תקשורת ומדיה

"דפוס מדאיג במיוחד": מחקר חושף סיקור מוטה לטובת חמאס ב-BBC

אחת ההשלכות שהורגשו עם פרוץ המלחמה הוא השינוי שחל במעמדה ויחס שישראל זוכה לו בכלי התקשורת בעולם. ה-BBC הבריטי נמנה בין גופי השידור שנדמה שתומכים בחמאס על פני ישראל. כעת, מחקר חדש מאשר זאת וחושף שמיומה הראשון של הלחימה, הסיקור לו זכתה בתאגיד הבריטי היה מוטה באופן מובהק לטובת חמאס
מערכת ice | 
רשת BBC (צילום ויקיפדיה, freepik)
בשונה ממלחמות הקודמות בהיסטוריה של מדינת ישראל, אלמנט משמעותית שבא לידי ב-'חרבות ברזל' תיזכר ככל הנראה כמלחמה המתועדת ביותר בתולדות מדינת ישראל וזאת בזכות הסרטונים, התמונות והדיווחים השוטפים שמתפרסמים ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת.
בהמשך לכך, במלחמה נרשם שיא שלילי חדש במעמדה של ישראל בעולם. אחד הגורמים שתרמו באופן ישיר להתעצמות גלי המחאה והשנאה כלפי ישראל בעולם, זו תמונת המצב המעוותת שפורסמה בתקשורת העולמית.
מבין הגופים שנודעו בסיקור מוטה של המלחמה לטובת חמאס הוא תאגיד השידור הבריטי ה-BBC. כעת, מחקר חדש שפורסם הלילה (שבת) בעיתון ה-"דיילי טלגרף" חושף התנהלות בעייתית מצד ה-BBC בארבעת החודשים הראשונים למלחמה.
לפי המחקר שמבוסס על ניתוח התכנים שהתאגיד הבריטי פרסם בטלוויזיה, רדיו, באינטרנט, בפודקאסטים וברשתות החברתיות במהלך ארבעה חודשים הראשונים למלחמה, ה- BBC הפר את "קווי העריכה המנחים שלו" יותר מ-1,500 פעמים.
במסגרת המחקר, התבצע ניתוח של אופי הסיקור הרשת הבריטית החל מהשבת השחורה ועד ארבע חודשים לאחריה. בראש צוות המחקר עמד עורך הדין הבריטי טרבור אסרסון, אשר היה אחראי על צוות של כ-20 עורכי דין ו-20 מדעני נתונים.
החוקרים, אספו כמויות עצומות של מידע ועל מנת לנתח אותו ביעילות הם עשו שימוש בטכנולוגית בינה מלאכותית. לאחר שסיימו לנתח את כל המידע הרלוונטי, החוקרים זיהו 1,553 הפרות של הנחיות העריכה של ה-BBC בהם: חוסר משוא פנים, דיוק, ערכים של הוגנות ואמת ועניין ציבורי.
בדוח, נמצא שאנשי ה-BBC בחרו לתאר ולהתייחס למדינת ישראל בהקשר ל"רצח עם" פי 14 יותר מאשר החמאס. בנוסף, ממצאי המחקר עלה שה-BBC ממעיטים בהיקף מעשי הטרור שביצעו אנשי חמאס בזמן שהם מרבים לתאר את מדינת ישראל כמיליטריסטית ותוקפנית.
בממצאי המחקר, עלה גם שעל אף הפשעים המזוויעים שביצע חמאס, בדיווחי ה-BBC ישראל מתוארת כקשורה לפשעי מלחמה לפחות פי 4 מארגון הטרור (127 דיווחים לעומת 30), לרצח עם פי 14 (283 אזכורים לעומת 19) ופי שש בהקשר להפרת החוק הבינלאומי (167 אזכורים לעומת 27).
יתרה מזו, נחשף שעיתונאים בכירים ברשת שסיקרו את המערכה גילו לא פעם בעבר אהדה ותמיכה לחמאס ולמעשי הטרור שלו. עוד נטען שפרילנסרים שהועסקו על ידי ה-BBC על מנת לסקר את המצב ברצועה הביעו תמיכה בארגון ברשתות החברתיות.
אחד מהשמות הבולטים שמוזכרים במחקר הוא ג'רמי בואן העורך הבינלאומי של ה-BBC. בואן, שמוזכר בו ולא לטובה לאחר שהועלו כלפיו האשמות בגין תירוץ פעולות הטרור של חמאס ובהשוואה בין ישראל לרוסיה של פוטין, בעוד שליסה דוסט, הכתב הבינלאומי הראשי מצוטט גם כמי ש"צימצם" לכאורה את היקף המתקפות ב-7 באוקטובר.
כמו כן, הערוץ הערבי של תאגיד השידור הבריטי שמהוה אחד מכלי התקשורת הגלובליים המוטים ביותר בהתייחסותו אל הסכסוך בין ישראל לחמאס. בנוסף לכך, צוות המחקר איתר לא פחות מ-11 מקרים בהם כתבי ה-BBC שסיקרו את המלחמה פרסמו הצהרות פומביות על תמיכה בטרור ובחמאס.
בדו"ח, החוקרים התייחסו לתמונת המצב שנחשפה לאחר סיום המחקר וציינו כי: "הממצאים חושפים דפוס מדאיג מאוד של הטיה והפרות מרובות על ידי ה-BBC של הנחיות העריכה שלו לגבי חוסר משוא פנים, הוגנות וקביעת האמת".
זמן קצר לאחר פרסום הידיעה, דני כהן בכיר לשעבר ב-BBC, טען שבארגון קיים "משבר מוסדי" ואמר שעל הנהלת הרשות השידור לקחת אחראיות על הכשלים שנמצאו ולפתוח בחקירה עצמית בכל הנוגע לסיקור של המלחמה בין ישראל לחמאס.
הקמפיין נגד אנטישמיות והאספה היהודית הלאומית, שני ארגוני יהודיים מובילים בעולם, תמכו בדבריו של כהן וכן גם לורד אוסטין, שר לשעבר בפרלמנט הבריטי מטעם מפלגת הלייבור, האשים את הרשת בכך שדחתה ביהירות שאלות שהופנו כלפיה בנושא.
ה-BBC, התייחס תחילה לפרסומים בנוגע להתנהלות שלו ומסר בתגובה ש-"ישקול בזהירות" את ממצאי המחקר שהועברו גם לחברי הדירקטוריון שלו בהם המנכ"ל טים דייווי והיו"ר סמיר שאה.
לאחר מכן, דובר התאגיד הבריטי הטיל ספק באמינות המחקר וטען כי: "אנחנו לא חושבים שניתן להעריך את הסיקור רק על ידי ספירת מלים נפרדות מהקשר. אנו נדרשים לחוסר משוא פנים במקום 'מאזן האהדה' המובא בדוח, ואנו מאמינים שכתבנו הידעניים והמסורים משיגים זאת למרות האופי המורכב והמאתגר של הסכסוך. עם זאת, נשקול את הדוח בזהירות ונגיב ישירות למחברים ברגע שנלמד אותו בפירוט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה