השוק

לראשונה - ישראל כבר לא נחשבת ליעד נחשק בקרב מיליונרים: זו הסיבה

על פי דו"ח חברת הייעוץ הנלי ושות', ישראל כבר לא נחשבת ליעד נחשב בקרב מיליונרים רבים המעוניינים להגר. הדו"ח מציג נתונים מדאיגים, לאחר עשור של הגירה חיובית במהלכו היגרו לישראל למעלה מ-10,500 מיליונרים

אור פוריה | 
כלכלה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
דו"ח חברת הייעוץ הנלי ושות', אשר פורסם השבוע, מציג נתונים מדאיגים. על פי הממצאים העולים מהדו"ח, עולה כי  לראשונה מזה עשורים רבים, ישראל אינה עוד יעד מושך עבור מיליונרים המעוניינים להגר. נתון זה מדגיש מגמה שהחלה כבר בשנת 2023, אז נרשמה לראשונה הגירה שלילית של מיליונרים.
הנתונים מצביעים על מגמה מדאיגה, לאחר עשור של הגירה חיובית, (2013-2022) בו היגרו לישראל נטו למעלה מ-10,500 מיליונרים, בשנת 2022 הגיעו כ-1,100 מיליונרים בלבד, ואילו ב-2023 נרשמה הגירה שלילית של כ-200 מיליונרים.
אני סבור כי אובדן מעמדה של ישראל כיעד להגירת מיליונרים הוא מכה משמעותית למשק הישראלי. מיליונרים אלו מביאים עימם ידע, ניסיון ובעיקר הון ותורמים רבות לצמיחה הכלכלית ולפיתוחה של ישראל.
קיימים מספר גורמים מרכזיים וברורים שמסבירים את ההגירה השלילית. ראשית, שנת 2023 התאפיינה בחוסר ודאות פוליטית משמעותית לגבי עתיד המדינה. הרפורמה המשפטית שניסתה הממשלה הנוכחית לקדם עוררה מחלוקות עזות ועצרה משמעותית את הזרמתן של השקעות רבות לישראל.
 


כעת, המלחמה עם חמאס ומול חיזבאללה גרמה להסלמה ביטחונית וגיאופוליטית, אך יותר מכך לגל אנטישמיות חסר תקדים בעולם, שגרם למיליונרים רבים לחשוש להגיע לישראל או חלילה להשקיע בה. 
ישראל איבדה מהאטרקטיביות הכלכלית שלה בעיני בעלי ממון רבים, המלחמה גרמה לעלויות כבדות, שצפויות להשפיע על הצמיחה העתידית ועל נטל המיסים. חשש זה עשוי אף הוא להרתיע מיליונרים המעוניינים להשקיע בישראל.
למרות המגמה המדאיגה, ייתכן שדווקא הירידה בהגירת מיליונרים טומנת בחובה הזדמנות עבור ישראל. ירידת מחירי הנכסים עשויה להפוך את ישראל לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים זרים, הן מיליונרים והן משקיעים קטנים יותר.
ממשלת ישראל יכולה לנצל הזדמנות זו על ידי  פישוט הליכים בירוקרטיים הקשורים לרכישת נכסים והשקעות בישראל, שיקל על משקיעים זרים ויעודד אותם להשקיע במדינה. בנוסף,  מתן הטבות מס למשקיעים זרים יכולה אף היא להפוך את ישראל לאטרקטיבית עוד יותר. 
על מנת להחזיר את ישראל למעמדה הקודם, יש צורך במאמץ ממשלתי משמעותי, שיכלול פעולות לחיזוק הכלכלה הישראלית, הורדת יוקר המחיה ועידוד צמיחה כלכלית. הממשלה צריכה לפעול לשיפור תנאי החיים בישראל, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה חברתית. ולא פחות חשוב מכך, יש צורך לקדם יזמות וחדשנות בישראל, על מנת להפוך אותה למוקד משיכה עבור מיליונרים ויזמים.
החזרת ישראל למעמדה כיעד להגירת מיליונרים היא משימה לא קלה, אך היא חיונית לעתידה של המדינה. באמצעות נקיטת צעדים נחושים ומושכלים, ניתן יהיה להפוך שוב את ישראל למקום מושך עבור מיליונרים מכל רחבי העולם.
הדו"ח שפורסם הוא בבחינת נורה אדומה לממשלת נתניהו! ירידת מחירי הנכסים עשויה להוות הזדמנות חדשה עבור ישראל, אך היא דורשת פעולה ממשלתית נחושה. על ידי חיזוק הכלכלה, שיפור תנאי החיים, קידום יזמות וחדשנות ופישוט הליכים בירוקרטיים, ניתן יהיה להפוך את ישראל שוב ליעד מושך עבור מיליונרים מכל רחבי העולם.
בל נשכח כי  החזרת ישראל למעמדה כמובילה בתחום הכלכלה והטכנולוגיה היא משימה לא קלה, אך אפשרית, שכן מדובר פה לא רק באתגר כלכלי, כי אם גם באתגר לאומי. הצלחה בו תהווה עדות לחוסנה של ישראל, ליכולתה להתמודד עם אתגרים ולהפוך אותם להזדמנויות, ותבטיח עתיד משגשג לכל אזרחיה.
 

כותב המאמר הוא אור פוריה, מתכנן פיננסי בינלאומי ויו"ר פוריה פיננסים.

(צילום: מיכה בריקמן)

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה