תקשורת ומדיה

דויד גרוסמן ל-CNN: "המשיחיים הקיצוניים בממשלה סוחטים את נתניהו"

הסופר הישראלי וחתן פרס ישראל דוד גרוסמן, העניק אתמול ריאיון טלוויזיוני לרשת CNN האמריקאית בו הביע את דאגתו לגבי המשך המלחמה, מצבה של הממשלה ועל כך שהוא עדיין מאמין שניתן להגיע לפתרון מדיני עם הפלסטינים
מערכת ice |  1
דויד גרוסמן (צילום נועם רבקין פנטון/ פלאש 90)
הסופר הישראלי המצליח וחתןן פרס ישראל לספרות דויד גרוסמן, העניק אתמול (חמישי), ריאיון טלוויזיוני לרשת CNN האמריקאית, מדובר בראיון הראשון של גרוסמן מאז פרוץ המלחמה. בראיון, גרוסמן הביע דאגה בנוגע להמשך ימיה של המלחמה וקרא למנהיגי האזור לפעול לקידום פתרון מדיני במזרח התיכון.
תחילה, שאלה המראיינת כריסטיאן אמנפור את גרוסמן, מהן תחושותיו בצל החודש השביעי למלחמה, העובדה שעדיין ישנם חטופים ישראלים בשבי החמאס ולאחר יום הזיכרון והעצמאות שצויינו בתחילת השבוע. גרוסמן, השיב וענה: "התחושה העיקרית היא עצב. "זה מרגיש שהלוחות הטקטוניים נעים מתחת לרגלינו, מתחת לנשמתנו ואפילו תחת האמונות והתקוות שלנו. הכול שונה, אתה מתחיל לא לדעת איפה אתה נמצא, אתה מושתק באיזשהו אופן".
לאחר מכן אמנפור, ציטטה מתוך הדברים שכתב גרוסמן בטור אורח ל"ניו יורק טיימס" במהלך חודש מרץ האחרון, בו התייחס להרוגים משני הצדדים, הפלסטיני והישראלי, מה שגרם לו לחטוף אש מכמה אנשי תקשורת מובילים בישראל.
לפי טענתה של אמנפור, באותו טור גרוסמן יצא בביקורת כלפי מנהיגי ישראל והעולם על כך שהם לא מעוניינים להתמודד עם תמונת המצב המלאה והשלכות המלחמה. גרוסמן, השיב לה ואמר: "זה קשה מדי להתמודד עם זה. קשה מדי להכיר במה שאנחנו עושים. בהתחלה הייתה לנו כל זכות ויכולת להבין את התגובה של ישראל כי הותקפנו פתאום בצורה הכי אכזרית ונוראית - למרות שהרבה אנשים מנסים לשכוח את זה ומספרים את ההיסטוריה מה-8 באוקטובר".
 
גרוסמן המשיך בתשובתו ואמר: "אבל ההיסטוריה מבחינתנו התחילה ב-7 באוקטובר, כשפתאום מצאנו את עצמנו בגיהינום שנמשך עד היום. בהתחלה הייתה הצדקה למעשים כי זה הגיוני - אם אתה הולך ברחוב לתומך ומישהו סוטר לך בפנים, אתה תכה אותו בחזרה, זה בלתי נמנע. אבל השאלה היא מה קורה אחרי זה? ועם מה אנחנו משתפים פעולה כעת כשאנחנו נכנעים לאלימות שבתוכנו, כשאנחנו מסרבים לקחת אחריות על חלקנו בעיוותים במזרח התיכון - לא חלקנו בתקיפה הנוראה של החמאס, אלא במצב כללי. אנחנו זקוקים לשלום באופן נואש - בלעדיו לא נוכל לחיות פה חיים נורמליים".
בהמשך, המראיינת שאלה את גרוסמן על הדברים שפרסם ימים ספורים לאחר השבת השחורה, בהם טען שנרמול היחסים עם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הוא ניסיון לדלג מעל הקונפליקט, אבל התקופה האחרונה רק הדגישה את הטיעון שלא יהיה אפשרי להגיע לפתרון עם התעלמות מהעם הפלסטיני. גרוסמן, ציין שהוא עומד מאחורי דבריו והוסיף: "אי- אפשר להתעלם מהפלסטינים. הם הלב של הסכסוך במזרח התיכון, יחד עם זאת, אין שום הצדקה למעשי חמאס".
המראיינת, הציעה לגרוסמן לנצל את הבמה, והלעביר מסר לממשלה שלו שלפי התבטאוית של החברים בה לא מעוניינת כרגע בפתרון מדיני: "זה נהיה קשה יותר ויותר לא רק לומר משהו לממשלה שלי, אלא גם להקשיב למשהו מהממשלה שלי כי הם מסרבים לומר לנו שום דבר - או שאולי הם לא יודעים מה אמור לקרות עכשיו, מה התוכנית, מי ישלוט בעזה למשל.
גרוסמן, אשר שכל את בנו האמצעי אורי, במהלך מלחמת לבנון השנייה, הוסיף: "אין תשובות לשאלות האלה ואנחנו משלמים על כך מחיר כבד. אנחנו פשוט יושבים שם בלב עזה, סופגים פצועים והרג של החיילים שלנו שתקועים שם בלי יכולת לעשות כלום, רצינו שהבית שלנו יהיה בית ולא רק מבצר, אבל לצערנו אנחנו עדיין תקועים במבצר - שאפילו הוא לא יעיל כמו שחשבנו".
בשלב זה בריאיון גרוסמן הפנה את תשומת הלב לחטופים שעדיין נמצאים בעזה: "אני מרגיש כאילו חלק ממני, מהנשמה שלי, אפילו חלק מהגוף שלי כל הזמן איתם בסיוט בהילוך איטי הזה. הם נמצאים שם בחושך מעל 200 יום, בלי אוכל, בלי תרופות - זה בלתי נסבל להיות בסיטואציה הזו", ולאחר מכן המראיינת הסכימה עם דבריו.
גרוסמן, אמר שהוא מודע עד כמה דבריו נשמעים נאיבים, אך שגם לאחר מתקפת הטרור של מחבלי החמאס, הוא עדיין מאמין בכך שניתן להגיע לפתרון מדיני עם הפלסטינים: "אני מאמין שהדרך היחידה שלנו לא רק לשרוד במזרח התיכון, אלא לחיות חיים מלאים, עם עושר ורבדים רבים ותרבות וחדשנות - הכול תלוי בסוגיית הכיבוש ואני לא אפסיק להגיד את זה. אני לא רוצה לכבוש אף אחד, אני לא רוצה שיכבשו אותי. אני רוצה לחיות חיי שוויון, חיים של הדדיות ובהירות וזה יכול לקרות".
גרוסמן, הוסיף ואמר: "אני לא שוכח לרגע שישראל, גם עם כל הטעויות הנוראות שהיא עשתה לאורך השנים, הוקמה שלוש שנים אחרי שהסתיימה מלחמת העולם השנייה ואחרי השואה. ושהיא הקימה חקלאות ותרבות ותעשיית היי טק וצבא - זה סוג של נס חילוני".
גרוסמן נשאל האם בהסתכלות על הרכב הממשלה הנוכחית, והקיצוניים הדתיים שבה הוא רואה תרחיש שבו המדינה תשוב להיות חילונית, ולזו הוא השיב: "הם הסכנה הגדולה לעתיד ישראל, וכך גם המתנחלים בשטחים הכבושים. אני חושב שהחטא הגדול של נתניהו הוא הדרך שבה הוא הלבין את בן גביר וסמוטריץ', הכניס אותם לממשלה והפך אותם לשרים - אף אדם שפוי לא היה עושה זאת. זה רק מוכיח את הציניות שלו. הוא מוכן לעשות כל טריק מלוכלך בספר כדי להציל את עצמו מהכלא".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גרוסמן והזיותיו
    מחמוד עבאס 05/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר גרוסמן זה מכבר איבד את זכותו לאזרחות ישראלית ומכל מעשיו ודבריו אדם נקלה זה עבר ליהיות פלסטיני! עשו עימו חסד סלקו אותו מישראל ואתמול!!
    סגור