תקשורת ומדיה

הצעת החוק שמטלטלת את התקשורת בישראל: "כואב לכם ערוץ 14?"

הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים נידונה היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, בדיון בו השתתף שר התקשורת שלמה קרעי. "מטרת הצעת החוק היא שציבור גדול יוכל לקבל חדשות ואקטואליה דרך מערך המדינה באופן חינמי", אמר קרעי בדיון
מערכת ice |  1
ערוץ 14 (צילום shutterstock, מסך ערוץ 14)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד, התכנסה היום (שני) לדיון המשך, במטרה להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים, של ח"כ אריאל קלנר, שנועדה לסייע לערוצים הזעירים.
היו"ר ביטן הזכיר כי ביקש לפני שלושה חודשים להגיע להסכמות. הוא הוסיף כי הצעת החוק לא תכלול את נושא התשלום על פרטי ארכיון רשות השידור, ולא תתייחס לחובות העבר של ערוץ 14, אלא תטפל רק בהחלפת מערך עידן פלוס באפליקציית שידורים חדשה.
שר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי, אמר כי מטרת הצעת החוק היא שציבור גדול יוכל לקבל חדשות ואקטואליה דרך מערך המדינה באופן חינמי. לגבי השימוש בארכיון רשות השידור אמר קרעי שהנושא יטופל בחוק השידורים, שנמצא בשלבי ניסוח במשרד המשפטים.
באשר להצעה להחלפת עידן פלוס אמר השר קרעי, כי מחר יפורסם תזכיר הצעת חוק ממשלתית שתצורף להצעת החוק הפרטית של ח"כ קלנר. "מי שאין לו טלוויזיה חכמה המיר שלו יוחלף בסטרימר ויתר ההסדרים יפורסמו מחר בתזכיר". השר קרעי התייחס לסיכומים ואמר כי מה-7 באוקטובר אף אחד לא ישלם על עידן פלוס, הוא הוסיף כי אתמול הגיעו הצדדים להסכמות.
ח"כ ביטן פנה לנציגי משרד האוצר ואמר שלא יתכן שהמשרד לא ישתתף בעלות, וציין שאין ספק שיש חיסכון גדול מאוד לציבור. השר קרעי הוסיף שהדרישה מהאוצר היא בסך הכל לוותר על אגרות תדרים בשנתיים הראשונות, ובעתיד הם יחסכו את עלות הפעלת עידן פלוס. הוא ציין כי "הרשות השנייה שיתפה פעולה ולכולם חוץ מהאוצר מגיעה מילה טובה". 
מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי כאן, גולן יוכפז, התייחס לדברי השר קרעי ואמר כי יש עוד נקודות לא סגורות, ומאחר שלא פורסם הנוסח מועצת התאגיד לא יכלה לקבל החלטה. יוכפז הוסיף כי צריך להסדיר גם את אגרות התדרים.
מנכ"לית הרשות השנייה, מישל קרמרמן, אמרה כי מטרת מערך עידן פלוס הייתה לשימוש בחירום ולאפשר לציבור חבילה צרה של ערוצים ללא עלות, והרשות מבינה שהמערך הוא יקר ומיושן. היא הוסיפה כי ההסדר צריך לקחת בחשבון גם את עובדי המערך, והשר קרעי אמר כי הטיפול בעובדים הוא חלק מההסדר. הוא הוסיף כי המערך המיושן היה נכון כשלא הייתה תקשורת מתקדמת.
מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, אמרה כי במהלך השנתיים שייקח לסגור את עידן פלוס הציבור יסבסד את הערוצים המסחריים, ויספוג את זה. "במצב מלחמה וגרעון בתקציב, כשאין כסף לכלום לא הבנתי מה הלחץ לעשות את זה עכשיו", אמרה. השר קרעי השיב לה כי זה הולך לחסוך לציבור עשרות מיליוני שקלים בשנה, שיופנו להפקות מקור, וגם האוצר יחסוך 5 מיליון שקל בשנה. ח"כ שלום דנינו הוסיף כי גם הערוצים המסחריים במצב של מלחמה וקשה להם.
נציג מכון זולת, עו"ד רונן ריינגולד, אמר כי נקודת המוצא של החקיקה היא לעזור לערוץ 14 ולזה הוסיפו את קשת ורשת על חשבון הציבור. היו"ר ביטן דחה את הדברים ואמר כי הצעת החוק לא עוסקת בחובות העבר של הערוץ, והוסיף כי הרשות השנייה הגישה תביעה בעניין זה. השר קרעי הוסיף: "יש הוראה של השר להעלות את כולם מה-7 באוקטובר. כואב לכם ערוץ 14? אז הוא יעלה ותעקמו את האף". באשר לקשת ורשת ציין קרעי כי התאגיד ממילא ממן מקומות ריקים במערך והתשלום שלו לא השתנה. קרמרמן התייחסה לנושא חובות העבר ערוץ 14 וציינה בהקשר זה כי הוגשה תביעה בסך 6.5 מיליון שקלים.

רפרנט תקשורת באגף התקציבים באוצר, נועם שרלו, אמר כי אוצר המדינה לא מרוויח מהמהלך, אלא מפסיד הכנסות של 10 מיליון שקל מאגרות תדרים. "אתה מבקש ממני להגדיל גרעון ולעזור לתאגיד לממן הפצה של הערוצים הפרטיים? במצב הכלכלי הנוכחי של ישראל אני לא חושב שזה המקום הנכון לשים בו את תקציב המדינה. נשמע לי לא הגיוני שנשתתף". השר קרעי אמר בתגובה כי זה לא בסדר שהאוצר לא משתתף, אבל התאגיד יכול לממן את זה.
בתום הדיון הודיע היו"ר ביטן כי הוועדה תחדש את הישיבה ביום רביעי, לאחר פרסום נוסח התזכיר של משרד התקשורת.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מכון זולת ארגון שמאל רדיקלי ! (ל"ת)
    אסף 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור