דעות

מאי גולן לא רוצה ייצוג שווה לנשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות

השרה לקידום מעמד האישה שלתפיסתה ייצוג שווה לנשים איננו מקדם את מעמד האישה, וכנראה מעצם התנגדותה, חשיבתה הינה שייצוג שוויוני אף פוגע במעמד האישה ועל כך אני תמה
יאיר אבידן |  3
יאיר אבידן (צילום אייל טואג)
חברי הקואליציה ובדגש על השרה לקידום מעמד האישה, הצביעו השבוע נגד ייצוג שווה לנשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות.
עסקינן כאן בערך בסיסי של שוויון. אין כאן שאלה של אידיאולוגיה. הצעת החוק אינה קשורה לימין או שמאל, לשמרנות או אקטיביזם ו/או לכל שאלה של עמדות פוליטיות, על הצעת חוק חתומים רבע מחברי כנסת מרב סיעות הבית. זוהי הצעת חוק טובה שבאה לתקן מצב של חוסר איזון משמעותי שקיים היום שלצערי, במציאות היום יומית קיים "כשל שוק" ומכאן יש מקום למעורבות המחוקק והמאסדר.
אפשר לגלגל עיניים ולהשתמש בדמגוגיה של אפליה מתקנת ועוד. לצערי, המציאות מוכיחה אחרת. ערך השוויון איננו נר לרגלינו הן בכהונת נשים בדירקטוריונים ולצערי הרב בעוד משיורי חיים רבים נוספים המצויים על סדר היום, וניתן לציין בהקשר זה את היבטי ה"שוויון בנטל".
ובסופו של יום, אך ברור הוא - הערך המוביל הינו הישרדות ושקולים פוליטיים. הא ותו לא.
חבל שהטון בצמרת לא מתעלה על עצמו, נותן דוגמא אישית ומוביל נושאים ערכיים, נושאים שיאפשרו חיים בחברה טובה יותר. וכמובן, שהגדילה לעשות ולהוביל את המבוכה - השרה לקידום מעמד האישה שלתפיסתה ייצוג שווה לנשים איננו מקדם את מעמד האישה, וכנראה מעצם התנגדותה, חשיבתה הינה שייצוג שוויוני אף פוגע במעמד האישה ועל כך אני תמה.
תאוריית הצרכים של מאסלו מוצגת לעיתים קרובות כ-"פירמידה של צרכים" כאשר הצרכים הבסיסיים והחשובים ביותר נמצאים בתחתית הפירמידה, והצרכים שקשורים בצורך למימוש עצמי ולהתעלות נמצאים בראש הפירמידה.
ערך השוויון מתכתב עם הרמות הגבוהות יותר בפירמידה, רמות העוסקות בצורך בהשתייכות, הצורך בהערכה חברתית ובמימוש עצמי. הגם שכך קבע מסלאו, אני בהחלט רואה בשוויון כצורך בסיסי ותשתיתי לחלוטין, צורך המאפשר בסיס לקיום חברתי ובעיני מתכתב ומהווה חלק בלתי נפרד מהרמה השנייה מתוך חמש המתייחסת לצורך בביטחון, המהווה חלק מגיבוש תפיסות עולם ופילוסופיית חיים, הגם שהיבטי השוויון אינם מצוינים שם במפורש.
אם כך, שוויון הוא ערך בסיסי. שוויון הוא חשוב. שוויון מקרין פנימה והחוצה. שוויון מגדרי כמקרה פרטי - הוא חשוב והוא חשוב בכל הדרגים. מכיוון שלצערי זה לא מתרחש מעצמו, דהיינו, ברמה התרבותית לא הופנם חשיבות וערך שוויון וה-"יד הנעלמה" לא נותנת לכך מענה - יש לפעול לכך ברמה החקיקתית, רגולטורית, הארגונית ובאכיפה משמעותית.
אציין, שענף הפיננסים והביטוח בישראל, הוא בין הענפים בעלי שיעור הנשים הגבוה ביותר, הן מצד העובדות עצמן, והן בבחינת שיעור המנהלות. גם בהשוואה לעולם - ישראל מובילה בשיעור הנשים בדרגי הנהלה בענף השירותים הפיננסים, ועל אף שזהו נתון מעודד, אציין כי הייצוגיות הנשית בדרגים הבכירים, בפרט בהנהלה ובדירקטוריון - אינה קרובה להיות שוויונית: בעוד נשים מהוות 64% מכלל העובדים המועסקים על ידי התאגידים הבנקאיים, הן מהוות 33% בלבד מחברי הנהלת התאגיד ו-24% בלבד מחברי הדירקטוריון. בענפים אחרים- הנתונים מציגים פערים מטרידים עוד יותר.
בנוגע לשוויון מגדרי בדירקטוריון, אציין כי בשנת 2021 הוביל הפיקוח על הבנקים הוראת ניהול בנקאי תקין בנושא גיוון מגדרי בדירקטוריונים של הגופים המפוקחים על ידו. מטרת ההוראה הייתה להבטיח ייצוג הולם לשני המינים. בהתאם להוראה, הדירקטוריון נדרש לקבוע מדיניות לשיעור הגיוון המגדרי בו, לרבות טווח הזמן להשגת היעד ואבני דרך בתהליך היישום.
ובעולם הפיננסי, גם בהיבט הנגישות למוצרים פיננסיים נותר פער בין גברים לנשים באופן שכמעט בכל המדינות בעולם, גם אלו המערביות והמתקדמות ביותר, שיעור הנשים המחזיקות בחשבון עובר ושב נמוך בהשוואה לשיעור הגברים המחזיקים בחשבון זה. תמונה דומה, ואף חמורה יותר מתקבלת אם בוחנים את שיעור האחזקה בכרטיסי אשראי. הדבר דומה גם בנגישות לאשראי לפיו נשים אינן מקבלות יחס שווה מהחברות ומהתאגידים הפיננסיים, בהשוואה לזה שניתן לגברים, כמו גם, בגיוסי הון על ידי חברות סטארט אפ המובלות על ידי נשים. גיוסי האשראי וההון הנמוכים מהווים בפועל בפגיעה בשני הצדדים: אובדן תרומה מצד המיזמים ואובדן הכנסות לתאגידים הבנקאיים או לגופי המתמחים בהשקעת הון סיכון.
וכאן אני פונה לכל. יישום עולמות הסביבה, חברה וממשל וערך השוויון בפרט מהווה אג'נדה מנהיגותית. זוהי חלק מעולם של מנהיגות ערכית. זוהי חלק מתרבות. זו נכון שתהווה חלק מה-DNA. מימושה דורש מנהיגות אישית וקולקטיבית על ידי בעלי מניות, דירקטוריונים, הנהלות, משקיעים ומממנים, קובעי מדיניות ועל ידי בעלי עניין אחרים. נראה שאנחנו מצויים במועד בו על כל אחד מהשחקנים לעלות מדרגה ולקחת מנהיגות.
בעיני - מימוש והבנת ערך השוויון מהווה כישורי חיים ואין מדובר כאן ב-Compliance. זהו עולם שהציפייה בו להיות Beyond Compliance.
במבט קדימה, נראה כעת, יותר מתמיד, כי המוניטין של חברה – "רישיון הפעולה" שלה – יהיה פונקציה של האופן שבו היא פועלת ומנהלת את בעלי העניין שלה ובזה את ערך השוויון. זוהי המשמרת שלנו. פאסיביות בנושא אינה חלופה רלוונטית. כולי תקווה שבכוחות משותפים, בערבות הדדית, בנאיביות מסוימת וללא ציניות, נפעל להביא לשוויון מגדרי ובכך נתרום לחיים בחברה, משק, כלכלה ומדינה טובה יותר.
הכותב: יאיר אבידן, יו"ר הועדה המייעצת, מרכז אריסון ל-ESG, לשעבר - המפקח על הבנקים
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לשים לב שלא מגיעה על חשבון האיכות
    העדפה מתקנת לנשים 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש כאן הרבה צביעות ראיתם את הסרטו עם המאבטחת של טראמפ שלא יודעת איך להחזיר את האקדח שלה למקום, האם זה מי שהייתם רוצים שתשמור עליכם. האם הייתם רוצים שרופא/ה רופא שלא עמד בקריטריונים יל בכם, רק בגלל שקבל העדפה מתקנת על חשבון מישהו מוכשר ממנו ?
    סגור
  • 2.
    פלורה באדרא
    מיקי 07/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היא לא מבינה מה זה אמור להיות, היא פשוט סתומה ודפוקה בראש וממלאת הוראות, יגידו לה להצביע נגד , היא תצביע נגד, יגידו בעד היא תצביע בעד, שני ה-iq שלה לא נפגשו.
    סגור
  • 1.
    מה לא ברור!!!!
    אנצי!!!! 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הגזענים הכי גדולים בכל קבוצה,זה בדיוק אותם האנשים שחושבים שתפקידם לקדם מיעוטים.כי גם הם יודעים שביום שהם יקדמו מישהו,אז יסגרו את מקום העבודה ויפטרו את העובדים.אז לכן זה נכון בפוליטיקה,אמונה,פמיניזם,ביטוח לאומי וכו'!!!!
    סגור