תקשורת ומדיה

לאחר "סוגיית אבנר נתניהו": מי מנסה להשפיע פוליטית על ויקיפדיה?

לאחר שאבנר נתניהו ביקש להסיר את הערך אודותיו בויקיפדיה, עלו הטענות כי בהצבעה בנושא התערבו גורמים מטעמים פוליטיים. מדובר במגמה שאיתה ויקיפדיה מנסה להתמודד, במסגרתה ארגונים חיצוניים מנסים להתערב בניטרליות הערכים ולהשפיע על החלטות המתקבלות במערכת
מערכת ice | 
אבנר נתניהו (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, freepik)
אבנר נתניהו, בנו של ראש ממשלה, מעדיף לרוב להישאר מתחת לראדר התקשורתי. למרות זאת, שמו עלה לאחרונה בשל בקשתו החריגה להסיר את הערך אודותיו בוויקיפדיה, שהוחלט כי יוסר לאחר הצבעה שנערכה בין העורכים. אלא שבהמשך הגיעו טענות כי בהחלטה חלה התערבות מצד חשבונות פיקטיביים – מה שמגביר את החשש לפגיעה באנציקלופדיה החופשית.
בריאיון שהעניק בכיר אנונימי בויקיפדיה ל-mako, הוא הסביר את ההסכמה המפתיעה בין "הביביסטים שאמרו שהוא (אבנר) ביקש שיסירו אותו", לבין "ויקיפדם בנפשם שהסכימו שאין לערך חשיבות". עם זאת, הוא ציין לרעה את שיטת ההצבעות הדמוקרטית בויקיפדיה. לטענתו, מדובר בשיטה אותה מנצלים גורמים רשמיים ולא רשמיים, אשר מלמדים עורכים אחרים כיצד להטות את הערכים באתר לטובתם, ואיך ניתן ליצור לחץ בנוגע לדיונים על ערכים.
אחת מהדרכים בהן ניתן להשפיע היא באמצעות בחירת ה"בירורקט" (מי שאחראי על החוקים באתר), ובו יכולים לבחור עורכים פעילים. אחת התופעות שנרשמו היא חזרתם של עורכים רבים שלא היו פעילים במשך זמן רב – רק בשביל להצביע לבחירת הבירורקט, ולוודא שהוא יתאים לעמדתם או נטייתם הפוליטית. לסיכום, מסביר כי המטרה של האתר היא להישאר א-פוליטי, אך הדבר הזה נתון לשינויים ולחצים רבים בעקבות פעילות של גורמים חיצוניים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה