בארץ

"הממשלה פוגעת באוכלוסיות הנזקקות ביותר בישראל"

מנכ"לית 'ערך לדרך', נאווה גייזנברג, טוענת שמתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית ניכרת ירידה דרסטית של 'קולות הקוראים' של גופים רבים המזוהים עם המדינה לדוגמא ביטוח לאומי, גוף ששנים תמך במסגרות כמו נוער בסיכון, אוכלוסיות מודרות ועוד כשבמקביל חל זינוק בקולות קוראים לחינוך יהודי
מערכת ice |  2
נאווה גייזנברג (צילום טל רביב)
מנכ"לית 'ערך לדרך', טוענת כי מתחילת כהונתה של הממשלה קיימת צניחה ב'קולות הקוראים' של גופים רבים המזוהים עם המדינה לדוגמא ביטוח לאומי, גוף ששנים תמך במסגרות כמו נוער בסיכון, אוכלוסיות מודרות ועוד כשבמקביל חל זינוק בקולות קוראים לחינוך יהודי. אני גם בעד חינוך יהודי, אבל היכן אותם קולות קוראים שעוזרים לעמותות כמו נוער בסיכון, נשים מוכות ומגזרים חלשים אחרים?"
"הרכב הסיעות המרכיבות את הממשלה פוגע באוכלוסיות הנזקקות ביותר בישראל", כך טועמת נאווה גייזנברג, מנכ"לית ערך לדרך. ערך לדרך מקנה לעמותות כלי ניהול ויכולות להגיע לעצמאות פיננסית, כאשר עדך לדרך מקנה לעמותות כלי ניהול ויכולת להגיע לעצמאות פיננסית, כאשר עד היום נאווה גייזנברג סייעה בהקמה, ניהול של מאות עמותות וגיוס תרומות בהיקף של 70 מיליון שקל. 
"לצערי הפוליטיקה מחלחלת גם לתחום העמותות. קיים זינוק חד במשרדי ממשלה לקולות קוראים ותקצוב מהלכים המסייעים לגופים בעלי זיקה יהודית-דתית, כשבמקביל ירידה חדה בקולות קוראים לגיוס משאבים וסיוע לעמותות נזקקות של נוער בסיכון, נשים מוכות ועוד".
על פי גיידסטאריש בישראל כ־46 אלף ארגונים ללא כוונות רווח, מתוכם כ־37 אלף עמותות  ולפחות מחצית מהן, כ־19 אלף עמותות מנסות לתת מענה לאספקטים שונים של אי השיוון בישראל רווחה, חינוך, קהילה וחברה. עמותות הן אחת הדרכים של הציבור לתרום למטרות חברתיות וערכיות. מתוקף הגדרתן, הפעילות בעמותות לא נועדה לשאת רווח, אלא לקדם מטרות שאינן בהכרח רווחיות לתורמים.
העמותות נמצאות במלחמת הישרדות יומיומית, כאשר רבות מהן נתמכות בידי גורמים פרטיים אך גם מתוקצבות בידי המדינה. אחד ה"יתרונות" המרכזיים שיש לממשלה הוא שחוק חופש המידע אינו חל עליה בתחום העמותות, כך שהיא יכולה לקדם תחומים המצויים במדיניותה ולהקצות כספים לגופים המזוהים עם הסיעות המרכיבות את הממשלה, וזאת בדרך סיבובית, כביכול באמצעות העמותות.
"מדי שנה בחודשי דצמבר-ינואר קיבלנו המון קולות קוראים, לדוגמא מביטוח לאומי ששנים תומך באוכלוסיות מוחלשות ומאפשר פיתוח משמעותי . השנה ? בינתיים אין קול קורא אחד למעט מחקרים" טוענת גייזנברג. "מתחילת השנה קיימת מגמה של קולות קוראים עבור מהלכים התורמים בעיקר לציבור מסוים או תחום מסוים לדוגמא חיזוק לימודי יהדות  במסגרות רבות. אני בעד לסייע לכל מגזר באוכלוסייה באשר הוא, אני גם בעד חינוך יהודי, אבל היכן אותם קולות קוראים שעוזרים לעמותות כמו נוער בסיכון, נשים מוכות ומגזרים חלשים אחרים?".
גייזנברג מסכמת בכך: "שהמדינה חייבת להחזיר את המשאבים שהוקצו לעמותות בשנים האחרונות, ולחבק אותן.  קולות קוראים רבים לתחום כמו  נוער בסיכון סובלים מירידת תורמים מהארץ והעולם מסיבות רבות: ההפיכה המשפטית, מצב כלכלי פחות טוב, תמיכה בנושאים שלא היו בעבר כמו המחאה ועוד סיבות רבות. ללא סיוע מהמדינה, הסיכוי שהעמותות יישרדו קלוש והכאב של החברים בהן, יהיה גדול אף יותר".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מה שנאמר פשוט לא נכון - הוכחות בפנים
    אחד שמבין 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה פשוט לא נכון. רשום בכתבה שהיה רק קול קורא אחד של ביטוח לאומי, להלן קישור לקולות קוראים של השנה שכולם עבור אוכלוסיות חלשות: https://www.btl.gov.il/Funds/kolotkorim/Pages/default.aspx גם הטענה שיש ריבוי של קולות קוראים עבור דתיים לא נכונה שכן הקולות קוראים שמתפרסמים קבועים ומתפרסמים כל שנה. זה לא חוכמה לצאת בהצהרות בלי שום קשר למציאות - חבל שסתם גורמים לשנאה.
    סגור
  • 1.
    תרגום: ממשלת ביבי פוגעת במיוחד בביביסטים... הם לא יבינו
    ביבי פוגע בביביסטים. 09/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא להאמין הסתומים נפגעים יותר מכולם, אבל יצביעו לאדם שפוגע בהם... סינדרום שטוקהולם (ביביסטים , אתם לא תבינו לעולם הכוונה, אל תנסו להבין)
    סגור