תקשורת ומדיה

האנטנות הסלולריות תקועות: החשש מקרינה ניצח את חברות הסלולר?

דו"ח של מרכז המחקר והמידע בכנסת חושף: בחמש השנים האחרונות מספר האנטנות לא השתנה, וזאת לאחר צמצום מאסיבי עד שנת 2018. על פי משרד התקשורת, האטה זו בהקמת אנטנות סלולריות נובעת מחסמים רבים כמו התנגדות ציבורית בשל חשש מקרינה, ומהגברת התחרות שהביאה להפחתת ההשקעה של חברות הסלולר בתשתיות
מערכת ice |  1
אנטנות (צילום נתי שוחט פלאש 90)
לקראת הדיון בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראה כי לאחר שנים של צמצום מאסיבי של האנטנות הסלולריות בישראל, בחמש השנים האחרונות מספר האנטנות נשאר כמו שהוא, והסיבה העיקרית לכך, על פי משרד התקשורת, נובעת מחסמים רבים הקיימים בנושא, כמו התנגדות ציבורית בשל חשש מקרינה.
נציין כי משרד התקשורת אינו שותף לאותו חשש ואף מכנה זאת "בלתי מבוסס", ומוסיף שמספר האנטנות גם לא עלה לאור סיבה נוספת: הגברת התחרות שהביאה להפחתת ההשקעה של חברות הסלולר בתשתיות. בשל כך, בשנים האחרונות לא הוקמו מתקני סלולר באופן שייתן מענה לביקוש ברמה מספקת.

כך, שבשונה מאי-עליית מספר האנטנות, דווקא הביקוש של צריכת מידע סלולרי עולה: על פי משרד התקשורת, צריכת שירותי הסלולר והעברת המידע במדינת ישראל עולה מידי שנה באופן רב ולכן תשתיות הסלולר בישראל נמצאות כבר שנים בפיגור משמעותי אל מול הביקוש הגובר. לטענת המשרד, מצבה של ישראל בתחום התדרדר גם על פי מדדים בינלאומיים, כאשר אזורים שלמים נותרו ללא קליטה.
נחזור למספרים של האנטנות: המסמך של מרכז המחקר והכנסת בנושא תשתיות תקשורת סלולרית בישראל מ-2018 הראה על ירידה ניכרת בכמות האנטנות הסלולריות בארץ, משיא של כמעט עשרת אלפים ב-2014, לקצת פחות מ-8,000 בשנת 2018. על פי הדו"ח, מגמה זו נבעה במידה רבה מתהליך שיתוף התשתיות בין החברות הסלולריות, בעידודו של משרד התקשורת. במסגרת זו התאחדו תשתיות התקשורת של החברות הוט ופרטנר ויצרו את תאגיד PHI המשותף להן. כמו כן, אוחדו תשתיות התקשורת של סלקום עם כמה חברות אחרות שהיו בעבר בעלות תשתית נפרדת. מלבד שתי אלה לרשת פלאפון יש תשתית תקשורת משלה.
ומה המצב אחרי שנת 2018? על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, נכון למרץ 2023 ישנן בישראל 7,921 אנטנות סלולריות של כלל החברות, עליה של פחות מ-1% ביחס לשנת 2018 (כ-70 אנטנות בלבד יותר).
שלוש החברות בעלות תשתית התקשורת הסלולרית כיום, PHI (תשתית משותפת לחברות הוט ופרטנר, ,סלקום ופלאפון, מחזיקות כל אחת בערך שליש מכמות האנטנות בארץ. כמעט כל האנטנות תואמות דור 3 וברובן המוחלט תואמות דור 4% (93%) אך רק מיעוטן תואם דור 5 (18%). על פי הפילוח: PHI עם 2,804 אנטנות, פלאפון עם 2,617 וסלקום עם 2,500 אנטנות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אנטנה
    ציקי 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הייתי קונה דירה ליד אנטנה
    סגור