בארץ

נתניהו הבטיח - הכסף לא עבר: מה יעלה בגורל התוכנית לשיקום הצפון?

למרות שהובטח כי מאות מיליוני שקלים יעברו כבר בראשית 2024 לטובת אזור קו העימות שנפגע מחילופי האש, אף שקל לא הגיע לרשויות. זאת ועוד, נראה כי רוב הכספים אינם "חדשים" אלא כאלו שהובטחו כבר בעבר ומעולם לא הועברו. בכל זאת, וכשחיזבאללה על הגדר, הממשלה מתכוונת להתכנס על מנת לתכנן את המתווה להחזרת התושבים
מערכת ice |  2
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
אף שחלפו קרוב לשבועיים מהודעת ראש הממשלה בישיבתה המיוחדת סמוך לגבול הצפון, על כך שיועברו מיידית מאות מיליוני שקלים לתחילת הסיוע הדחוף לצפון, אף שקל לא הועבר. בסך הכל מדובר ב-3.5 מיליארד שקלים שיועברו בתוך חמש שנים, כאשר מאות מיליוני שקלים אמורים היו לעבור כבר באופן מיידי בראשית 2024. 
על פי חשיפת ynet, רוב הכספים שהובטחו לחיזוק הצפון אינם "כסף חדש", אלא כספים שהובטחו כבר פעמיים בעבר ולא הועברו מעולם. הכספים נועדו לתוכנית המיגון הגדולה של ישובי הצפון, המשך החזקת המפונים בבתי מלון, שיקום כ-20 מיישובי גבול לבנון, שניזוקו קשות מירי הטילים והמרגמות מלבנון, שיקום התשתיות שנפגעו קשות לאורך הגבול ותשלומי סיוע למפעלי הצפון, שחלקם ניזוקו באופן חמור מהמלחמה על גבול לבנון.
 
באמצע השבוע שעבר נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי רשויות הצפון, הסמוכים לגבול לבנון, בכורזין בצפון, יחד עם חברי הקבינט לניהול המלחמה, שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. בפגישה הודיע נתניהו לראשי הרשויות כי הנחה להביא בתוך ימים את החלטת הממשלה לפיתוח הצפון לאישור, וכי חלק ראשון מהכספים יתחילו להיות מועברים מיידית.
על פי דיווח ynet, משרד הפנים אמור לגבש, בשיתוף עם משרד האוצר, תוכנית מיוחדת לטיפול ברשויות ותושבי הצפון, שיישא באחריות ובסמכויות לצורך תכנון, ניהול וביצוע תוכנית אב לאזור קו העימות. במכלול ייעודי שיוקם לצורך זה יועסקו בשלב הראשון 15 בעלי תפקידים, שאותם ינווט מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ.  
ועדת היגוי מיוחדת הוקמה לצורך זה ובה חברים מנכ"לי משרדי ראש הממשלה, האוצר והפנים. לראשי הרשויות הובטח, כי כספים ראשונים יועברו לישובי הצפון תוך ימים, אולם אף שקל לא עבר עד כה ויתכן שכספים לא יועברו כלל עד לאישור הסופי בכנסת של תקציב המדינה החדש לשנת 2024 בסוף החודש.

(צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
בתוך כך, מחר בערב (ראשון) יתכנס צוות מיוחד לגבש סופית את המתווה שנועד לאפשר את חזרתם של תושבי העוטף באופן מדורג לישוביהם. הצוות, שכבר החל לדון בסוף השבוע במתווה, כולל את מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, ראש מנהלת תקומה, משה אדרי, ואנשי מקצוע נוספים.
 
המתווה יגובש באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולדברי גורם המשתתף בדיונים "יקבע את כל הקשור בגובה הסיוע הכספי שיקבלו התושבים החוזרים, מימון וגיבוש תוכנית לבתי הספר העורפיים, צרכי הביטחון, הסיוע והתמרוץ לעסקים והתארגנות התושבים החוזרים בקהילה". 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נתניהו שקרן פתולוגי. מה חדש? (ל"ת)
    יאיר 02/2024/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    פתיים מאמינים למלך הבלפנים
    א.ש 02/2024/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל המומחים ומקציבי הכספים שכחו שבלי שר האוצר כלום לא יזוז. סליחה טעות. עם כיפה על הראש ותפילה מכל הלב של כולם פתאום הכסף יבוא כמו מן מהשמיים. ממליץ לנסות ומהר.
    סגור