תקשורת ומדיה

מנכ"ל משרד האוצר: "התמודדנו עם אינפלציה בלתי סבירה והתקשנו"

רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר, סיפר על האתגרים בשנה האחרונה בתפקיד ושידר אופטימיות שבמידה ותקום ממשלה יציבה יצליח להתמודד עם יוקר המחייה והאינפלציה תהיה בשליטה
מערכת ice | 
רם בלינקוב (צילום מתוך אתר gov)
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב התראיין לנעמה סיקולר ואורן דורי מגלובס בו הוא דיבר בין היתר על העודף בהכנסות המדינה ("התכוננו להגיש הצעה לשינוי החוק, באופן שיאפשר לנו להשתמש בעודפי הכנסה ואז הגיעו הבחירות"), מס הבלו ("אני לא משתגע על זה אבל אין לי ברירות") ולא שכחו לדבר על יוקר המחייה ("יוקר המחיה השוטף מאוד מעיק על הציבור").
קופת האוצר מתמלאת מהכנסות מיסים מדובר בכ-33 מיליארד שקל אשר אינו חוזר לציבור, אלא מיועד בעיקר להחזר חובות. בלינקוב מסביר כי ראשית יש להבין כי "יש פער, חלקו אמיתי וחלקו מדומה. מדומה כי השימוש בכרטיסי אשראי נמצא בשיר השיאים בחודשים האחרונים. יש חגיגת צריכה גדולה מאוד. אי אפשר במהלך שנה שוטפת, שלא לדבר על שנת בחירות, להשתמש בעודפי ההכנסות לצערי הרב. זה מה שאומר החוק".
הוא מציין כי למרות שזו לשון החוק במשרד האוצר ניסו למצוא פתרונות יצירתיים דוגמת "הקלנו מאוד על משלמי מס הכנסה והרחבנו את נקודות הזיכוי, במיוחד משפחות צעירות, בהיקף של כמה מיליארדים. הגדלנו לדכאי הבטחת הכנסה וליוצאי שואה את התשלומים ב-2000 שקל בחודש. עשינו שורת פעולות שכל כולה הרחבת ההכנסה הפנויה לחלק גדול מהציבור".

הוא מספר כי ההחלטה על הורדת מס הבלו שבעקבותיו גם מחיר הדלק ירד לא נבעה מכלכלת בחירות, אלא החלטה שנבחנה עוד קודם לכן. "ההצעה להפחית את הבלו עלתה על ידי הרבה לפני שהכריזו על בחירות. היא לחלוטין לא קשורה לבחירות. הדיונים בתוך המשרד שבראשותי התחילו עוד שבוע קודם". הוא מציין שזה לא הפתרון הטוב ביותר אך הוא אינו יכול להשתמש בעודפים הכנסות בעוד יש עלייה במחירי הדלק בעיקר בעקבות המצב באוקראינה.
ההשפעה של הורדת מס הבלו לא הייתה רק על מחירי הדלק – "להורדת הבלו השלכה רוחבית משמעותית, כי למשל זה מאפשר לנו לדחות את עליית המחירים בתחבורה הציבורית. אמרתי שלפחות נעשה את זה, אבל זאת טיפה בים"- סיכם בלינקוב, אך נשמע לא מעודד.
 
"התמודדנו עם אינפלציה בלתי סבירה והתקשנו", הודה בלינקוב. "חשבנו שהציבור לא צריך לסבול אותה, בייחוד שהיא זמנית. זאת הדרך היחידה באופן מתסכל, כשאתה רואה שיש לך גידול בהכנסות והחלק המשמעותי בו קבוע, אבל אתה לא יכול לעשות בו שימוש, כי לא חשבו על זה כשחוקקו את חוק התקציב". אחרי שבחודש אוגוסט נרשם גרעון חודשי של כמיליארד שקל בלינקוב הראה אופטימיות וחושב כי עודפי ההכנסות יישארו, אך במתכונת שפויה יותר – "אמרתי שיש מקום לאופטימיות, אחרי גידולים כמעט אקספוננציאלים לפני שנה, אנחנו ממשיכים לגדול. אמנם, בקצבים נורמליים."
כאשר מנכ"ל שר האוצר דיבר על מחירי הדיור הוא ציין כי ישנה תוכנית קיימת, אך עדיין לא באה לידי ביטוי ומשוכנע כי בעתיד תהיה ירידה במחירי הדיור – "אני משוכנע שאם תקום בבחירות ממשלה יציבה ונמשיך בקצב הקיים, נראה עצירה מוחלטת של עליית מחירי הדירות. אולי אפילו ניגע בירידה." לטענתו, מחירי הדיור הם לא הנושא המשמעותי ביוקר המחייה- "יוקר הדיור מטריד מאוד את השוכרים ואת שרוצים לקנות, אבל הם לא הרכב" אמר בלינקוב והצביע על הנושאים העיקריים "יוקר המחייה השוטף מאוד מעיק על הציבור. מזון זו הוצאה גדול מאוד שמעיקה, וגם ביטוח, בנקאות, רכב ועוד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה