בארץ

קרב הגבורה והאסון בשג'אעיה: ירי בקסבה, פירי מנהרות ומטענים

מג"ד 13 בגולני סא"ל תומר גרינברג נהרג במהלך התקרית הקשה, שבה כוח צה"ל נכנס למתחם של שלושה מבנים, נפגע ממטען ומירי מחבלים שהסתתרו בהם. בהמשך, הקשר עם אחד הקצינים נותק, ועלה חשש שהוא נחטף לאחד מפירי המנהרות. למקום נשלח חילוץ, שגם נגדו נפתחה אש. המבנה הממולכד התפוצץ ורבים נפגעו

מערכת ice | 
לחימה בשג'אעיה (צילום דובר צהל)
ביום ה-7 באוקטובר, גדוד 13 בגולני שעליו פיקד סא"ל תומר גרינברג בן ה-35 מאלמוג, איבד 41 קצינים וחיילים. במהלך התמרון הקרקעי חיסלו עשרות מחבלים, כבשו את הפרלמנט של חמאס, פשטו על בניין המשטרה הצבאית וגם השתלטו על רחבת המסדרים שממנה יצאו המחבלים לטבח. אמש (שלישי) נפל בקרב גבורה בשג'אעיה. שבעה לוחמי צה"ל נפלו, וארבעה חיילים נפצעו באורח קשה. 
בקרב נפלו גם רס"ן רועי מלדסי, בן 23, מעפולה, מפקד פלוגה בגדוד 13, רס"ן משה אברהם בר-און, בן 23 מרעננה, מפקד פלוגה בגדוד 51 בגולני; רן ליאל חיו, בן 22 משוהם, מפקד מחלקה בגדוד 51; סמל אחיה דסקל, בן 19 מחיפה, לוחם בגדוד 51; רס"ן בן שלי, בן 26, מקדרון, מפקד פלגת לוחמים ב-669; ורס"ל רום הכט, בן 20, מגבעתיים, לוחם ב-669. בקרב אחר נהרג סמ"ר אוריה יעקב, בן 19 מאשקלון, לוחם בגדוד 614 של חיל ההנדסה הקרבית. 
 
סא"ל גרינברג נכנס לתפקידו כמג"ד 13 בגולני ביולי האחרון, ותועד מניף ומחבק בטקס החלפת הפיקוד את בתו הקטנה ארבל. שלושה חודשים אחר כך החלה המלחמה, שביום הראשון שלה איבד הגדוד שלו 41 לוחמים בקרבות קשים, בעיקר באזור נחל עוז. התיעודים שלו מהמלחמה מראים את גבורתו, ואת גבורת לוחמיו. 
 
ב-11 באוקטובר, ארבעה ימים אחרי מתקפת חמאס, פנה סא"ל גרינברג ללוחמיו בגולני ואמר להם: "חבר'ה, גדוד 13 גיבורים. דור יום הכיפורים, אחד לאחד. עוד 10 שנים יהיה מג"ד גיבור לגדוד 13, עם לוחמים גיבורים, חלקכם כבר תהיו הורים. הוא יקפיץ את הגדוד ביום כיפור ויספר עליכם, ויראה תמונות של ההרוגים שלנו. אז כנראה שאתם לא כאלה מפונקים, ולא פחות גיבורים, וכנראה שאתם לא דור האייפון. אז כל הכבוד לכולם, אני גאה אחד אחד במי שעומד פה, אבל זו רק ההתחלה".
 
שבועיים אחרי פתיחת המלחמה, לפני תחילת התמרון, אמר סא"ל גרינברג: "אני מרגיש ש-41 לוחמים מחפים עלינו מלמעלה. גבורתם של נופלי גדוד 13 מלווה אותנו בכל צעד שנעשה. אנחנו נערכים לכניסה קרקעית לרצועה, עם אימונים מפרכים ועיבוד עצמי וקבוצתי שלבסוף יכינו אותנו להילחם ולנצח. הפעם, אנחנו אלה שנפתיע. נגיע בריכוז מאומץ, עם כל היכולות המתקדמות והסטנדרט הגבוה של הגדוד, ונהיה אלו שמנצחים".
לוחמי גולני טיהרו בשעת ערב מבנים חשודים בקסבה של שג'אעיה, אזור מאוד צפוף בלב השכונה. לעבר הכוח נפתחה אש והחל ירי מדויק מבתים סמוכים. בהמשך התנהל קרב שבמהלכו הופעל מטען לעבר הלוחמים ששהו ברחוב וחלקם נהרגו. בנוסף, מטען החבלה גם יצר נתק בין הכוחות.
צוות קרב משולב של גדוד שריון 53, שכלל גם כוח גולני וכוח הנדסה, עסק בטיהור הקסבה בצפון-מערב השכונה העזתית, אחרי שבוע שבו נהרגו כ-350 מחבלים מאש ישירה של הלוחמים. רוב המתחם שטופל היה נטוש, עם כלי נשק מסוגים שונים שהופקרו על-ידי פעילי חמאס, אך שניים-שלושה מבנים היו עדיין מאוישים במחבלים. 
הכוח הצה"לי נכנס לפנות ערב לסריקה במתחם של שלושה מבנים צמודים וחצר, משני כיוונים, ומצא פיר במתחם. בתוך אחד המבנים שבמתחם הופעל מטען נגד הכוח, לצד ירי מרובי M-16 ורימונים מצד המחבלים. הכוח הראשון, עם ארבעה לוחמים, נפגע והמשיך לנהל אש במבנה. הכוח שבחוץ ניסה לחתור למגע עם המחבלים, אבל בשלב זה נותק הקשר עם אחד הקצינים. לכוחות בפעולה עלה חשש שהוא נחטף לפיר.

(צילום: עימאד נסאר/ פלאש 90)
מרגע זה, הכוח של גולני, גם במרחב הפעולה, פעל במהירות ובעוצמה. כל המפקדים הבכירים קפצו לזירה: מג"ד 53 בזירה, סא"ל רועי; מג"ד סיירת גולני, סא"ל דוד, שזינק מגזרה שכנה; ומג"ד 13 סא"ל תומר גרינברג, שבסופו של דבר נפל בקרב. מח"ט גולני, אלוף-משנה יאיר פלאי, חילק לכוחות גבולות גזרה, והם נתנו חיפוי ואש לכולם.
בשלב זה סא"ל גרינברג איגף את מתחם הלחימה מצפון, מפקד הסיירת עשה פעולה דומה מדרום, ורועי - מג"ד 53 - אסף את הכוח שנפגע לאחור ובדק את מצב הלוחמים שלו. הכוח מ-669, ששניים מלוחמיו נהרגו גם הם, הגיע לפתח המתחם כדי לפרוץ ולחלץ אך נפגע. סמח"ט גולני הגיע במקביל לזירה לוודא שאין חריגות מגבול גזרה ותקריות של ירי דו-צדדי. 
 
למקום נשלח כוח חילוץ של גולני ובו גם כוח של 669, שבו גם מפקד הפלגה הטקטית. גם לעברם נפתחה אש והם נכנסו למבנה שככל הנראה היה ממולכד מראש. לאחר מכן אירע פיצוץ אדיר בבית שגרם לנזק גדול ולנפגעים, שהיו בתוך המבנה. מיד לאחר מכן נשלח כוח חילוץ נוסף שהגיע באיגוף והתנהלה לחימה נוספת באזור במקביל לחילוץ נפגעים מורכב מאוד.
 
החילוץ נמשך כאשר משני מוקדי האירוע במתחם המחבלים ממשיכים לירות ולזרוק מטענים. כוח החילוץ גילה שארבעת הלוחמים מהכוח הראשון נהרג במבנה; הכוח של סא"ל גרינברג שאיגף נפגע מירי ממבנה שני במתחם. עם הקרב הקשה שהתפתח, הלוחמים ירו חימוש מטאדור למבנה סמוך, שעלה באש והתפוצץ בגלל מטענים רבים שהיו בו.
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה