בארץ

"החמאס רק מחכה שצה"ל ייכנס לעזה תחתית"

הגיאולוג ואל"מ (במיל') יוסי לנגוצקי, ששימש כיועץ הרמטכ"ל למלחמה באיום המנהרות, מזהיר בראיון ל-ice: "כניסה למנהרות שמתחת לקרקע תהיה טעות איומה. החמאס מכין שם לצה"ל מלכודות והפתעות נוסח סטלינגרד"

מערכת ice |  1
מנהרה של החמאס ברצועת עזה (צילום פלאש 90/ דריו סנצ'ז)
הגיאולוג ואל"מ (במיל') יוסי לנגוצקי, כבר ראה לא מעט ב-89 שנות חייו. הרזומה הצבאי העשיר שלו כולל בין היתר את עיטור המופת ממלחמת ששת הימים, את הקמת היחידה למבצעים מיוחדים באגף המודיעין של צה"ל וגם 2 פרסי ביטחון ישראל על פרויקטים טכנולוגיים. בראשית המילניום הוא שימש (בהתנדבות) כיועץ הרמטכ"ל למלחמה באיום המנהרות, ועתה כשצה"ל מעמיק את פעילותו ברצועת עזה, הוא מבקש להזהיר מפני כניסת הכוחות אל תוך המנהרות שמתחת לפני הקרקע.
"איום המנהרות  מעסיק את ממשלות ישראל וכוחות הביטחון כבר פרק זמן של כ-20 שנה", הוא מתאר בשיחה עם אתר ice. "זה התחיל ממנהרות שנחפרו ממצרים לאורך ציר פילדלפי אל תוך רצועת עזה לצורכי הברחה, והמשיך למנהרות שנחפרו מרצועת עזה אל תוך שטח ישראל לצורך חדירה, תקיפה וחטיפה. בהקשר הזה, חובה כמובן להזכיר את מבצע החטיפה של גלעד שליט ב-2006".
"מטרת  החמאס בחפירת רשת מנהרות תת קרקעית  בעזה תחתית, היא לייצר מקלט ומבצר עבור אנשי ובכירי הארגון למקרה שצה"ל יחדור אל שטח הרצועה", מדגיש לנגוצקי. "צריך להביא בחשבון שרצועת עזה מספקת תנאים אופטימליים לכריית מנהרות, היות והתווך שבו חופרים את המנהרות מורכב ממסלע רך שניתן לחפירה בקלות.
״לא נדרש כאן ציוד הנדסי יוצא דופן, כשגם בשימוש באמצעים פרימיטיביים כמו טוריה  מעדר או מקוש, ניתן במשך יום עבודה ממוצע לחפור קרוב לעשרה מטרים. את הכרייה הניתן לבצע ממפלס פני השטח ועד למפלס מי התהום, כלומר לעומקים של 70-40 מטרים מתחת לבטן האדמה. המשמעות היא שניתן לחפור ממש מספר מפלסים של מנהרות".
על איזה סוגי מנהרות מדובר?
"לחמאס יש שני סוגי מנהרות. הסוג הראשון, הוא מנהרות שנועדו לחדירה אל תוך שטח ישראל, ושנגדם הוקם המכשול המפורסם אשר כשל בהגנה על קו הגבול במתקפת ה-7 באוקטובר. אגב, כבר לפני 5 שנים, התרעתי כך על שההסתמכות המוחלטת על מכשול זה הינה אשליה, במאמר שכתבתי בעיתון 'הארץ' תחת הכותרת: 'קו מז'ינו 2018'".
"סוג נוסף של מנהרות, הן חלק מפרויקט מקיף  ומתוחכם  של החמאס לבניית 'עזה  תחתית', מפרט לנגוצקי. "תנאי הכרייה הקלים יחסית אפשרו לחמאס לכרות מאות קילומטרים של מנהרות, שתי וערב, כמו גם במפלסים שונים – משם הם יוכלו לנהל קרב הגנה עיקש, והיה וישראל  תחליט להיכנס פנימה אל תוך עזה".

יוסי לנגוצקי (צילום יוטיוב/דמוקרט TV)
"את החזון הזה הגשים החמאס לאורך השנים הלכה למעשה", ממשיך לנגוצקי. "בהדרגה והרחק מהעין הישראלית, התפתחה מתחת לפני השטח עיר הכוללת לא רק רשת מנהרות מסועפת לניוד כוחות, אלא גם חללים גדולים שנכרו לצורך שהיית כוחות, מחסני אמל"ח, מרפאות, מחסני דלק ומים – כשעיקר מאמציהם מרוכזים בלמלכד ולהפתיע את לוחמי צה"ל במידה ויחדרו אל מנהרות אלה".
איך משמידים את המנהרות?
"אסור לכוחות הישראלים בשום אופן  להיכנס אל המנהרות שמתחת לקרקע, זו תהיה טעות איומה. החמאס מכין לנו שם מלכודות והפתעות בנוסח סטלינגרד. צריך להבין: החמאס נערך לכך קרוב ל-20 שנה לתרחיש הזה ורק מחכה שצה"ל ייכנס פנימה. אם תשאל אותי מה כן אפשר לעשות, אני אענה לך שיש לישראל מגוון פטנטים ויכולות – העיקר רק שהפעילות שלנו תתרחש מעל הקרקע ולא מתחתיה".
המורכבות גדלה עוד יותר, בהנחה שבעיר הקרקעית נמצאים החטופים שלנו.
"אני תיארתי את תמונת המצב ואת גודל האיום. מעבר לזה אני לא מתכוון להתייחס".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    דחיסת מי ים בלחץ גבוע ובספיקה גבוהה מאוד, פתרון המנהרות (ל"ת)
    ת 11/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור