נדל"ן ותשתיות

משרד האנרגיה והתשתיות מכריז על מהפכת ענק: "אמין, זול ונקי"

משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם את מתווה לאיפוס פליטות גזי חממה מכלל מגזר האנרגיה עד שנת 2050. המשרד מתייחס לאפשרות לייצר חשמל מאנרגיה גרעינית בישראל, סוקר את האתגרים וההזדמנויות הכרוכים בכך, ומפרט מתווה שיאפשר את בחינת הישימות של תחנה גרעינית בישראל עד לשנת 2050

מערכת ice |  5
השר אלי כהן (צילום shutterstock, פלאש 90/ אורן בן חקון, משה שי, מרים אלסטר)
משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם היום (חמישי) מתווה לאיפוס פליטות גזי חממה (נטו) מכלל מגזר האנרגיה עד שנת 2050. זאת, תוך שמירה על משק אנרגיה מגוון, אמין, זול ונקי.
מטעם משרד האנרגיה והתשתיות, אשר בראשו השר אלי כהן, נמסר: "עקרונות אלה עומדים בבסיס המתווה לאיפוס פליטות והם נכונים בוודאי היום, על רקע המלחמה בה מצויה ישראל. המשך קידום אנרגיות מתחדשות ואגירה באופן מבוזר, לצד גיוון מקורות האנרגיה המתחדשים והנקיים של ישראל, כגון מימן, יבטיחו את רציפות אספקת האנרגיה למשק שנים קדימה".
בכך, מצהיר משרד האנרגיה והתשתיות כי יש בידיו הכלים, הידע והמתווה לאיפוס פליטות ממשק האנרגיה, תוך פירוט הצעדים הנדרשים להשגת יעד זה. המתווה עצמו נשען על מודל אנרגיה שפותח במשרד, ונותן מענה עד שנת 2050 ואף מעבר לה, על בסיס מגמות העבר, המדיניות הקיימת ומאפייניה של ישראל.
המודל נוגע לכלל הסקטורים במשק האנרגיה – ביתיים ומסחריים, תחבורה (כולל תעופה וספנות) ותעשייה, ולכל משק האנרגיה – חשמל, דלקים, גז טבעי ועוד. לתוצאות המודל צורפו הערכות כלכליות של הטכנולוגיות השונות, שבוצעו על בסיס מדדים בינ"ל מקובלים על מנת לייצר אומדן עלויות ראשוני.
בהתאם למודל, עד לשנת 2050, הביקוש לחשמל צפוי לגדול עד לכ-19.2 מיליון שעט"ן בשנה (כ-220 TWh) – למעלה מפי 3 מהביקוש לחשמל היום. הגידול בביקוש לחשמל יואץ כבר בשנים הקרובות עקב חשמול התחבורה והתעשייה. בנוסף, הביקוש הכולל לאנרגיה צפוי לגדול פי 1.5 עד לשנת 2050.
עוד מציין משרד האנרגיה והתשתיות, כי הביקוש לדלקים ולגז טבעי יפחת עקב חשמול התעשייה והתחבורה, ומעבר למקורות נקיים יותר. הביקוש לחשמל יעלה ויכלול חלקים מהביקוש שהוסב מדלקים פוסיליים בתעשייה ובתחבורה. כמו כן, יתפתחו מגזרי המימן והדלקים הנקיים – ביולוגיים וסינתטיים – כחלופה לדלקים הפוסיליים.
במבט לעתיד, משק האנרגיה בישראל צפוי להתמודד עם אתגרים רבים, בראשם עלייה בביקוש לחשמל ואנרגיה, מיעוט בשטח, מיעוט במקורות אנרגיה מתחדשים, וכן מציאות גיאופוליטית מורכבת. לצד מאפיינים אלה, משק האנרגיה יכול להיות קטר של צמיחה בתחומי האקלים-טק והאנרגיה, וכן לממש את המיקום האסטרטגי של מדינת ישראל בין מזרח ומערב.
המתווה מתבסס על הטכנולוגיות העיקריות שנמצאות כיום בפיתוחים מתקדמים ועליהן יתבססו הצעדים האופרטיביים: אנרגיות מתחדשות (בעיקר סולארית) ואגירה בהיקפים גבוהים, שימוש בתפיסה והטמנה של פד"ח, מימן כחול, אנרגיה גרעינית וייבוא של אנרגיה נקייה. מתוצאות מודל האנרגיה ובחינת הטכנולוגיות, עולה כי אף אחת מהטכנולוגיות לא תוכל לבדה להביא את ישראל למצב של איפוס פליטות עד לשנת 2050, ועל מנת להגיע לאיפוס יש הכרח לשילוב ביניהן.
במסגרת המתווה, מתייחס המשרד לראשונה לאפשרות לייצר חשמל מאנרגיה גרעינית בישראל, סוקר את האתגרים וההזדמנויות הכרוכים בכך, ומפרט מתווה שיאפשר את בחינת הישימות של תחנה גרעינית בישראל עד לשנת 2050.
העבודה מדגישה גם את חזון הגשר האנרגטי - בניית חיבורים אנרגטיים אזוריים. הקמת תשתיות ייבוא וייצוא אנרגיה נקייה מסוגים שונים – כגון חשמל, מימן ירוק ודלקים סינתטיים ויכולה לממש את הפוטנציאל שיש בידי ישראל להפוך לגשר אנרגטי.
בנוסף, המתווה מציג את החשיבות של טכנולוגיות אנרגיה חדשות וממחיש את היכולת של ישראל לייצר השפעה גלובלית משמעותית באמצעות תמרוץ יזמות ההיי-טק הישראליים לתחומים אלו, תוך הפיכתם לקטר כלכלי למשק.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ביבסתי
    יורם אברג'יל 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרכון דיפלומטי לקקן
    סגור
  • 4.
    אין על אנרגיה גרעינית
    אחד שמבין 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצויין. הלוואי ויתממש. תלמדו על אנרגיה גרעינית, היא הכי בטוחה, בניגוד למיתוס.
    סגור
  • 3.
    איפוס ,
    רו 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדבר היחיד שצריך לאפס זה את המוח הריק של השר,,אנו אמורים לייצר חשמל מאנרגיה ירוקה שלושים אחוז עד 2030,לא הגענו לחצי אבל אנו כבר מגיעים ל2030
    סגור
  • 2.
    בלה בלה בלה מבית שר הליקוק. כלום ושום דבר (ל"ת)
    אבי המקורי 08/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אין ספק.עוד מקורבים שירוויחו ע"ח האזרחים
    אזרח טפש 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסוף החלק שטוב לאזרחים והינו ביזור מלא וחסכוני יעוכב ויבוטל ע''י פקידים ופוליטיקאים מושחתים. ומה שיקרה בפועל זה דנותני השוחד המקורבים ירוויחו בגדול. זו מדינת ביבי. הכיס והכסא.
    סגור