בארץ

חשש לעימות דיפלומטי בין טורקיה לישראל - בגלל אנדרטה

לאחרונה ביקש השגריר הטורקי בישראל משר התרבות והספורט מיקי זוהר למנוע מחיפה להקים אנדרטה לזכר קורבנות רצח העם הארמני, אירוע שעד היום אנקרה מכחישה 

מערכת ice |  2
ישראל, טורקיה (צילום freepik)
למרות ההתחממות ביחסים הדיפלומטיים בין טורקיה לישראל בשנים האחרונות אחרי תקופה ארוכה של נתק, נראה כי היחסים בין איסטנבול וירושלים בדרך למבחן המשמעותי הראשון שלהם, שמגיע בדמות אנדרטת זיכרון.
על פי דיווח בynet, במכתב אישי שנשלח לאחרונה לשר התרבות והספורט מיקי זוהר, ביקש שגריר טורקיה בישראל, שאקיר אוזקן טורונלר סיוע במניעת יוזמה של עיריית חיפה להקים אנדרטה לקורבנות רצח העם הארמני.
זוהר העביר את המכתב למשרד החוץ, כאשר הדרג המקצועי במשרד המליץ להשאיר את הפנייה ללא מענה מתוך חשש שסירוב ישראלי עלול לפגוע ביחסים בין המדינות. עוד ממליצים במשרד שבמידה והטורקים יתעקשו לקבל מענה, יש להשיב להם שמדובר בהחלטה של מועצת העיר ואין למדינה אפשרות להתערב.
ההחלטה על הכרה רשמית ברצח הארמני והקמת האנדרטה התקבלה פה אחד במועצת העיר חיפה לפני כחודשיים. לפי הצעת ההחלטה של חבר המועצה ניר שובר, האנדרטה תוקם בשדרות בן גוריון שבמושבה הגרמנית. יישום ההחלטה נמצא כבר בעבודה של ועדת השמות של העירייה. בעקבות ההחלטה, חיפה הפכה לעיר השנייה בישראל שמכירה ברצח העם הארמני לאחר פתח תקווה.
החלטת עיריית חיפה היא לא הפעם הראשונה שבה נראה כי הנושא של רצח העם הארמני עלול לפגוע ביחסים בין המדינות. באפריל האחרון, ח"כ לשעבר מוסי רז ממרצ הודיע כי יטוס לארמניה כדי להשתתף בטקס הזיכרון לרצח העם. רז, שהיה אז יו"ר קבוצת הידידות הפרלמנטרית ישראל-ארמניה, אמר כי "הטבח של יותר ממיליון ארמנים הוא מהמופעים המזוויעים ביותר של האכזריות האנושית. הגיע הזמן שגם בישראל יזכרו את הנספים ויספרו את סיפורם. זוהי חובתנו כיהודים וחובתנו כבני אדם".
הטבח נגד האוכלוסייה הארמנית החל בסוף המאה ה-19 בתגובה לדרישתם לעצמאות מטורקיה. בין השנים 1915 עד ל-1918 השמידו הטורקים כשני מיליון ארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה בתמיכת גרמניה. יותר ממיליון נרצחו, הוטבעו בנהרות או מתו ברעב.
בשנים האחרונות הועלו בכנסת מספר הצעות חוק להכרה ישראלית ברצח העם הארמני, אך אף אחת מהן לא הגיע לשלב חקיקה משמעותי. ב-2012 הבהיר יו"ר הכנסת דאז ראובן ריבלין כי "אסור להפוך את השאלה הזאת ואת ההזדהות הזאת (עם רצח העם הארמני) לנושא פוליטי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הרצחת וגם ירשת?!
    אנצי! 03/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי הם הטורקים שהם יגידו לנו איזה אנדרטה לבנות איפה ולמי?! בינתיים,הם צריכים את התיירות שלנו ולא הפוך.יש הרבה מקומות של תיירות בעולם ופחות אחד זה לא נורא.כי מה שלא נשיג בטורקיה,אז נשיג בסין!!!! הכל עניין של כסף והשוואת מחירים!!!!
    סגור
  • 1.
    הרצחת וגם ירשת?!
    אנצי! 03/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי הם הטורקים שהם יגידו לנו איזה אנדרטה לבנות איפה ולמי?! בינתיים,הם צריכים את התיירות שלנו ולא הפוך.יש הרבה מקומות של תיירות בעולם ופחות אחד זה לא נורא.כי מה שלא נשיג בטורקיה,אז נשיג בסין!!!! הכל עניין של כסף והשוואת מחירים!!!!
    סגור