הודות להצטיינותה של התיירת רגבסגור
-
1.תחנות אוטובוס ברכבתיוגב נהג ותיק 12/2024/24הגב לתגובה זו2 1פשוט ברדק שלם..אין איפה להמתין,צפוף מאד,יציאה מהתחנה שמאלה קשה מאד..לא מתוכנן נכון.. להשקיע רק 500 אלף שח ולבנות מסוף ברכבת חדש לאוטובוסים.סגור