נדל"ן ותשתיות

מחקר ישראלי חדש קובע: אלו השלכות זיהום האוויר על נשים בהיריון

מחקר חדש מצא כי חשיפה לחלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) במהלך הריון, גם ברמות חשיפה נמוכות יחסית, הייתה קשורה בסיכון מוגבר ללידה במשקל נמוך, ללידה מוקדמת ולמומים מולדים. בנוסף, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בהימצאות משקל לידה נמוך באזור מפרץ חיפה בהשוואה לשאר ישראל
מערכת ice | 
זיהום אוויר קיצוני בישראל (צילום פלאש 90/ דוד כהן)
מחקר חדש בתמיכה ובליווי המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה ובשיתוף משרד הבריאות, בחן את הקשרים בין חשיפה לחלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) במהלך ההיריון לבין תוצאי לידה תוך ביצוע השוואה בין האוכלוסייה במפרץ חיפה לשאר הארץ. בנוסף נערך ניטור ביולוגי למתכות כבדות לנשים בתחילת ההיריון המתגוררות במפרץ חיפה.
המחקר נערך בהובלת פרופ' חגי לוין מהמרכז הרפואי הדסה, בשיתוף עם ד"ר ויסאם אבו-אחמד ופרופ' רונית ניראל מהאוניברסיטה העברית, ד"ר רחל גולן ופרופ' איתי קלוג מאוניברסיטת בן גוריון, ד"ר רונית אלמוג מבי"ח רמב"ם, פרופ' מיה נגב ופרופ' ענת גסר-אדלסבורג מאוניברסיטת חיפה וחוקרים ממכבי שירותי בריאות.

 

נתונים על אימהות ועל כ-400 אלף ילודים בין השנים 2004 ל-2015 התקבלו ממכבי שירותי בריאות וממשרד הבריאות. אומדני החשיפה לזיהום אוויר חלקיקי במקום מגורי האם התקבלו ממודל מבוסס נתוני לוויין. מדובר על שנים שלפני התוכנית הלאומית שהופעלה במפרץ חיפה להפחתת זיהום האוויר.
תוצאות המחקר הצביעו כי חשיפה לחלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) במהלך ההיריון קשורה משמעותית לתוצאי לידה שליליים כולל לידה במשקל נמוך, לידה מוקדמת ומומים מולדים. יחד עם זאת, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בהימצאות משקל לידה נמוך באזור מפרץ חיפה בהשוואה לשאר חלקי מדינת ישראל.
בניטור ביולוגי בדגימות שתן נמצא, כי החשיפה למתכות כבדות בקרב 48 נשים הרות באזור מפרץ חיפה הייתה דומה לזו שנמצאה באוכלוסיות אחרות בעולם.
 

מחקר זה בוצע במסגרת הקול הקורא מטעם המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה עבור מחקרים בנושא מפרץ חיפה. עמדת המשרד להגנת הסביבה היא כי אין מקום לתעשייה פטרוכימית בלב אוכלוסייה. על כן ממשיך המשרד לקדם יחד עם שותפיו בממשלה את התוכניות והמנגנונים להפסקת פעילות תעשייה זו. לצד קידום פינוי התעשייה ממפרץ חיפה, מבצע המשרד פעולות אכיפה ופיקוח אשר הביאו בעשור האחרון לצמצום הפליטות וירידה משמעותית בריכוזים בסביבה של מזהמי האוויר במפרץ חיפה, כפי שמשתקף בנתוני המפל"ס ותחנות ניטור האוויר. כך למשל, פליטות החומרים החשודים או מוכרים כמסרטנים ממפעלים המדווחים למפל"ס באזור חיפה פחתו בשנות התוכנית, בין השנים 2012 ל-2022 ב-92%, פליטת חומרים מזהמים אחרים פחתה ב-57% עד 95%.

ד"ר ארנה מצנר, מנהלת מדע ומחקר בלשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה: "יש חשיבות רבה בקידום מחקרים הבוחנים את ההשפעות הבריאותיות של מזהמים סביבתיים, אשר מהווים בסיס לקביעת מדיניות. המשרד להגנת הסביבה פועל להפחתת הזיהום הסביבתי בארץ בכלל ובמפרץ חיפה בפרט, ומקדם ביחד עם שותפיו בממשלה את התוכניות והמנגנונים לפינוי מתחם התעשייה הפטרוכימית בחיפה".

ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית, בחטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות: "למזהמים סביבתיים קיימת השפעה על בריאות הציבור. ממחקר זה, שאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה ובוצע בליווי צמוד של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, עולה כי לחשיפה לזיהום אוויר בישראל קיימת השפעה גם על בריאותן של אוכלוסיות רגישות, ובהן נשים בהיריון, עוברים ויילודים. המחקר מוסיף צעד חשוב נוסף לצורך שינוי מדיניות בנושא, שהכרחי לצורך שמירה על בריאות הציבור בישראל ובעולם"

פרופ' חגי לוין, החוקר הראשי, פרופ' מן המניין לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה: "המחקר שלנו מספק ראיות חדשות מישראל לפגיעה הקשה של זיהום אוויר חלקיקי בעובר המתפתח, גם ברמות חשיפה נמוכות יחסית. חובתנו להגן טוב יותר על העוברים והתינוקות ולהגביר את המאמצים להפחתת זיהום האוויר משריפות, מתחבורה ומתעשייה, באזור מפרץ חיפה ובכל הארץ".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה